Ga naar inhoud

Olie niveau voorvork 1988 VFR750F RC24


Gast DRPiet
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo VFR experts,

 

Op het moment ben ik bezig met de wederopbouw van mijn enkele maanden geleden aangeschafte VFR750F-J (1988er).

zie ook; http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=12130

Ik weet het, deze post komt wel erg vlot na mijn aanmelding en ik kan dan ook niet ontkennen dat dit de hoofdreden is dat ik mij heb aangemeld, toch hoop ik dat jullie mijn volgende vragen kunnen beantwoorden.

 

Op het moment ben ik aanbeland bij het in elkaar steken van de 41mm vorkpoten maar nu ontbreekt mij enige informatie mbt olie capaciteit of olie niveau.

 

Ook heb ik mij, voordat ik deze site even goed heb doorgelezen, olie met dikte 15W aan laten smeren. Is dit te DIK?

Of is het wel degelijk zo dat deze dikke olie het enigszins versleten inwendige van de voorvork kan compenseren?

Ik kon me wel iets bij dat verhaal voorstellen, maar ik had zomaar in mijn hoofd dat de standaard waarde voor de VFR 10W was.

Echter, nu lees ik dat er mensen zijn die de VFR vorken vullen met 5W, en dan is 15W wel heel erg veel dikker :D

 

Dus,

 

Weet iemand de voorgeschreven olie inhoud en/of het niveau van de linker en rechter vorkpoot?

En kan ik de reeds aangeschafte 15W olie gebruiken of kan ik beter dunner gaan? (weeg zelf nog geen 70 kg :P )

 

Bij voorbaat dank,

 

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

15W lijkt mij een beetje aan de dikke kant, maar ik ben geen voorvork expert.

Ik denk dat Vroembert daar nog wel iets zinnigs over kan zeggen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

15W lijkt mij een beetje aan de dikke kant, maar ik ben geen voorvork expert.

Ik denk dat Vroembert daar nog wel iets zinnigs over kan zeggen.

VFRikus

 

 

Ik kreeg eerst bij mn progressieve vering 5w, Wat een DRAMA was dat mn vfr voelde als een schommel schip(En met 88kg ben ik nou ook weer niet zo zwaar).

Terug gegaan naar de motor shop en gratis 15w gekregen.

Tot nu toe perfect! Veert geweldig! maar ik gok als je rond de 10-15w zit dat je wel goed zit.

 

EDIT: Zie net dat je nog niet aan de 70kg zit misschien is 10w net wat beter maar ik weet niet of dat veel uitmaakt, Ben ook maar een knutselaar en geen expert ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook heb ik mij, voordat ik deze site even goed heb doorgelezen, olie met dikte 15W aan laten smeren. Is dit te DIK?

Of is het wel degelijk zo dat deze dikke olie het enigszins versleten inwendige van de voorvork kan compenseren?

Slijtage nooit compenseren door dikkere olie te gebruiken, je helpt daarmee de belangrijkste eigenschap van de voorvork om zeep. En een vorkrevisie is goed zelf uit te voeren en kost niet veel aan onderdelen.

Standaard schrijft Honda voor jouw vork het gerbruik van ATF olie voor en de luchtkamer is 153mm. Probleem is denk ik dat ATF olie tegenwoordig ook in allerlei viscositeiten geleverd wordt al zit er niet heel veel verschil in. Daarbij komt ook nog eens dat je de vork op druk kan/moet brengen, ik geloof iets tot 0.4 bar.

 

Tot nu toe perfect! Veert geweldig! maar ik gok als je rond de 10-15w zit dat je wel goed zit.

EDIT: Zie net dat je nog niet aan de 70kg zit misschien is 10w net wat beter

De vork van een RC24 is heel anders dan die van een RC36. Wat in jouw vork werkt hoeft dus niet in die van een RC24 te werken al kan het best zo zijn dat ATF olie ongeveer overeenkomt met SAE 10W vorkolie.

De dikte van de olie stem je af op de veer (als je verder inwendig niks verandert), de veer kies je op jouw gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties,

Ik denk dat ik er een experimentje van maak en de 15W ga proberen. Ik heb de olie toch, en zo veel moeite is het niet om uit te wisselen.

 

V4 Rosso, waar heb je die informatie kunnen vinden met betrekking tot het olie niveau?

Ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar het werkplaats handboek van het type VFR J/K ('88 '89).

Hoewel de motor sterk lijkt op de twee voorgaande jaren verschillen sommige onderdelen, net als de voorvork, toch best wel.

Omdat de VFR nog heel wat opbouwen en kuisen vergt is een correct handboek eigenlijk wel een must :)

 

Groeten,

 

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar het werkplaats handboek van het type VFR J/K ('88 '89).

Hoewel de motor sterk lijkt op de twee voorgaande jaren verschillen sommige onderdelen, net als de voorvork, toch best wel.

Het kwam uit een service manual voor de RC24, weet niet of het het ook voor de J/K uitvoering is. Die service manual zou hier ergens moeten zijn te downloaden :scratchchin:

 

Ik heb ze binnen, uitgepakt en opgeslagen, trek me na deze week maar aan mijn jasje als ik er nog niets mee gedaan heb.

Soms duurt het wat langer :P Bij deze wordt je aan je jasje getrokken Paula :D

 

Tot die tijd kan je het hier downloaden

Link naar reactie
Delen op andere sites

soms duurt het wat langer :P Bij deze wordt je aan je jasje getrokken Paula :D

Ik schaamde me al dood, maar toen zag ik aan de datum van de quote dat mijn vader de dag ervoor was overleden. Is wel een goede reden om warrig en vergeetachtig te zijn ;)

Hij staat er nu/inmiddels op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er progressieve veren in zitten, dan zou ik als de vork geen al te grote slijtage heeft 10 w olie gebruiken. De luchtkamer is voor de 88- 89 modellen 120 mm.

 

De genoemde 153 mm is voor de 86 - 87 modellen.

 

Indien er progressieve veren inzitten, schrijven de meeste leveranciers 10 w olie voor en een luchtkamer van 140 mm.

 

Als er nog de originele veren inzitten en de vork slaat door, kan je de vork op druk zetten, maximaal 0,4 bar oftewel 6 psi. Als dit niet helpt, kan je beter progressieve veren plaatsen en glijbussen e.d. vervangen, dan kan je heel goed allemaal zelf doen.

 

succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas. Maar daar komt vroembert al met de benodigde info.....

 

 

U roept en ik antwoord. Als ik toevallig net achter de pc zit :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...
Gast PanRiderEesveen
U roept en ik antwoord. Als ik toevallig net achter de pc zit :P

 

Hi Vroembert,

 

Hoe zit dat nu precies met die luchtkamer/veerondersteuning?

 

Ik lees in mijn VFR handboek dat de effecten van deze luchtondersteuning nogal cruciaal kunnen zijn voor de rijeigenschappen, maar het op juiste druk zetten is zonder professioneel gereedschap eigenlijk niet te doen... ik heb tenminste geen lagedrukmeter of een t-koppelstuk om op beide veerpoten tegelijk te plaatsen...

 

Hoe doe jij dat?

 

GRT

PRE B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...