Spring naar inhoud


Foto

banden spanning


  • Log in om te reageren
18 reacties op dit topic

#1 Vtec Bob

Vtec Bob

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 146 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Interesses:Sport, Aquaristiek, Schilderen, Drummen en VFR
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 30 november 2009 - 23:41

Heij mensen
De bandenspanning van mijn motor moet zijn 2.5 voor en 2.9 achter. ik heb deze waarden vandaag toegpast bij koud weer en koude band (thuis)
nou vraag ik me af, als ik nu een stuk ga toeren worden mijn banden warm en stijgt de druk h.
word de druk dan niet te hoog, of is dat ook de bedoeling?

zijn deze waarden perfect voor een goede wegligging, bij normaal gebruik (woon/werk etc)

Hou je, altijd deze waardes, of verander je deze bij bepaalde omstandigheden?

greetz Bob

#2 vroembert

vroembert

    rc24 fanaat

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4611 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Nijeveen
  • Interesses:Motoren, techniek, fotografie, computers, kitebuggyen en tegenwoordig ook kitesurfen.
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 30 november 2009 - 23:57

Banden hoor je in koude toestand op spanning te brengen. De fabrikant heeft bij het bepalen van de bandenspanning in koude toestand al rekening gehouden met het opwarmen van je banden.
Als je normale wegbanden hebt, bijvoorbeel pilot roads, kan je gewoon de voorgeschreven spanning aanhouden.

Heb je echter sportbanden, zoals de pilot sports, die moeilijk opwarmen, dan kan je de bandenspanning iets lager aanhouden, maar wees daar voorzichtig mee, want je kan ook te laag gaan zitten en dan heb je ook een mindere wegliging.

#3 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12451 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 01 december 2009 - 07:23

In de wintermaanden (als het ook daadwerkelijk koud is) worden de banden ook minder warm, dan doe ik er meestal 0,1 0,2 meer in.
@vroembert.
Bij sportbanden gebruik je dezelfde spanning want je moet de spanning meten bij koude banden, het duurt alleen langer voordat ze op temperatuur zijn dus ook langer voordat ze op druk zijn. (hoewel ik betwijfel dat ze minder snel op temperatuur zijn... dacht juist andersom).
Op het circuit mag je een paar tiende minder doen omdat door de extremere omstandigheden de banden warmer worden dus meer druk opbouwen.

#4 picaroon

picaroon

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 855 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente
  • Interesses:Motor, IT, fotografie en goede films.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 01 december 2009 - 09:19

@deadly_paradox: wanneer je in de winter een hogere spanning aanhoudt, warmen de banden m.i. nog moeilijker op vanwege de mindere wrijving met het wegdek. Of zie ik dat verkeerd? :)

@vtec bob: als het goed is staat op de band ook de maximaal toegestane druk. Deze ligt hoger dan de opgegeven 2.5 en 2.9

#5 VFRemco

VFRemco

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 604 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 01 december 2009 - 12:21

Correct me if im wrong.
A
P druk = 2,5 bar = 2,5*10'5 Pa
T temp = 3 graden = 276 Kelvin
V volume = constant laten we zeggen 0,9 m3
+
B
P druk = 2,5 bar = 2,5*10'5 Pa
T temp = 20 graden = 290 Kelvin
V volume = constant laten we zeggen 0,9 m3

(A)P*V/T=(B )P*V/T reken we uit, verschil = 40,2

Komen we uit op een verschil van 5% tussen temp A en B.
5% van 2,5 bar is 0,125 bar bij temp verschil van 17 graden.

Zit je aardig in de buurt Deadly !

Maar dan kunnen we ook wel concluderen dat het verschil in druk verwaarloosbaar is bij dit temp verschil.
Hetzelfde verschil drukverschil zou je kunnen krijgen door iemand van 75 kilo of 95 kilo op de motor te zetten.

#6 L1dert

L1dert

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rotterdam
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 01 december 2009 - 13:11

Correct me if im wrong.

(A)P*V/t=(B )P*V/T reken we uit, verschil = 40,2

Komen we uit op een verschil van 5% tussen temp A en B.
5% van 2,5 bar is 0,125 bar bij temp verschil van 17 graden.


Helemaal duidelijk ben je niet. Maar ik denk dat je dit bedoelt: reken het verschil in de druk uit die je krijgt bij een temperatuurverhoging, als het volume (en de hoeveelheid lucht erin) gelijk blijft.

Dat doe je dan het eenvoudigste met de formule p/T is constant. Hieruit kun je afleiden dat de druk dus RECHT EVENREDIG is met de temperatuur in Kelvin. Je hoeft dan alleen nog maar het procentuele verschil van de temperaturen te nemen. Dus van 276 K en 290 K. (290-276)*100/276 is ongeveer 5%.

Dus met je antwoord ben ik het helemaal eens.

Nb: ALS je met de druk gaat rekenen moet je je realiseren dat de gemeten druk in een band de OVERDRUK is. Vrijwel iedereen vergeet dat. In jouw voorbeeld maakt dat nu niet uit, omdat je een verschil gaat berekenen, maar zou je uit de druk, temperatuur en hoeveelheid lucht het volume wilen berekenen (pV=nRT), dan kom je toch echt verkeerd uit. De echte druk waarmee je moet rekenen is de banddruk + de gemeten buitendruk.

#7 newie

newie

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1111 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:010
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Antraciet/oranje

Geplaatst 01 december 2009 - 13:18

Picaroon,

"@deadly_paradox: wanneer je in de winter een hogere spanning aanhoudt, warmen de banden m.i. nog moeilijker op vanwege de mindere wrijving met het wegdek. Of zie ik dat verkeerd? "

Je ziet het volgens mij goed, maar niet puur door de wrijving, het wegdek is ook kouder dus dat heft elkaar al weer aardig op. Het is meer de warmte ontwikkeling door de vervorming van de band.

Als handigheidje geldt: per 10 graden temperatuurverschil 0,1 druk aanpassen.

Vrgr Newie

Bewerkt door newie, 01 december 2009 - 13:19.


#8 GerwinVFR

GerwinVFR

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 401 berichten
  • Locatie:Beverwijk
  • Interesses:Alles waar een brommertje in zit.
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 01 december 2009 - 13:27

Correct me if im wrong.
T temp = 3 graden = 276 Kelvin
T temp = 20 graden = 290 Kelvin

Eens met je berekening (en inderdaad, het volume kun je wegstrepen in je berekening, maar je moet ergens beginnen he), maar ik denk dat 20 graden vrij koud is voor een band, wanneer je hebt tenminste hebt over droog asfalt. Als ik een stuk gereden heb (en ik rijd niet hard) dan voelt mijn voorband handwarm aan. Dat moet dan toch ruim boven de 20 C zijn? Eerder 30 ofzo?
En L1ndert: Ik zal me dan vergissen, maar ik dacht toch echt dat druk in de banden een absolute druk is. Niet dat het er hier toe doet, maar ik wil het wel graag weten.

#9 VFRemco

VFRemco

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 604 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 01 december 2009 - 13:44

Helemaal duidelijk ben je niet. Maar ik denk dat je dit bedoelt: reken het verschil in de druk uit die je krijgt bij een temperatuurverhoging, als het volume (en de hoev.....je realiseren dat de gemeten druk in een band de OVERDRUK is. Vrijwel iedereen vergeet dat. In jouw voorbeeld maakt dat nu niet uit, omdat je een verschil gaat berekenen, maar zou je uit de druk, temperatuur en hoeveelheid lucht het volume wilen berekenen (pV=nRT), dan kom je toch echt verkeerd uit. De echte druk waarmee je moet rekenen is de banddruk + de gemeten buitendruk.



Volgens mij heeft de buitendruk/luchtdruk een verwaarloosbaar verschil, nagenoeg hetzelfde in de winter en in de zomer.
Ik dacht dat je de wet van Gay-Lussac (pV=nRT) alleen kon gebruiken bij ideale gassen. (waarbij de druk constant is)

Ben in elke geval blij dat je het met me eens bent. :yes:

Maar ben benieuwd naar jouw berekening. :P

#10 L1dert

L1dert

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rotterdam
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 01 december 2009 - 15:08

Eens met je berekening (en inderdaad, het volume kun je wegstrepen in je berekening, maar je moet ergens beginnen he), maar ik denk dat 20 graden vrij koud is voor een band, wanneer je hebt tenminste hebt over droog asfalt. Als ik een stuk gereden heb (en ik rijd niet hard) dan voelt mijn voorband handwarm aan. Dat moet dan toch ruim boven de 20 C zijn? Eerder 30 ofzo?
En L1ndert: Ik zal me dan vergissen, maar ik dacht toch echt dat druk in de banden een absolute druk is. Niet dat het er hier toe doet, maar ik wil het wel graag weten.

Nee. Je meet het verschil in druk tov de omgeving. Je kunt je ook wel voorstellen, dat als je met je motor in het vacum zou gaan rijden de druk in je banden hoger lijkt. En eigenlijk is het dit: niet de druk in je banden is hoger geworden, maar er is gn tegendruk meer van de buitenlucht. In beide gevallen, dus met een buitenluchtdruk en met een vacum zit er evenveel lucht in de band. De absolute druk in de band is in beide gevallen hezelfde. En die heb je nodig bij berekeningen.

Nb: Niet belangrijk verder, maar 20 gr C = 293 K en geen 290 K.

#11 L1dert

L1dert

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rotterdam
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 01 december 2009 - 15:16

Volgens mij heeft de buitendruk/luchtdruk een verwaarloosbaar verschil, nagenoeg hetzelfde in de winter en in de zomer.
Ik dacht dat je de wet van Gay-Lussac (pV=nRT) alleen kon gebruiken bij ideale gassen. (waarbij de druk constant is)

Ben in elke geval blij dat je het met me eens bent. :yes:

Maar ben benieuwd naar jouw berekening. :P


Het verschil in luchtdruk 's winters of 's zomers is nooit veel. Daar heb je helemaal gelijk in. Kijk maar op de barometer. Bij slecht weer 0,95 bar of zo en bij goed weer 1.05. Dan heb je het wel gehad.

Maar de druk IN de band is, als je op de manometer 2,5 afleest, geen 2,5. Hij is namelijk 2,5 plus die 1,0 bar van de buitendruk, dus 3,5 in totaal. En daar moet je mee rekenen.

Stel namelijk dat je aan de buitenkant van de band ook een druk zou gaan aanbrengen van 2,5 bar, dan meet de manometer op het ventiel? Juist: 0 bar. Je zou zelfs het ventiel in kunnen drukken, zonder dat er lucht uitstroomt. Waarom zou dat ook? Binnen en buiten de band is immers gelijk geworden.

pV=nRT is de algemene gaswet, waarmee je de samenhang hebt tussen:
druk, volume, 'hoeveelheid' gas (aantal mol) en de temperatuur. n is een constante.

#12 GerwinVFR

GerwinVFR

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 401 berichten
  • Locatie:Beverwijk
  • Interesses:Alles waar een brommertje in zit.
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 01 december 2009 - 15:16

Nee. Je meet het verschil in druk tov de omgeving. Je kunt je ook wel voorstellen, dat als je met je motor in het vacum zou gaan rijden de druk in je banden hoger lijkt. En eigenlijk is het dit: niet de druk in je banden is hoger geworden, maar er is gn tegendruk meer van de buitenlucht. In beide gevallen, dus met een buitenluchtdruk en met een vacum zit er evenveel lucht in de band. De absolute druk in de band is in beide gevallen hezelfde. En die heb je nodig bij berekeningen.

OK, ja, nee, nu begrijp ik wat je bedoelt. Je meet overdruk, uiteraard, alleen drukverschil is te meten. Maar ik bedoelde eigenlijk: De 2,9 bar die je meet, is dat 2,9 bar boven de atmosferische druk, of is dat 2,9 bar absoluut?

#13 VFRemco

VFRemco

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 604 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 01 december 2009 - 16:53

Het verschil in luchtdruk 's winters of 's zomers is nooit veel. Daar heb je helemaal gelijk in. Kijk maar op de barometer. Bij slecht weer 0,95 bar of zo en bij goed ....pV=nRT is de algemene gaswet, waarmee je de samenhang hebt tussen:
druk, volume, 'hoeveelheid' gas (aantal mol) en de temperatuur. n is een constante.



Ja klopt, algemene gaswet ik had niet goed gekeken.
Er klopt wat niet aan mijn berekening, misschien dat 5% toevallig goed is.
Ik kom er nog op terug !

#14 L1dert

L1dert

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rotterdam
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 01 december 2009 - 17:09

OK, ja, nee, nu begrijp ik wat je bedoelt. Je meet overdruk, uiteraard, alleen drukverschil is te meten. Maar ik bedoelde eigenlijk: De 2,9 bar die je meet, is dat 2,9 bar boven de atmosferische druk, of is dat 2,9 bar absoluut?

Boven. Als je een elektronische meter hebt (of een gewone) dan geeft hij aan de lucht 0 aan. Dus je moet er 1 bar bij optellen om op de abs druk te komen.

Bewerkt door L1dert, 01 december 2009 - 17:09.


#15 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12873 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 01 december 2009 - 17:10

Boven. Als je een elektronische meter hebt (of een gewone) dan geeft hij aan de lucht 0 aan. Dus je moet er 1 bar bij optellen om op de abs druk te komen.


Moet je wel eerst even op de barometer kijken :1210:
VFRikus


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers