Ga naar inhoud

Vergelijk VFR 750 - ZZR 1100


Motorke
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik verveelde me en dacht dat het wel leuk was om een vergelijk te maken tussen mijn vorige motor, een Kawasaki ZZR 1100 uit ’91 en mijn huidige, een VFR 750 uit ’94.

 

Vermogen:

De Kawa had 147 pk. Een verschil van bijna 50 pk merk je natuurlijk. Hij liep gewoon als een kogel en het maakte niet uit in welke versnelling je zat bij welke snelheid dan ook. Hij vertrok altijd met een eindschot dat wil je niet weten. Met de VFR kun je minder lui rijden. Bij lage snelheid (50/60 km/u) kun je niet lekker in de 6e versnelling blijven rijden. Niet erg want 1 of 2 tikjes terug en hij gaat goed van plek. De snelheidsbeleving is minder maar ongemerkt ga je wel hard met de VFR.

 

Gewicht:

Wel eens met je motor op een vochtig zacht grasveldje gestaan dat een heel klein beetje afloopt naar de verkeerde kant. Ik met de Kawa wel. Gelukkig was er iemand die me hielp en de motor mee achteruit duwde. De Kawa is zwaarder als de VFR. Het schilt een dikke 20 kg maar je merkt het aan alles. De Honda is gewoon veel meer in balans. Daarnaast is de Kawa een stuk breder dan de VFR. Ik kreeg hem bijna de schuur niet in of uit.

 

Wegligging:

Zoals net al gezegd is de Honda veel meer in balans als de Kawa en dat merk je vooral in de wegligging. De VFR is ook iets korter. Met de Kawa is het heel hard werken om goed een bocht door te komen en dan nog gaat het niet echt lekker. Komt wel bij dat ik niet veel km’s maak en het dus bij de Kawa elke keer weer wennen was. Bij de VFR gaat het als vanzelf. Bochten nemen is weer fun.

 

Diversen:

De kuip van de Kawa bied meer beschutting tegen de wind. Zeker met de verlengde ruit die er op zat. De remmen van de Honda zijn weer beter . Het verbruik van de Kawa was 1:21 en de VFR 1:17. Dit bij een normaal gebruik. Over de betrouwbaarheid van de VFR hoef ik niets te zeggen. In feite springt alleen de spanningsregelaar er negatief uit. Bij de Kawa is dat wel anders. Er zijn problemen met de geringe smering van het 3e krukaslager met een “bigbang†als gevolg. Reparatiekosten lopen dan tegen de 1500 euro. Daarnaast kan de versnellingsbak voor problemen zorgen met name de 2e versnelling. De Kawa loopt ook heel erg rauw. Er rammelt en rinkelt altijd wel wat. De VFR is een genot voor het oor. Ik vind het zoemend geluid in elk geval fantastisch.

Velen verklaarden mij voor gek toen ik de Kawa na 4 maanden weer verkocht en terug ging in cc’s en vermogen. Maar laten we eerlijk zijn. 100 pk is ruim genoeg. De funfactor op de VFR is veel hoger. Ik zit er elke keer met een grijns op te genieten.

Daarnaast vind ik de Honda er ook nog eens mooier en frisser uitzien. Ook niet onbelangrijk...

 

 

001sr8.th.jpg

 

vfr750f8sj2.th.jpg

aangepast door Motorke
Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mijn vorige aankoop heb ik de keus teruggebracht tot de ZZR1200 en de VFR (Vtec)

ik ervoer soortgelijke ervaringen als jij, de VFR wint op bijna alle terreinen..... :worshippy:

 

mijn grootste bezwaar bij de VFR is de motorinhoud, een 1000cc zou het schakelen nog een stukje relaxter kunnen maken,

wat zeker het toergedeelte ten goede zou komen. Power is geen probleem. :w

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om zo je vergelijking te lezen.

Heb een ZXR750 gehad en die liep ook zo rauw, typisch kawa.

En ook voor mij geld dat 100pk zat is op nederlandswegen en met een hoge funfactor is het een blijvertje. (Rij al 8jr met dezelfde VFR)

 

Maar jou kawa ligt meer in het XX (blackbird) segment, de dikke toerjongens, de XX stuurt ook wat logger dan de VFR.

 

Wil natuurlijk niet zeggen dat een keertje rijden met zo'n pkmonster niet leuk is :) (SP1/2, K5, RSVMille)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vermogen is vooral leuk op de snelweg. Laat dat nou juist niet mijn favoriete weg zijn om op te rijden. Je voelt je dan wel king of the road. Streepje gas was voldoende.

Motorrijden is voor mij toch lekker sturen en dat was met de Kawa minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb hiervoor een CBR600 en een ZXR750 gehad. De CBR is net als de VFR een fijne soepele motor. Hij is net wat sportiever als de VFR maar mist wat koppel. De VFR is daarentegen weer een stuk soepeler dan de CBR.

 

 

De kawa was een ramp en heb ik ook maar 2 maanden gehad om vervolgens weer terug op de CBR te stappen. Ontzettend rauwe rammelbak die te sportief is om normaal mee te rijden. Op het circuit deed hij het geweldig maar op de openbare weg vond ik het niks.

 

De VFR is nu mijn motor, heerlijk soepel en sportief rijden kan ook zeker nog. Dezelfde dag als dat ik hem had opgehaald reed ik mijn tenen al aan de grond en was de schaamrand nog maar 6 mm. En dat na de eerste rit van 120 km!

 

Mijn pa heeft er van de week ook op gereden na drie jaar geen motor gereden te hebben (wegens motor ongeluk met zijn chopper) en was er ook zeer over te spreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat die Kawa zo zuinig was is geen toeval. Voor deze had ik een GPZ 1000 rx en die verbruikte ook maar 1:19/1:20. Komt deels natuurlijk ook door een rustige rijstijl. Ik merk toch dat ik op de VFR wat vlotter rij en eerder terugschakel.

De Kawa heeft inderdaad een excentrische as om de ketting te stellen. Hetzelfde idee als de VFR maar dan aan 2 zijden van de swingarm....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...