Ga naar inhoud

afstellen achtervering


marcel
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met seatpipes maar wil voor de zekerheid mijn vering achter zo instellen, zodat hij niet zover inveerd.

Hoe moet ik dit doen en waar moet ik rekening mee houden, wat betreft het weggedrag?

alvast bedankt voor de adviezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de standaard schokbreker zijn je mogelijkheden beperkt. Je zou de veervoorspanning op z'n hoogst kunnen zetten, om zoveel mogelijk veerweg over te houden. Dat betekent dat de motor iets meer "op zijn neus" komt te staan, wat gevolgen heeft voor het stuurgedrag en de stabiliteit. Houd er wel rekening mee dat er minder negatieve veerweg overblijft, dus bij uitveren zal de motor eerder de neiging hebben om het achterwiel op te tillen. De ingaande demping is niet instelbaar, dus daar valt niets aan te doen zonder de demper aan te laten passen of te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de standaard schokbreker zijn je mogelijkheden beperkt. Je zou de veervoorspanning op z'n hoogst kunnen zetten, om zoveel mogelijk veerweg over te houden. Dat betekent dat de motor iets meer "op zijn neus" komt te staan, wat gevolgen heeft voor het stuurgedrag en de stabiliteit. Houd er wel rekening mee dat er minder negatieve veerweg overblijft, dus bij uitveren zal de motor eerder de neiging hebben om het achterwiel op te tillen. De ingaande demping is niet instelbaar, dus daar valt niets aan te doen zonder de demper aan te laten passen of te vervangen.

thanks mover! ik ben nog een maagd wat betreft vering afstellen, dus je voelt de vraag al aankomen..... hoe zet ik de veervoorspanning op zijn hoogst??? :pompom:

Link naar reactie
Delen op andere sites

thanks mover! ik ben nog een maagd wat betreft vering afstellen, dus je voelt de vraag al aankomen..... hoe zet ik de veervoorspanning op zijn hoogst??? :pompom:

Ik kan natuurlijk een heel verhaal gaan typen, maar als je hier even de User Manual voor de 1994-1997 VFR 750 F downloadt kun je het zelf opzoeken. Klusje van niks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan natuurlijk een heel verhaal gaan typen, maar als je hier even de User Manual voor de 1994-1997 VFR 750 F downloadt kun je het zelf opzoeken. Klusje van niks!

thanks weer mover! helemaal duidelijk. alleen nog 1 vraag, komt de achterkant dan ook wat hoger te staan of heeft de preload en damping alleen te maken met het inveren?

alvast bedankt weer en het ziet er inderdaad uit als een klusje van niets!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe het bij een 95er moet weet ik niet, maar ik heb mijn 800 gisteren eens onder handen genomen, die stond op zijn allerzachts, meteen maar de andere kant op gedraaid :D wat een verschil qua weggedrag

Link naar reactie
Delen op andere sites

thanks weer mover! helemaal duidelijk. alleen nog 1 vraag, komt de achterkant dan ook wat hoger te staan of heeft de preload en damping alleen te maken met het inveren?

De achterkant komt dan inderdaad iets hoger te staan (stel je hier overigens niet te veel van voor). Preload is de Engelse term voor veervoorspanning. Verhogen daarvan heeft verder geen gevolgen voor de mate van inveren; de veerkarakteristiek en/of de demping pas je hiermee niet aan. Voor zover ik weet heeft de RC36-II wel instelbare uitgaande demping, maar daarmee pas je dus alleen de snelheid van uitveren, niet van inveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...