Spring naar inhoud

Foto

Kapotte bougie of bobine?

• Log in om te reageren
6 reacties op dit topic

#1 L Coudert

L Coudert

VFR 100.000 bikkel

• Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 245 berichten
  • Geslacht:Man
  • Interesses:Honda CRF1000D Veteraan motoren; trial rijden
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 02 april 2009 - 19:57

Vandaag dacht ik eens laat ik met een infrarode temperatuurmeter eens de temperatuur van alle uitlaten meten. Als een cilinder een afwijkende waarde heeft is daar iets mee aan de hand.
En inderdaad de cilinder rechtsvoor geeft een lagere waarde aan (circa 175 graden tegen 210 graden voor de andere 3 cilinders).
Mijn gedachten gingen uit naar een niet goed functionerende bougie of bobine.
Ik kon aan het rijden van de motor niets bizonders merken dat die cilinder niet goed mee kon komen.
Thuis gekomen de beide voor bougies en bobines gedemonteerd (de bobines zitten op de bougies in de cilinderkop). De bobines zagen er hetzelfde uit en ook de bougies leken hetzelfde. Als je met enige fantasie keek leek het of de rechter voor bougie iets witter porcelijn had.
Na montage de motor weer gestart en die liep normaal. Met een elektrische contact thermometer gemeten en niet echt een verschil kunnen zien (De infrarode thermometer was van een kennis).
Heb ik of heeft hij fout gemeten of is er inderdaad iets mis, bijvoorbeeld een bougie of bobine die maar halfslachtig mee doet?
Gaarne jullie ideeen.
mvg L Coudert.

#2 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12723 berichten
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 02 april 2009 - 20:32

Ik denk dat er niets aan de hand is. Infra rood thermometers zijn nogal gevoelig voor afstanden, hoeken en storing van de omgeving.
Richt maar eens ergens op en beweeg de meter maar eens wat richting het object en er van af. Vooral als het object niet al te groot is heb je al snel andere waarden.
VFRikus

#3 Oud_Benny_*

Oud_Benny_*
  • Gast

Geplaatst 02 april 2009 - 20:44

Helemaal eens met VFRikus voor wat betreft de gevoeligheid van infraroodthermometers.
Maar stel dat er echt een verschil is in temperatuur. Dan zijn de bougies eenvoudig uit te sluiten of als oorzaak aan te wijzen door ze gewoon eens van positie te wisselen. Wel natuurlijk goed onthouden waar je de "verdachte" bougie laat.
Omdat het naar mijn weten niet een veel voorkomend probleem is, zijn er misschien ook nog wel wat andere dingen die de oorzaak kunnen zijn. Zaten de bougiekabels wel allemaal helemaal goed op de bougies? Beetje corrosie ergens? Zijn de mengsels in de cilinders wel allemaal gelijk? En de tijdstippen van ontsteking wel helemaal in orde?
Maar nogmaals, ik verdenk eerder de meting.

#4 L Coudert

L Coudert

VFR 100.000 bikkel

• Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 245 berichten
  • Interesses:Honda CRF1000D Veteraan motoren; trial rijden
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 03 april 2009 - 07:35

VFRikus en Benny bedankt voor je reacties.
Ik ben gerustgesteld dat het waarschijnlijk de gevoeligheid van de meting. De motor liep ook verder goed.
De bobine zit op de bougie in een schacht zodat je niet kunt zien of er goed contact is met die bougie maar dat moet wel anders kan de bobine niet gemonteerd worden. Voor een slecht conctact ben ik niet bang. Wel kan er bij een defecte of niet goed afsluitende dichting water (bij regen) in de schacht komen en dan loopt de vonk weg.
Het ontstekingstijdstip wordt mede door de ECU geregeld. En het F1 lampje heeft niet gebrand.
mvg L Coudert

#5 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • 12723 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 03 april 2009 - 07:46

Blijkbaar is de VTEC met zogenaamde stift bobine's uit gerust. Die hebben geen bougikabel meer en zijn derhalve van het soort: ze doen het of ze doen het niet. Deze doet het gewoon.
De kleur van de bougi gaf dat in feite ook al aan.
VFRikus

#6 Oud_Benny_*

Oud_Benny_*
  • Gast

Geplaatst 03 april 2009 - 13:59

Lees net toevallig in de moto73 2-15 april 2009 een artikel dat gaat over een HondaVF500F (Marathonmotor artikel, een motor op leeftijd wordt dan onder de loep genomen). Ook hier worden toevallig met infrarood de temperaturen van de uitlaten gemeten en is er bij 1 ervan een afwijking. Als mogelijke oorzaak wordt gegeven: foute kleptiming.

#7 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • 12723 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 03 april 2009 - 14:10

Foute kleptiming. Kleptiming zit ingebakken in je nokkenas, dus dat lijkt me stug.
Foute klepspeling zou heel misschien nnog mogelijk kunnen zijn, maar dan moet hij al zo fout zijn dat de cilinder in kwestie al bijna niet meer mee doet.
Kortom: ook zij stinken er in. Hebben op de verpakking gelezen hoe nauwkeurig de infrarood meter is en varen daar blind op.
VFRikus

0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers