Spring naar inhoud


Foto

draadloze bandenspanningsmeter


  • Dit topic is gesloten Dit topic is gesloten
35 reacties op dit topic

#1 Bazz

Bazz

    een beetje gezond

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5239 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Voorne Putten
  • Interesses:iets met motoren ...
    en ik ben gek op vitamientjes!
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 07 december 2008 - 18:08

ik ben op een ander forum in discussie over een draadloos bandenspannings systeem.
We overwegen een groepsbuy, maar zijn er nog niet uit wat de beste keus is.

Wellicht is er hier ook animo voor, en kunnen we dat combineren voor meer korting... :scratchchin:


Optie 1:

Deze zomer introduceerde Atrium Enterprises al het eerste betaalbare bandenspanning monitor systeem voor auto’s en trucks (Tire Pressure Monitoring System). Vanaf nu is er ook een systeem beschikbaar speciaal ontwikkeld voor motorfietsen. Het rijden met de juiste bandenspanning verhoogt de verkeersveiligheid, werkt brandstofbesparend en verlengt de levensduur van de banden. Zoals 30 juni jl. op de voorpagina van de Telegraaf stond vermeld, is er zelfs in de Tweede Kamer gedebatteerd over de noodzaak regelmatig de bandenspanning te controleren. Een groeiend aantal politici is er reeds van overtuigd dat met een correcte bandenspanning een groter milieueffect bereikt kan worden dan met het invoeren van de variabele CO2 heffing.

Specifiek voor motorfietsen geldt dat de veiligheid en ook het rijplezier sterk worden beïnvloed door een juiste bandenspanning. Veel sterker dan bijvoorbeeld bij personenauto’s. Maar welke motorrijder controleert voor elke rit de bandenspanning, zoals dat veelal wordt aangeraden? Juist ook bij niet-dagelijks gebruik zal een TPMS systeem zijn nut bewijzen. Het systeem bestaat uit twee eenvoudig op de ventielen gemonteerde sensoren die de bandenspanning en temperatuur meten, en deze gegevens naar een op het stuur geplaatste, waterbestendige monitor sturen. De Atrium bandenspanning monitor systemen zijn meermaals als ‘zeer goed’ of ‘testwinnaar’ getest. Daarnaast is Atrium Enterprises erin geslaagd ook dit speciaal ontwikkelde product voor een zéér scherpe prijs op de markt te zetten; prijsverschillen met vergelijkbare – en zelfs met minder geavanceerde - systemen kunnen oplopen tot meer dan 50%.

Het TPMS-2 systeem in het kort:
Draadloze communicatie tussen sensoren en monitor voor een snelle en eenvoudige installatie
Diefstalbeveiliging voor de sensoren
Realtime bandenspanning- en temperatuuraanduiding
Onafhankelijke voeding voor de monitor en de sensoren
Licht en compact
Alarmwaarden voor temperatuur en druk instelbaar
Compleet geleverd met twee sensoren, een waterbestendige monitor, diefstalbeveiliging, batterijen en een Nederlandse handleiding.

Informeer voor het Atrium bandenspanning monitor systeem bij uw bandenspecialist of motorfietsspecialist. De adviesverkoopprijs voor het TPMS-2 systeem voor de motorfiets ligt op € 149,00 (incl. BTW).

Bron: Atrium Enterprises

Bijgevoegd Bestand  bandenspanning1.jpg   40,15K   138 downloads


optie 2:

Producteigenschappen
• D.I.Y. (Doe het zelf)-installatie
U schroeft eenvoudig de sensoren op de bandventielen als vervanging van de ventieldopjes.
• LCD-Monitor
De LCD-Monitor toont de bandspanning, de temperatuur en de batterijstatus.
• Hoge resolutie bandenspanningcontrole
Controlenauwkeurigheid van + /- 1 psi (0,07 bar).
• Indicatie van de transmissiestatus
De sensoren geven automatisch de spannings- / temperatuurgegevens aan de LCD-monitor door.
• Indicatie van de batterijstatus
LCD en iedere afzonderlijke bandspanningsmeter beschikt over een waarschuwingsindicatie bij een lage
batterijspanning. Wanneer de LCD-monitor of de TPMS-sensor op het wiel een te lage batterijspanning heeft,
kan de gebruiker de batterijspanning via de LCD-monitor controleren.
• Diefstalbeveiliging
Iedere sensor is van een diefstalbeveiliging voorzien. Daarmee fixeert u de bandspanningsmeter aan het bandventiel.
• Waarschuwingsmeldingen
Zou bij het rijden met het voertuig de bandspanning abnormaal, hoger of lager dan de ingestelde grenswaarde,
blijken te zijn, dan geeft de LCD-monitor waarschuwingsmeldingen.
• Uiterlijk
Wanneer de TPMS-sensor aan de band wordt bevestigd, benadeelt dat het uiterlijk niet. De afmeting van
TPMS-sensor is slechts 20.5 mm x L 20 mm.

Bijgevoegd Bestand  bandenspanning2.jpg   44,62K   148 downloads


Optie 3:


http://www.polo-moto...tdetails.0.html

Bijgevoegd Bestand  bandenspanning3a.jpg   79,9K   123 downloads

Bijgevoegd Bestand  bandenspanning3b.jpg   27,01K   106 downloads

Bijgevoegd Bestand  bandenspanning3c.jpg   22,97K   93 downloads

#2 Thunderbird

Thunderbird

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 781 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Oude-Tonge
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 07 december 2008 - 21:35

Optie 3 had ik, welliswaar met andere display, 2 jaar eerder ofzo ook al eens gezien. nadeel is dat voor de bevestiging en batterijvervanging je band er ff af moet. (of werkt hij op bewegingsenergie? Zou wel slim zijn!) Voordeel is een sensor die niet gejat kan worden en niet bloot staat aan vuil en weersinvloeden. Denk dat dat de werking ten goede komt. Display van optie 3 vind ik overigens foei-lelijk maar wel duidelijk door de verlichting.

Ik wacht wel ff af; lijkt me wel een nuttig apparaatje. Vaak controleer ik toch te weinig merk ik.
Of ik hem aanschaf ik afhankelijk van de uiteindelijke prijs en keuze voor systeem 1, 2 of 3. Weet zelf nog niet of naar welke mijn voorkeur uitgaat.

Ron

#3 Memphis

Memphis

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 436 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Reuver
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 07 december 2008 - 21:40

nja dat rooie display past dan wel weer bij Bazz' rooie motor, maar om nou alweer op kleur te gaan bashen!!!

ik weet niet if ik het wat vindt

#4 Bazz

Bazz

    een beetje gezond

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5239 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Voorne Putten
  • Interesses:iets met motoren ...
    en ik ben gek op vitamientjes!
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 07 december 2008 - 23:43

optie 3 is overigens de duurste: adviesprijs is € 199,-

#5 Jacco76

Jacco76

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5495 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gem. Voorst
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 08 december 2008 - 18:41

Optie 2 ziet er qua uiterlijk wel het mooiste uit.

#6 Bazz

Bazz

    een beetje gezond

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5239 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Voorne Putten
  • Interesses:iets met motoren ...
    en ik ben gek op vitamientjes!
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 08 december 2008 - 21:50

Frank (AFS motorparts) wist me te vertellen dat optie 2 niet geschikt is voor de motor.
dus 1 en 3 blijven over.

#7 AFS Motorparts

AFS Motorparts

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3270 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 03 maart 2009 - 10:52

Ik heb de Atrium enkele duizenden kilometers laten testen door een beroepsrijder. Deze was (behalve over de bevestiging op het stuur) zeer positief. Ook de temperatuurmeter werkt niet echt betrouwbaar (rijlucht koelt te veel).
Een volledig verslag volgt binnenkort wel, zodra ik dat binnen heb.

#8 Bazz

Bazz

    een beetje gezond

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5239 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Voorne Putten
  • Interesses:iets met motoren ...
    en ik ben gek op vitamientjes!
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 04 maart 2009 - 00:58

dus samengevat is de drukmeting goed maar voor de rest is het niks?

is de betrouwbaarheid van de bandenspanningweergave dan ook gemeten met andere (geijkte) apparatuur?

#9 AFS Motorparts

AFS Motorparts

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3270 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 04 maart 2009 - 09:16

dus samengevat is de drukmeting goed maar voor de rest is het niks?

is de betrouwbaarheid van de bandenspanningweergave dan ook gemeten met andere (geijkte) apparatuur?

Zo zou ik het niet willen stellen......
De drukmeting is goed, de temperatuurmeting is door afkoeling met rijwind onbruikbaar (bij stilstand wel goed). De montage op het stuur werkt eigenlijk alleen als je een normaal stuur hebt (een klemmetje om de buis). Wil je hem anders bevestigen, dan moet je een andere montage maken.
De kwaliteit van de unit is goed, de afleesbaarheid en alarmfunctie werkt ook goed. De opname sensoren geven weinig tot geen onbalans in de wielen (ook niet bij rubberen ventielen). Ze zijn ook goed te monteren en te borgen.
Vergelijk met geijkte bandenspanningsmeters geeft een lagere dispaywaarde van 0,2 Bar op een bandenspanning van 3 Bar. Ik weet nog niet of dit exemplarisch is of standaard. Op zich geen probleem, gewoon 0,2 Bar optellen bij de afgelezen waarde......
De alarmsignalering bij lekke band werkt goed, de testrijder kreeg op de snelweg onmiddelijk in de gaten dat het rode alarmlicht ging knipperen (de waarde waarbij dit moet gebeuren is instelbaar).

#10 Bazz

Bazz

    een beetje gezond

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5239 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Voorne Putten
  • Interesses:iets met motoren ...
    en ik ben gek op vitamientjes!
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 04 maart 2009 - 17:43

De montage op het stuur werkt eigenlijk alleen als je een normaal stuur hebt (een klemmetje om de buis). Wil je hem anders bevestigen, dan moet je een andere montage maken.

wij hebben hier natuurlijk allemaal een 'niet normaal stuur' :dry:

#11 rutger29

rutger29

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 178 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:asch (gld)
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 04 maart 2009 - 20:17

nog even wachten tot het uitontwikkeld is en dan is het mischien wel een leuke speeltje. Voor de rest zie ik echt het nut niet van zoiets.

#12 AFS Motorparts

AFS Motorparts

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3270 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 05 maart 2009 - 10:15

wij hebben hier natuurlijk allemaal een 'niet normaal stuur' :dry:

Dat klopt. Ik zal eens kijken of ik een montagebeugel kan maken die op de kroonplaatklemschroef gemonteerd kan worden.

nog even wachten tot het uitontwikkeld is en dan is het mischien wel een leuke speeltje. Voor de rest zie ik echt het nut niet van zoiets.

Het nut is dat je gewaarschuwd wordt bij te lage bandenspanning. Dat scheelt enorm in bandenslijtage, weggedrag en brandstofverbruik. Ook mijn testrijder was er zeer over te spreken dat hij vroegtijdig gewaarschuwd werd op de snelweg dat hij een spijker had opgepikt, zodat hij op tijd kon stoppen voordat hij zijn band helemaal kapot had gereden, of erger nog, ten val was gekomen bij de eerste bocht.....
Best kans dat je dat nooit zal gebeuren, maar een extra waarschuwing kan heel prettig zijn. Daarnaast hoef je niet voor elke rit je bandenspanning te controleren, contact aanzetten is meteen aflezing bandenspanning.

#13 rutger29

rutger29

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 178 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:asch (gld)
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 06 maart 2009 - 16:29

Dat klopt. Ik zal eens kijken of ik een montagebeugel kan maken die op de kroonplaatklemschroef gemonteerd kan worden.


Het nut is dat je gewaarschuwd wordt bij te lage bandenspanning. Dat scheelt enorm in bandenslijtage, weggedrag en brandstofverbruik. Ook mijn testrijder was er zeer over te spreken dat hij vroegtijdig gewaarschuwd werd op de snelweg dat hij een spijker had opgepikt, zodat hij op tijd kon stoppen voordat hij zijn band helemaal kapot had gereden, of erger nog, ten val was gekomen bij de eerste bocht.....
Best kans dat je dat nooit zal gebeuren, maar een extra waarschuwing kan heel prettig zijn. Daarnaast hoef je niet voor elke rit je bandenspanning te controleren, contact aanzetten is meteen aflezing bandenspanning.



Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik heb het gelijk in de gaten als de bandenspanning te laag is.
Ik zie dit soort dingen nou echt niet als als iets waar je als motorrijder niet zonder kan.

#14 AFS Motorparts

AFS Motorparts

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3270 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 06 maart 2009 - 16:56

Ik zou precies hetzelfde zeggen....
Echter, dit was een zeer ervaren rijder (=instructeur), met 40.000km per jaar, en ruim 20 jaar ervaring......
Hij heeft het op zijn dienstmotor niet gemerkt vanwege wat wind, hoge snelheid (200+) en andere factoren.
Pas toen de bandenspanning terugliep naar 2.5 Bar en het alarm afging kreeg hij het in de gaten. Een paar minuten later was de band helemaal leeg.
Als hij het pas later had gemerkt, dan is de band onherstelbaar beschadigd (maakt in dit geval niet uit, zij repareren nooit), maar had hij ook ten val kunnen komen.
Maar goed, je kan nooit elk risico vermijden......

#15 WilcoZwolle

WilcoZwolle

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1119 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zwolle
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 22 maart 2012 - 12:59

Zojuist optie 1 besteld; stond bij een grote nederlandse webwinkel voor €39,99 incl. verzendkosten!
Zodra ik hem binnen heb en ga gebruiken zal ik mijn bevindingen hier melden.


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers