Ga naar inhoud

Teus fixt zijn kuip


Teus
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij gebrek aan kennis om iets creatief te doen met de kuip, wordt de kuip nu gewoon opgelapt en herspoten. Nieuwe onderdelen zijn niet perfect en er zal altijd een kleurverschil zijn tussen de panelen. ook ben ik niet vies om mijn handen vuil te maken. De fiets krijgt een ander kleurtje, waarschijnlijk bordeaux of iets gek. Nu vraag ik me af hoe ik de krassen in mijn kuip moet toeplakken en de scheuren/barsten moet dichten. Heeft daar iemand ervaring mee?

 

Lassen zie ik niet zitten, lijkt me teveel een knoeiboel. ofwel:

- volg ik deze gids en koop ik me een glasvezel herstelkit in combinatie met polyester body filler http://www.sportrider.com/suspension_setti...pair/index.html . nog geen idee waar ik die set kan kopen, op ebay vind ik het niet

- luister ik naar de praatjes van http://fairingfix.com/ , demo op

. zou beter werken dan een

 

Nog een stom vraagje: waar zit het verschil tussen zelf je kuip spuiten met een spuitbus, en een professional... betere afwerking en hogere duurzaamheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nog niet zo lang geleden een test gelezen voor dergelijke lapmiddelen en bij Louis hebben ze een reparatieset die goed en goedkoop is en je niet echt supertechnisch hoeft te zijn.

Is een 2K middel die je na openen kan bewaren dus gooi je ook niet de helft weg zoals veel middelen.

Ik weet niet meer welk blad het was maar zal op de zaak even kijken of die er nog ligt als ik eraan denk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niet zo lang geleden een test gelezen voor dergelijke lapmiddelen en bij Louis hebben ze een reparatieset die goed en goedkoop is en je niet echt supertechnisch hoeft te zijn.

Is een 2K middel die je na openen kan bewaren dus gooi je ook niet de helft weg zoals veel middelen.

Ik weet niet meer welk blad het was maar zal op de zaak even kijken of die er nog ligt als ik eraan denk.

wat is Louis?

'k zou je heel dankbaar zijn moest je resultaten kunnen geven van een test :kiss:

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog niet echt iets als een kitje gevonden ginder, wel 2componenten epoxy.

maandagmiddag eens horen in de autowinkel vlakbij mijn werk. blijkbaar maakt Bondo niet enkel body filler, maar ook fiberglass repair kits.

 

bon-422.jpg

 

nog geen Europese webshop gevonden die het verkoopt, enkel amerikaanse. kost 15-25USD

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog niet echt iets als een kitje gevonden ginder, wel 2componenten epoxy.

maandagmiddag eens horen in de autowinkel vlakbij mijn werk. blijkbaar maakt Bondo niet enkel body filler, maar ook fiberglass repair kits.

 

nog geen Europese webshop gevonden die het verkoopt, enkel amerikaanse. kost 15-25USD

 

Waar je ook op internet kijkt, overal wordt afgeraden om polyester matjes etc etc te gebruiken voor kuipreparatie. Het zijn 2 verschillende materialen, die wel even hechten, maar niet op de lange duur. Als je het doet, doe het dan goed voor een paar euro meer, dat voorkomt heeeeel veel ergernis als het straks toch niet goed gaat. Weer repareren en spuiten kost veel meer namelijk, afgezien van de ergernis die nog veel meer kost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Teus,

 

Ben net bezig geweest om kuipdelen te repareren. Ik doe dit met een soldeerbout en een stuk oude kuip. Aan de achterkant verf verwijderen en schuine kantjes maken met een drehmel achtig apparaat. Daarna gewoon aanelkaar smelten. Vervolgens de geul die er ontstaat vol met gesmolten platic d.m.v. je soldeerbout er in drukken. Wordt heel erg sterk. Aan de voorzeide blijf je echter wel scheurtjes zien. Hier kan je mee rijden of je zult dit moeten gaan plamuren en spuiten. Op dezelfde manier heb ik ook stukjes in kuip of zelf lipjes en ogen aan de kuip gelast.

 

Gaten kun je ook opvullen met opgeloste kuip. Stuk kuip ontlakken, daarna met een rasp het stukje verpulveren. Dit lost heel goed in aceton op. Je krijgt dan een pasta-achtig goedje waarmee je gaten en scheuren kunt opvullen. Ook naden die je met het lassen aanelkaar geplakt hebt kun je hiermee nog sterker maken. Een etmaal drogen en het is net zo hard als je kuip.

 

Het is een geduldwerkje maar als je creatief en en rustig blijft kun je op deze manier veel repareren. Een voordeel van kuipwerk is dat je alleen de achterkant ziet. Nog een voordeel is dat dit behalve tijd bijna niets kost.

 

Succes,

 

Klaas Tjibbe

aangepast door tsien_bier
Link naar reactie
Delen op andere sites

uiteraard ligt het e.e.a. aan je eisen en je budget, ik heb er gewoon nieuwe delen op laten schroeven en gebruik gemaakt van mijn no-claim verzekering;

als je in dat jaar je verzekering verder niet nodig hebt kost het je dus maximaal je eigen risico.

 

Dit lost heel goed in aceton op....... Een etmaal drogen en het is net zo hard als je kuip.

vergeet niet om in een goed geventileerde ruimte te werken, acetonsnuiven is niet zo heel erg gezond. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niet zo lang geleden een test gelezen voor dergelijke lapmiddelen en bij Louis hebben ze een reparatieset die goed en goedkoop is en je niet echt supertechnisch hoeft te zijn.

Is een 2K middel die je na openen kan bewaren dus gooi je ook niet de helft weg zoals veel middelen.

Ik weet niet meer welk blad het was maar zal op de zaak even kijken of die er nog ligt als ik eraan denk.

Ik heb alle bladen die we nog hadden liggen 2 keer doorgebladert maar ik kan het niet vinden.

Zal wel net in een blad hebben gestaan die al wel weg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou OK, ik ga de boel wel lassen... begin het gedoe rond de 2componenten een beetje beu te raken. De kuip is ABS als ik correct ben. Dan koop ik wel wat ABS buizen (loodgieters gebruiken die) of ABS plaat om de boel te lassen. Geen idee waarvoor ABS plaat gebruikt wordt. Die kan ik dan netjes boren en snijden voor de gaten waar de kuip bevestigd wordt, er zijn er 2 afgebroken.

 

Ik kon het toch niet laten en kocht om de hoek toch maar een fiberglass herstel kitje. Je weet maar nooit dat iets niet zou lukken. Blijkbaar maakt Motip dit, mooi in een setje met 2componentenlijm. Een fijne bodyfiller (putty) van Motip kocht ik ook, blijkbaar is die elastisch.. perfect dus!

 

Zaterdag vlieg ik er dus in. Op sommige plaatsen zal de kuip geplakt zijn of is de verf volledig weg. Dat betekent dat ik alles grondig mag schuren en het verven opnieuw begint met primer?

Primer zou ik zelf graag spuiten: dan zie je of de herstelling netjes de kuip dekt. Ook bespaart dat alweer een centje ^_^

aangepast door Teus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwissel je niet ABS met PVC?

"ABS pipe is black rigid, non-pressurized plastic pipe used to drain your sinks, tubs, showers, toilet and washing machines. It is also used to vent the drain and waste pipes. "

beter dan metalen buizen want ze roesten niet, en ze moeten dus wel tamelijk stevig zijn

 

ik dacht dat de meeste kuipen ABS of glasvezel(waarschijnlijk duurder) zijn, zo vertelt google me. dan lijkt het plaatje netjes te kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...