Ga naar inhoud

wat voor ACCU LADER?


 Delen

Aanbevolen berichten

Beste mede rijders en overwinteraars. .

 

Nu mijn accu weer eens leeg is door een slecht functionerende SR, wilde ik eigenlijk een nieuwe acculader aanschaffen.

(de vorige heb ik stuk laten vallen :oops: )

Maar behalve dat ik een lader met stevige en niet al te brosse behuizing wil, vraag ik mij af wat is een goede lader?

Ik zie namelijk te meest uiteenlopende prijzen. . .

Ik zie een beetje een verband met ampèrage en prijs, maar verder?

Is er iemand met veel verstand hiervan? Welk type lader lijkt jullie het beste?

 

Groetjes GV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst de nieuwste Optimate gekocht. Heb een tijd lang zitten zoeken omdat ik 'm ook op de cabrio moet kunnen gebruiken. De nieuwste Optimate druppelt accu's vol tot 50 Ah dus ik ben er erg blij mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst de nieuwste Optimate gekocht. Heb een tijd lang zitten zoeken omdat ik 'm ook op de cabrio moet kunnen gebruiken. De nieuwste Optimate druppelt accu's vol tot 50 Ah dus ik ben er erg blij mee.

 

Die optimates, nu OPTIMATE 4? zitten rond de 40-70 euro op diverse sites.

 

En bij Louis hebben ze ook nogal wat keuze ... De goedkoopste amper een tientje, tot vrij prijzige dingen. . . Die overigens wel een 'diagnose' kunnen stellen. . .

 

Die kleine van 13,95 . Daar staat bij ideaal voor overwinteren, dus dat is een druppellader neem ik aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet geen druppellader hebben maar een conditie lader. Dat is een behoud voor je accu. Overladen is tenminste net zo slecht als niets doen en hem helemaal leeg laten lopen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overladen is helemaal niet slecht. Op die manier stop je meer stroom in de accu waardoor hij langer mee gaat. Opwaarden zeg maar...

Gevaar bestaat wel dat de accu iets boller gaat staan en zwaarder in gewicht zal zijn. :39:

Link naar reactie
Delen op andere sites

16A per 100Ah... ik begrijp de ballen van ampere en ampere-uur. Gelden deze regels alleen voor Varta accu's? Kan me voorstellen dat een duurdere accu een hoger voltage heeft of een soort van beveiliging tegen overladen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

16A per 100Ah... ik begrijp de ballen van ampere en ampere-uur. Gelden deze regels alleen voor Varta accu's? Kan me voorstellen dat een duurdere accu een hoger voltage heeft of een soort van beveiliging tegen overladen...

 

Nee en nee. Er zit gewoon een relatie tussen de laadstroom en de capaciteit van een accu, net zoals er ook een relatie is tussen de maxaimaal af te leveren stroomsterkte is en de capaciteit.

Deze vuist regels gelden altijd en een duurder accu heeft dezelfde spanning. Kwaliteit verschil zit in de gebruikte en de hoeveelheid materiaal. Zet maar eens een goedkope accu en een duurdere merk accu op de weegschaal. Dan kun je aflezen welke de beste is.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Zet maar eens een goedkope accu en een duurdere merk accu op de weegschaal. Dan kun je aflezen welke de beste is.

VFRikus

 

De lichtste?? :whistle:

 

Lager algemeen gewicht van de motor is betere prestaties toch?

 

Greetz,

CassiusZ

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lichtste?? :whistle:

 

Lager algemeen gewicht van de motor is betere prestaties toch?

 

Greetz,

CassiusZ

 

 

Helemaal mee eens....

 

LiPo accu ! :pompom:

Link naar reactie
Delen op andere sites

laders ...pfff

Ooit maakte ik laders voor boten, die boten lagen dan in de haven en men gebruikte energie uit de accu's om

b.v. TV te kijken, voor koelkast en soms ook verlichting.

Die laders waren dan eigenlijk ook een soort onderhoudsladers, bij een lagere spanning dan 12 v gingen ze aan

het laden en bij ca. 13,5 volt slaan die dingen dan weer af.

De accu's bleven dan mooi op pijl.

Zoiets is in de handel wel te koop, maar meestal relatief duur als je naar mijn oplossing kijkt verderop.

De hoeveelheid stroom die wordt geladen maakt helemaal niet zoveel uit bij een gewone lader, bij een vollere accu

wordt de laadstroom vanzelf minder en dus is dat prima voor de accu.

Snelladers laden wel sneller, maar dat komt dan omdat de spanning uit de lader wat hoger ( eigenlijk te hoog ) is.

Die dingen moet je dus niet te lang gebruiken, want dat is ongezond voor een accu.

 

De oplossing die ik al jaren gebruik is een simpele tijdklok, daar sluit ik de lader op aan en

1 x in de 24 uur laat ik de lader een half uurtje laden.

( of 2 x in de 24 uur een kwartiertje )

Op deze manier blijft de accu prima op peil.

geen snellader gebruiken dus.

 

groet,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me nooit zoveel zorgen over de accu... Ik zou niet weten, waarom een gezonde accu in een gezonde motorfiets niet volgeladen zou zijn als je hem wegzet.

 

Varta schrijft zelf:

"Indien de batterij enige tijd niet wordt gebruikt (vakantie-survey-reparatie) zorg, dat de batterij volledig geladen is. Bij zeer lange buiten-bedrijf-stellling om de 3 maanden naladen. Zodra rustspanning 12,4V of lager is dan onmiddellijk laden."

 

Dat laatste geeft natuurlijk een probleem aan, maar om de 3 maanden naladen is duidelijk een andere visie dan je elke dag zorgen maken over de conditie van je accu. Als je heel erg veel pech zou hebben, moet er misschien een keer een nieuwe accu in en die zijn toch stukken goedkoper dan banden, kettingen, onderhoudsbeurten enz.

 

En over die 3 maanden: Vandaag was het mooi weer. Even een stukje gereden. Altijd goed voor de fiets (en voor mezelf). Het moet gek gaan, als er binnen de 3 maanden niet weer eens een gelegenheid is.

 

En in vierkante banden geloof ik ook niet zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even off topic, ik heb een camper, auto.

En deze gebruiken we maar 6 weken in het jaar.

De rest v/d tijd, staat de bus gewoon stil.

Pekel en zo, besparen wij hem, dus gaat de bus voor toch snel 5 maand de stalling in.

Enkel de plus pool gaat er af, verder niets.

Start problemen zijn er altijd na die 5 maand, de carburateur is leeg komen te staan.

Moet dan eerst weer vol lopen, en dan gewoon lopen.

De accu, is nooit het probleem. Die kan de start motor wel rond krijgen.

Vierkante banden? Nooit gemerkt.

Wel uitgedroogde banden, maar daar zal een motor, VFR, niet zo snel last van hebben.

 

Groet,

Theo

aangepast door Theo
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...