Spring naar inhoud


Foto

Momentsleutel gekalibreerd


  • Log in om te reageren
20 reacties op dit topic

#1 Bullmoose

Bullmoose

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 231 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Den Haag
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 14 juli 2009 - 09:24

Enige tijd geleden een nieuwe momentsleutel aangeschaft van het gerenommerder fabrikaat "Powerfix" bij de landelijke gereedschappenketen voor de profesionele gebruiker "LIDL". Je zou vraagtekens kunnen plaatsen bij de kwaliteit en nauwkeurigheid van dit meetgereedschap. Dat laatste blijkt voor het moment, onbedoelde woordspeling, niet nodig gezien het onderstaande kalibratiecertificaat;

Bijgevoegd Bestand  Kalibratiecertificaat_1.jpg   80,67K   376 downloads

Bijgevoegd Bestand  Kalibratiecertificaat_2.jpg   68,84K   342 downloads


En voor de volledigheid de bijbehorende conversietabel en handleiding

Bijgevoegd Bestand  Powerfix_tabel.jpg   178,95K   256 downloads

Bijgevoegd Bestand  Powerfix_42_210_Manual.jpg   176,84K   180 downloads

#2 L1dert

L1dert

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rotterdam
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 14 juli 2009 - 09:54

Ikzelf heb mijn momentsleutels gecontroleerd volgens onderstaande procedure, omdat ik wilde weten of ze echt wel 'klopten'. Klinkt amateuristisch, maar dat valt best wel mee! Bovendien is het snel uit te voeren. Wel heb je een redelijk goede keukenweegschaal en personenweegschaal nodig.

- massa (gewicht) van de momentsleutel bepaald met een keukenweegschaal. Van dit gewicht neem je de HELFT (het massa-middelpunt ligt namelijk in het midden van de arm)
- momentsleutel op te controleren waarde gezet
- momentsleutel horizontaal in de bankschroef geklemd (met de dopaansluiting), zodanig dat de klik naar beneden is gericht
- aan het einde van de handgreep komt een emmer met water
- afstand (nauwkeurig) opgemeten tussen midden van dopaansluiting en de plaats van het emmerhandvat
- emmer gevuld met water tot hij de momentsleutel nt klikt
- emmer met water gewogen
- totaal gewicht bepaald in kg

Berekening:

lengte (in meter) x totaal gewicht (in kg) x 9,81

Conclusie: Het verschil tussen de ingestelde waarde en de berekende waarde was bij beide momentsleutels minder dan 10 procent. Dat vond ik heel netjes.

#3 L1dert

L1dert

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rotterdam
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 14 juli 2009 - 10:00

Saillant detail: n van mijn momentsleutels is een goedkope Lidl-sleutel (kan ook Aldi geweest zijn).

#4 Syhoro

Syhoro

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 672 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Utrecht
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 14 juli 2009 - 12:19

Ikzelf heb mijn momentsleutels gecontroleerd volgens onderstaande procedure, omdat ik wilde weten of ze echt wel 'klopten'. Klinkt amateuristisch, maar dat valt best wel mee! Bovendien is het snel uit te voeren. Wel heb je een redelijk goede keukenweegschaal en personenweegschaal nodig.

Conclusie: Het verschil tussen de ingestelde waarde en de berekende waarde was bij beide momentsleutels minder dan 10 procent. Dat vond ik heel netjes.

Lijkt me een hele simpele en goede manier. Goed dat je de massa van de sleutel ook hebt meegenomen. Ligt het neutrale punt exact in het midden?

De emmer zorgt voor het moment en de sleutel zelf ook in jouw setup. Heb je beide waarden opgeteld voor het totale moment? Ongetwijfeld, maar toch...

#5 L1dert

L1dert

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rotterdam
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 14 juli 2009 - 12:52

Lijkt me een hele simpele en goede manier. Goed dat je de massa van de sleutel ook hebt meegenomen. Ligt het neutrale punt exact in het midden?

De emmer zorgt voor het moment en de sleutel zelf ook in jouw setup. Heb je beide waarden opgeteld voor het totale moment? Ongetwijfeld, maar toch...


Uiteraard opgeteld. Het zwaartepunt van de sleutel himself ligt niet exact, maar wel ongeveer in het midden, maar als je dt verschil wilt corrigeren praat je over minimale verschillen. En dat is echt niet zinvol.
Mijn grote momentsleutel weegt 1,330 kg. Je praat dan over een toegevoegde massa van 0,665 kg (bij zwaartepunt in het midden) en met drie cijfers achter de komma ben ik al veel te nauwkeurig bezig. Eigenlijk zou je het moeten afronden op n cijfer achter de komma (signifcante cijfers dus), want een volle emmer weegt bijvoorbeeld 10,2 kg. En dat moet je eigenlijk optellen tot 10,7 kg. Dus of het zwaartepunt precies in het midden ligt of een paar cm daarvandaan maakt niet veel uit.

De instelling van de momentsleutel zelf is ook niet nauwkeuriger dan twee, hooguit drie cijfers.

In het voorbeeld hierboven zou (bij een 'armlengte' van 0,43 m) het moment op 45 nm ingesteld moeten zijn (=10,7 x 9,81 x 0,43).

En, wil je grotere momenten controleren? Klinkertje in de emmer o.i.d.

#6 Bullmoose

Bullmoose

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 231 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Den Haag
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 14 juli 2009 - 13:16

Inventief die "emmermethode" !
Zoals in het rapport ongeveer te zien is was hier de standaardmethode 3 meetbereiken, 5 meetpunten, ongeveer 25% boven de minimum instelwaarde, ergens op de helft en het max. moment.

De referentie was hier een gekalibreerde (uiteraard) "torque-sensor", als dat de juiste benaming is.
Valt me wel op dat je meetonnauwkeurigheid 4 x groter is dan op mijn certificaat. Je zou met zo'n emmer toch preciezer kunnen, of je momentsleutel wijkt gewoon die 10% af, dat kan natuurlijk ook.

#7 L1dert

L1dert

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rotterdam
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 14 juli 2009 - 13:35

Inventief die "emmermethode" !
Zoals in het rapport ongeveer te zien is was hier de standaardmethode 3 meetbereiken, 5 meetpunten, ongeveer 25% boven de minimum instelwaarde, ergens op de helft en het max. moment.

De referentie was hier een gekalibreerde (uiteraard) "torque-sensor", als dat de juiste benaming is.
Valt me wel op dat je meetonnauwkeurigheid 4 x groter is dan op mijn certificaat. Je zou met zo'n emmer toch preciezer kunnen, of je momentsleutel wijkt gewoon die 10% af, dat kan natuurlijk ook.


Ik denk dat jou sleutel wat nauwkeuriger (en duurder) is. En heel veel preciezer zal het met zo'n emmer niet kunnen.
Op mijn grote sleutel heb ik twee punten gecontroleerd: 30 Nm (gecontroleerd gaf 28 Nm) en 56 Nm (gecontroleerd gaf 53 Nm). In de 'emmer'-methode zit natuurlijk ook nog een onnauwkeurigheid bij het wegen! (Ongeijke weegschalen, weegbereik e.d.). Maar het resultaat vond ik best wel goed.
Ik ben er tevreden mee en durf de sleutels nu tenminste te gebruiken.

#8 ulco

ulco

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 711 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:het schone zuidhorn
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Geel

Geplaatst 18 juli 2009 - 16:14

je vergeet er wel bij dat de kop van de sleutel zwaarde is dan de res er van.

en theorie zou je redelijk makkelijk het Z0 kunnen bepalen door aan een zijde eerst te wegen
en dan de opstelling om te draaien

#9 pietman

pietman

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 70 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Slijk Ewijk
  • Interesses:motoren, auto's, techniek in het algemeen, nijmeegse 4 daagse (zie website)<br />ik heb nog een Yamaha CS3 e, mijn vrouw een GSX 400 E.<br /><br />vorige motoren: Yamaha 200, GT380, GSX1100, VF1000R, CB550, CB750/900, CB450S 2x
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 04 augustus 2009 - 16:07

komt me wel bekend voor allemaal....discusse ed...grote momentsleutel topic

Bewerkt door pietman, 04 augustus 2009 - 16:08.


#10 L1dert

L1dert

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rotterdam
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 10 augustus 2009 - 23:03

je vergeet er wel bij dat de kop van de sleutel zwaarde is dan de res er van.

en theorie zou je redelijk makkelijk het Z0 kunnen bepalen door aan een zijde eerst te wegen
en dan de opstelling om te draaien


Daar ben ik weer. Net terug van een motorvakantie van 24 dagen...

De methode van wegen kan. Handiger vind ik zelf toch het volgende. Bepaal het zwaartepunt door het voorwerp - in dit geval dus de momentsleutel - zo aan een touwtje op te hangen dat het in evenwicht (horizontaal) hangt. Of, als je daar geen zin in hebt, en dat had ik niet, verschuif hem dan over een vinger en je voelt waar het balanspunt (= zwaartepunt) ligt. En - gezien het relatief lage gewicht van de sleutel zelf - moet het het zwaartepunt wel erg ver uit het midden liggen, wil het significante invloed hebben op het controleren van het moment. Wil je het gewicht van de sleutel echt elimineren, dan gebruik je een veerbalans en span je de momentsleutel VERTICAAL in. Je trekt dan horizontaal en leest de waarde af.

Moet je wel een nauwkeurige veerbalans hebben. En ik denk dat dit toch wat minder soepeltjes werkt met aflezen en zo.

#11 pietman

pietman

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 70 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Slijk Ewijk
  • Interesses:motoren, auto's, techniek in het algemeen, nijmeegse 4 daagse (zie website)<br />ik heb nog een Yamaha CS3 e, mijn vrouw een GSX 400 E.<br /><br />vorige motoren: Yamaha 200, GT380, GSX1100, VF1000R, CB550, CB750/900, CB450S 2x
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 11 augustus 2009 - 16:34

Daar ben ik weer. Net terug van een motorvakantie van 24 dagen...

De methode van wegen kan. Handiger vind ik zelf toch het volgende. Bepaal het zwaartepunt door het voorwerp - in dit geval dus de momentsleutel - zo aan een touwtje op te hangen dat het in evenwicht (horizontaal) hangt. Of, als je daar geen zin in hebt, en dat had ik niet, verschuif hem dan over een vinger en je voelt waar het balanspunt (= zwaartepunt) ligt. En - gezien het relatief lage gewicht van de sleutel zelf - moet het het zwaartepunt wel erg ver uit het midden liggen, wil het significante invloed hebben op het controleren van het moment. Wil je het gewicht van de sleutel echt elimineren, dan gebruik je een veerbalans en span je de momentsleutel VERTICAAL in. Je trekt dan horizontaal en leest de waarde af.

Moet je wel een nauwkeurige veerbalans hebben. En ik denk dat dit toch wat minder soepeltjes werkt met aflezen en zo.

Tja, dan moet je al een erg nauwkeurige veerbalans hebben (die zijn er wel met een afwijking van +/- 10% fullscale) doorrekenend met een factor 3 nauwkeuriger dan je te kalibreren momentsleutel is dat dus een max afwijking van 30% fullsvcale van je balans.

Zeg je gebruikt een balans van 25 kg om een momentsleutel te kalibreren met een max aanwijzing van 150 Nm dan is je nauwkeurigheid van je kalibratie 30% full scale van je balans is +/- 73,575 Nm.. :mellow: tja en als je dan het lage berijk wilt kalibreren met deze balans dan probeer je zeg de waarde van 50 Nm te kalibreren met een nauwkeurigheid van +/- 73 Nm (met een waarschijnlijkheid van 95%) dan ben je dus niet echt goed bezig!

Probeer de water methode met het emmertje, deze is met veel grotere nauwkeurigheid te doen, of je moet beschikken over een zeer nauwkeurige balans (en geen veer balans bij voorkeur) die dan ook nog eens goed gekalibreerd is met een kalibratie waarde op Rdg (dat is de afgelezen waarde) en niet op full scale.

succes

Bewerkt door pietman, 11 augustus 2009 - 16:35.


#12 V4 Rosso

V4 Rosso

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2601 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:midden
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 11 augustus 2009 - 17:32

En dan heb je een afwijking geconstateerd, wat nu?

#13 L1dert

L1dert

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rotterdam
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 11 augustus 2009 - 18:39

En dan heb je een afwijking geconstateerd, wat nu?


Wat is een redelijke afwijking? Zelf zou ik genoegen nemen met een afwijking van 10 procent, maar ik ben maar een amateur.

Als je - via een redelijk nauwkeurige controle - tot de conclusie komt dat je momentsleutel sterk afwijkt, kun je volgens mij minimaal 4 dingen doen.

- niets doen en blijven gebruiken (niet aanbevolen)
- weggooien en een nieuwe kopen (aanbevolen)
- laten controleren bij een ijkstation (en daarna alsnog weggooien)
- schaal van de momentsleutel aanpassen of omrekenen (kun je er nog eventjes mee uit de voeten)

:pompom:

#14 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12873 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 11 augustus 2009 - 18:42

Mogelijkheid drie is toch de beste, want die kunnen hem ook herstellen.
VFRikus

#15 vroembert

vroembert

    rc24 fanaat

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4589 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Nijeveen
  • Interesses:Motoren, techniek, fotografie, computers, kitebuggyen en tegenwoordig ook kitesurfen.
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 11 augustus 2009 - 18:57

Alleen zijn bij optie 3 de kosten voor een nieuwe af fabriek gecalibreerde hobby sleutel meestal lager dan het laten herstellen/ijken van een sleutel


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers