Spring naar inhoud

Foto

Montage BOS highmount op VFR 800 Fi

• Log in om te reageren
18 reacties op dit topic

#1 mover

mover

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1812 berichten
  • Geslacht:Man
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 16 februari 2009 - 08:21

Gisteren ben ik begonnen met de montage van mijn "nieuwe" BOS highmount demper. De pijp zit erop, maar ik weet niet hoe ik de beugel, die het uiteinde van de demper ondersteunt, aan het subframe moet bevestigen. Daarnaast heb ik de indruk dat deze beugel hoe dan ook in de weg van het kuipwerk komt te zitten... Iemand hier die weet hoe dat zit?

#2 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12723 berichten
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 16 februari 2009 - 08:28

Bij de mijne moet het kontje er af en dan wordt de metalen strip met een M8X40 (globaal) vastgeklemd in het subframe vlak voor dat bij elkaar komt.
VFRikus

#3 vfrmarcel

vfrmarcel

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 88 berichten
  • Interesses:duiken sleutelen aan motoren / auto en gewoon rommelen in de garage biertje drinken motor rijden met vrienden
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 16 februari 2009 - 08:40

Het makkelijkste kontje eraf het voetsteuntje demonteren
De vier inbusbouten aan de uitlaat iets lost te laten , dan totale uitlaat monteren
En het geheel aan de ophangbeugel vast te laten hangen
Zoals op de tekening komt het busje (10) tussen het frame te vallen kan niet missen
Als je die vastzet kan je de uitlaatklem vast zetten en daarna de uitlaat vastzetten dmv 4 inbusbouten

Bijgevoegde Bestanden

#4 mover

mover

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1812 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 16 februari 2009 - 09:05

Bij de mijne moet het kontje er af en dan wordt de metalen strip met een M8X40 (globaal) vastgeklemd in het subframe vlak voor dat bij elkaar komt.

Zoiets vermoedde ik al, en ik heb het dus al min of meer zo bevestigd:

- Metalen strip (met rubberen ring aan beide zijden) tegen buitenzijde subframe;
- Bout door bijbehorend afstandbusje;
- Meegeleverde carosseriering aan binnenzijde subframe;
- Hele zaakje aandraaien en vastklemmen.

Klopt dat een beetje? Er zaten twee van die grote carosserieringen bij; heb ik die allebei nodig? En moest bij de jouwe nog een uitsparing in het kuipwerk worden gemaakt? Zoals de boel nu zit krijg ik de plastic kont er volgens mij nooit fatsoenlijk overheen :(

Het makkelijkste kontje eraf het voetsteuntje demonteren
De vier inbusbouten aan de uitlaat iets lost te laten , dan totale uitlaat monteren
En het geheel aan de ophangbeugel vast te laten hangen
Zoals op de tekening komt het busje (10) tussen het frame te vallen kan niet missen
Als je die vastzet kan je de uitlaatklem vast zetten en daarna de uitlaat vastzetten dmv 4 inbusbouten

Jij ook bedankt voor de tips :) Zoals gezegd zit de demper zelf er al op, en moet ik alleen de ondersteunende beugel (onderdeel 3, 4 en 7 t/m 11) nog monteren. Deze handleiding had ik ook al van de site van BOS gedownload; het was me alleen niet duidelijk hoe de beugel aan de motor moet worden bevestigd. Wordt nog even verder puzzelen ;)

#5 mover

mover

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1812 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 16 februari 2009 - 09:14

Kijk eens aan: grasduinend door VFRikus' topics kom ik zowaar een foto tegen waar een en ander duidelijk op te zien is :worshippy:

Geplaatste Afbeelding

Blijft alleen mijn vraag over de kuip nog staan...

#6 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • 12723 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 16 februari 2009 - 09:23

Kuipwerk geeft geen problemen, gaat er zo bij langs. De beugel zit toch aan de demper vast met popnagels?
VFRikus

#7 mover

mover

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1812 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 16 februari 2009 - 09:52

Kuipwerk geeft geen problemen, gaat er zo bij langs. De beugel zit toch aan de demper vast met popnagels?

Met die kuip ga ik nog wel een beetje puzzelen dan, zodra alles definitief vast zit. En nee, bij mij zit de beugel met een inbusboutje vast aan de demper, zoals op het plaatje dat ook al door vfrmarcel is gepost:

Bijgevoegd Bestand  BOS_800.JPG   53,92K   47 downloads

#8 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • 12723 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 16 februari 2009 - 09:58

Zit de jouwe ook nog vast bij de voetsteun? Mijn demper heeft daar wel een bevestigings punt, maar dat is niet meer bruikbaar bij mijn tweede generatie 800. Door de kat zit de uitlaat pijp iets verder naar achteren.
VFRikus

#9 mover

mover

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1812 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 16 februari 2009 - 10:03

Ja, ik heb 'm wel vast aan de voetsteun. Kostte enig gepast geweld om 'm ver genoeg op de collector te schuiven, maar het is gelukt.

#10 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • 12723 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 16 februari 2009 - 10:08

En die van jouw is ook eentje met kat? Er zit namelijk een anderhalve centimeter verschil in!
VFRikus

#11 mover

mover

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1812 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 16 februari 2009 - 10:24

Ja, het is een 2001-model, dus met kat. Volgens de manual van BOS (zie plaatje) zou dit model demper op alle 1998-2001 RC46's moeten passen...

#12 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • 12723 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 16 februari 2009 - 10:48

Ik heb de importeur voor Nederland daar al een paar keer een mail over gestuurd, maar die zijn tot nu toe te beroerd om daar op te antwoorden, ondanks dat ik wel leesbevestigingen krijg.
Toen ik mijn Bos demper van mijn 98er over zetten viel mij het verschil in de bevestiging op en heb ik door middel van meten kunnen vast stellen dat de collector van mij 98er een goeie anderhalve centimter verder van de band vewijderd was. De collector is dus gewoon verlengd om de kat te kunnen bergen. Ik stel de vraag omdat ik op de tekening namelijk de beugel voor de voetsteun bevestiging niet terug zie!
De bevestiging achter aan het subframe gaat ook maar net, omdat de hele handel verder naar achter komt. Als je de gemonteerde uitlaat vergelijkt met de plaatjes op de site van bos zie je ook dat hij verder naar achter zit als oorspronkelijk bedacht is.
VFRikus

#13 mover

mover

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1812 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 16 februari 2009 - 12:46

Toen ik mijn Bos demper van mijn 98er over zetten viel mij het verschil in de bevestiging op en heb ik door middel van meten kunnen vast stellen dat de collector van mij 98er een goeie anderhalve centimter verder van de band vewijderd was. De collector is dus gewoon verlengd om de kat te kunnen bergen. Ik stel de vraag omdat ik op de tekening namelijk de beugel voor de voetsteun bevestiging niet terug zie!

Ik wel:

Bijgevoegd Bestand  BOS_800.JPG   51,16K   33 downloads

Okee, niet echt duidelijk, maar de tekening blinkt sowieso niet uit in detail ;)

De bevestiging achter aan het subframe gaat ook maar net, omdat de hele handel verder naar achter komt. Als je de gemonteerde uitlaat vergelijkt met de plaatjes op de site van bos zie je ook dat hij verder naar achter zit als oorspronkelijk bedacht is.

Bij mij zit ie precies zoals op de foto op de site:

Geplaatste Afbeelding

Met de beugel aan de voetsteun en aan de achterzijde net iets voorbij spatbord/nummerplaat. Persoonlijk had ik het mooier gevonden als de achterkant van de demper samen zou vallen met het spatbord, zodat alleen het eindpijpje nog uitsteekt, maar goed: zo is het model nu eenmaal :rolleyes:

Zou het misschien kunnen dat jouw collector niet goed zit en daardoor wat verder naar achteren komt? Of anders moet je misschien, net als ik, wat meer (lompe) kracht gebruiken bij het monteren van de demper. In eerste instantie kwam het gat van de beugel voor de voetsteun bij mij ook zeker een centimeter te ver naar achteren uit, maar na het nodige draaien en wurmen kreeg ik 'm uiteindelijk nét op z'n plek. Ben blij dat deze een E-keur heeft, want nu hoef ik 'm tenminste niet te wisselen als ik naar de Eifel ga :crossy:

#14 vfrmarcel

vfrmarcel

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 88 berichten
  • Interesses:duiken sleutelen aan motoren / auto en gewoon rommelen in de garage biertje drinken motor rijden met vrienden
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 16 februari 2009 - 13:10

Klopt dat boutje van de voetsteun was ik vergeten , aan het achterdeel heb ik ook geen aanpassing gedaan past er mooi overheen :yahoo:
Ik heb nog een two brothers high mount liggen waar je een gat in je frame voor moet boren :1531: had ik zo gekocht anders iest op verzonnen
Het geluid was beter maar uiteraard ja geen ‘’E’’keur

Wat heb je toch een hoeveelheid relais op een rij , heb je zoveel accessoires ?

#15 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • 12723 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 16 februari 2009 - 13:41

@Mover: toen ik beide edities hier had staan ben ik wezen meten en heb vast kunnen stellen dat de collector/kat combinatie langer is dan de collector van editie 98-00. Hij zit gewoon zo'anderhalve centimter dichter op het achterwiel. Aangezien de pijp schuin naar achter staat heb je daar met wat zinvol geweld wat kunnen winnen blijkbaar. Maar echt lekker passen zoals bij editie 98-00 doet het niet.
@VFRMarcel: die rij relais is voor de verlichting van mijn aanhangwagen.
VFRikus

0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers