Spring naar inhoud


Foto

Afdoppen Air reduction flap.


  • Log in om te reageren
33 reacties op dit topic

#1 harrrumpie

harrrumpie

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 22 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:friesland
  • Interesses:Motoren en het rijden er van.<br />Techniek in het algemeen.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 23 juli 2009 - 23:05

Vandaag eens in het verhaal van die mooie air reduction flap in het luchtfilterhuis gedoken.
Nou, dit zit dus op exact dezelfde manier gemonteerd als op mijn vorige motor, TDM900, gemonteerd. Bij deze motor had ik zeer positieve resultaten met het elimineren van deze klep, die tussen een bepaald toerental dicht gaat , en op die manier minder lucht door laat naar je motor.
Dit allemaal om aan de euro normen te voldoen.
Wat heb ik gedaan: Buddy verwijderd, tank los geschroefd ( 2 schroeven aan voorzijde tank bij balhoofd) en tank omhoog gezet ( stukkie hout op maat gezaagd en ertussen gezet voor het gemak)
Dan zie je op de bovenkant van je luchtfilterhuis al een cylindervormig geval zitten met een slang er aan. Deze slang komt van je injectors en zorgt voor een vacuum waardoor de klep in je luchtfilterhuis in een bepaald toerental gebied sluit en de luchtdoorlaat verminderd.
De slang heb ik los getrokken en heb hier een schroef in gedaan die er voor zorgt dat de opening in de slang GOED af sluit. Hier ook nog een ty-wrap of kabelbinder ( whats in a name) om gedaan.
Daarna ook nog een stukkie plakband om het tuitje van het cylindervormige geval gedaan . Dit alleen maar om te voorkomen dat er vuil in kan komen.

En nu effe over het nut van deze aktie.

In het afgebakende toerental gebied waarbij deze flap wordt gesloten komt er minder lucht minder lawaai en minder vermogen uit de motor.
Op deze manier voldoet de motor an de Euro normen. Minpuntje is dat je in dit toerental gebied ook een vermogensdipje kan hebben door de verminderde luchttoevoer.
Door deze flap nu te elimineren zou deze dip dan ( gedeeltelijk) weg moeten zijn en beter door dit toerental gebied te jagen zijn.

Bevindingen:

Dat kan ik niet met zekerheid zeggen, heb het idee dat de motor beter oppakt tussen de 4 en 5 dznd rpm.
kan dit echter niet met een uitdraai van een vermogensbank ondersteunen.

Wellicht gaat iemand dit nog eens daadwerkelijk uit voeren om te kijken of hetgeen ik heb geprobeerd, met keiharde metingen te onderbouwen.

Groet,

Harrrumpie

#2 Memphis

Memphis

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 436 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Reuver
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 24 juli 2009 - 05:53

de mijne is er ook tussenuit gesloopt. zoals Paul Ritzen zei, de motor moet ten alle tijden zo goed mogelijk kunnen ademen.

aan te rraden is idd de motor te laten afstellen, ik kan van het alleen verwijderen van de klep geen resultaten geven daar er bij mij ook nog een PowerCommander II en een Hotcam bij zijn gekomen, resultaat: + 11 PK en in het midden gebied + 15 Nm (4k - 7k toeren)

#3 Jacco76

Jacco76

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5494 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gem. Voorst
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 24 juli 2009 - 10:46

Ik loop ook al enige tijd met het idee om dit ook te doen.

Ook lees ik op buitenlandse Fora dat ze ook goede resultaten behalen met de afdoppen van de PAIR slang die vanaf het filterhuis komt, links achterop.
Bij mijn vorige VTEC had de vorige eigenaar het complete PAIR systeem eraf gehaald en alles netjes afgedopt. Echter nu ik op deze rijdt (met aangesloten PAIR) merk ik eigenlijk weinig verschil, dus of dat nut heeft :? weet ik eigenlijk niet.

Edit: heb hem inmiddels ook afgedopt. Moet er nog wel mee rijden maar ik ben benieuwd naar het resultaat.

Bewerkt door VFeRlaat, 24 juli 2009 - 13:55.


#4 Worfje

Worfje

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 227 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Utrecht
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 24 juli 2009 - 13:36

Ik neem aan dat er bij een VTEC ook zo'n rubberen slurf uit het luchtfilterhuis steekt (aan de kant van het stuur)?

Deze heb ik al een tijdje geleden verwijderd (VFR800FIW) en dat gaf voor mijn gevoel ook al een verbetering. Dat kan ik helaas net als jij niet onderbouwen met een meting, maar hij klinkt nu echt veel rauwer als je lekker vlot optrekt. :w

#5 Jacco76

Jacco76

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5494 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gem. Voorst
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 24 juli 2009 - 13:56

@Worfje: Ja die zit er ook bij de VTEC. Heb hem er bij mij nog wel inzitten, maar voor hoe lang weet ik niet :rolleyes:

#6 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11206 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 24 juli 2009 - 16:34

Ik ga binnenkort bij Ritzen langs en dan haalt hij me dat ding eruit... maar dan volledig met de zekerheid dat er geen haak of oog aan zit omdat er toch stiekem nog iets aan vast hangt.
Hij schat dat ie daar een half uurtje mee bezig is dus dat zijn de kosten ook niet maar dan weet ik wel zeker dat het echt goed is gebeurd.


#7 Jacco76

Jacco76

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5494 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gem. Voorst
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 24 juli 2009 - 18:16

Nog even een linkje gevonden met interessante dingen.

http://johnny.chadda...el-mod-for-vfr/

#8 Honda man

Honda man

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 91 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Utrechtse Heuvelrug
  • Interesses:Honda :)
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 24 juli 2009 - 18:38

Harrrumpie, is je motor al eens gesynchroniseerd?

En waarom heb je niet de grijze stekker van de "bypass control solenoid valve" losgehaald?
Dit is een stuk makkelijker dan de slag loshalen en afdoppen.

#9 harrrumpie

harrrumpie

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 22 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:friesland
  • Interesses:Motoren en het rijden er van.<br />Techniek in het algemeen.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 24 juli 2009 - 20:30

Harrrumpie, is je motor al eens gesynchroniseerd?

Nee, dat is volgens mij nog niet gebeurd en is wel nodig.
Heb ergens op dit forum gelezen dat er binnen de club een aantal "specialisten" zijn die ook nog eens in het bezit van een carbtune zijn. ( was jij daar niet één van???) Wellicht is het mogelijk dit een x tijdens een technische sleuteldag te doen?? of bij andere gelegenheid.
Kan natuurlijk ook naar de dealert gaan maar ik weet zeker dat iemand met meer specifieke kennis hier beter mee uit de voeten kan.


En waarom heb je niet de grijze stekker van de "bypass control solenoid valve" losgehaald?
Dit is een stuk makkelijker dan de slag loshalen en afdoppen.


Tja, had ook gekund, maar had toch de tank al omhoog voor inspectie van het luchtfilter, dus dat slangetje was zo afgedopt


Greeeeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzzzzzzzzz,

Harrrumpie

#10 Tjurskallig

Tjurskallig

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 498 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gouda
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 24 juli 2009 - 22:12

Nou ik heb het vanavond even uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat ik er niet heel erg van onder de indruk ben.

Het aanzuiggeluid is wel erg mooi maar om nou te zeggen dat hij veel beter oppakt onder de 5000 toeren ... nou nee. Ik heb wel het idee dat de motor minder snel 'duikt' bij gas los en dat de uitlaten dan nog meer knallen.

Nou vraag ik me alleen nog af of het effect gaat hebben op het brandstofverbruik ...
Als dat nou ook geen echte verbetering is dan sluit ik alles wel weer aan ... behalve dan die rubberen slurf want het klinkt toch wel lekker zonder :lol:

Ik kijk het nog wel even aan.

#11 Theo

Theo

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 187 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:JO32KX
  • Interesses:Ham radio, en leuke mensen
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 24 juli 2009 - 23:11

Geloof er niets van.
Winst krijgen van je verbranding, zo maar gratis.
Schakel je pc uit, en daar is je , zo gewenste vermogen...
Mss heb je de verkeerde motor gekocht?
Power, en echt motor rijden...
Brrrr das eng hoor :D

Groet,
Theo

#12 harrrumpie

harrrumpie

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 22 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:friesland
  • Interesses:Motoren en het rijden er van.<br />Techniek in het algemeen.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 24 juli 2009 - 23:26

Ik ga binnenkort bij Ritzen langs en dan haalt hij me dat ding eruit... maar dan volledig met de zekerheid dat er geen haak of oog aan zit omdat er toch stiekem nog iets aan vast hangt.
Hij schat dat ie daar een half uurtje mee bezig is dus dat zijn de kosten ook niet maar dan weet ik wel zeker dat het echt goed is gebeurd.


Hoi,

Ben wel benieuwd naar de resultaten.

Greeeeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzzzz,

Harrrumpie

#13 davey400

davey400

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 419 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Vinkel
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 25 juli 2009 - 18:22

Ik ga binnenkort bij Ritzen langs en dan haalt hij me dat ding eruit... maar dan volledig met de zekerheid dat er geen haak of oog aan zit omdat er toch stiekem nog iets aan vast hangt.
Hij schat dat ie daar een half uurtje mee bezig is dus dat zijn de kosten ook niet maar dan weet ik wel zeker dat het echt goed is gebeurd.

Niets ten nadele van jouw monteur, maar:
Ik heb zojuist even de tank losgemaakt, (heb zoiets nooit gedaan, stelde nix voor: zadel los, 2 bouten voor los)
ding d'ruit, tank weer vast, zadel er weer op. Klaar.
Zonder overdrijven: minder dan 5 minuten! (alles moeilijker dan dit laat ik ook door de toppers van MGParts te Berlicum doen, maar de foto's elders op dit forum zagen er erg simpel uit)

Geluid klinkt stilstaand veelbelovend. Kan er om medische redenen op dit moment even niet op rijden, maar klinkt stilstaand erg goed.
Ben benieuwd! Voorlopig me erg happy.

#14 Jacco76

Jacco76

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5494 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gem. Voorst
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 28 juli 2009 - 20:08

http://johnny.chadda...el-mod-for-vfr/


Heb alles uitgevoerd zoals hierboven en ik vind het een stuk beter rijden. De dip tussen de 4 en 5000 tpm is weg en het lijkt allemaal wel beter op te pakken. Dus voor mij is het een blijvertje.

#15 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11206 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 29 juli 2009 - 15:53

Waarom het wiel opnieuw (laten) uitvinden...
Ik kon er niets over vinden (mede omdat ik niet wist hoe ze die dingen in het engels noemden) en daarom wilde ik het zekere voor het onzekere.
Zondag maar eens de tank omhoog halen en die paar stappen uitvoeren B)



0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers