Ga naar inhoud

Overstarten motor


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo daar ben ik nog een keer weer.

 

Heb de motor nu bijna in elkaar zitten en wil er morgen toch nog even een klein stukje mee rijden, puur even voor het gevoel en het idee dat het nu mag.

 

Maar heb hem dus al een paar maand in de schuur staan en door een hoop gespeel is mijn accu nu leeg.

Nu ben ik morgen ook jarig en wil voor verjaardagsgeld een acculader ophalen, maar aanbod is zo groot. Zijn er hier nog tips? Zelf denk ik aan een optimate 4 of is er hier ervaring met een ander merk?

 

Maar even terugkomend naar topicvraag:

Kan je een motor ook overstarten van een auto ?

Was dit nl van plan, maar dan wel met een niet-draaiende auto ivm dat die 14 volt spanning leverd op dat moment.

 

Iemand enig idee/ervaring mee ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zelf denk ik aan een optimate 4

 

Kan je een motor ook overstarten van een auto ? Was dit nl van plan, maar dan wel met een niet-draaiende auto ivm dat die 14 volt spanning leverd op dat moment.

Twee keer goed :D

En alvast gefeliciteerd met je verjaardag. :beer:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan gewoon met de accu van de auto hoor Maar niet te lang doorstarten Eerst even de accu een beetje laten opladen door de auto +- 10 minuten En dan maar eens proberen te starten vergeet de choke niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de motor van de auto draait of niet maakt niet zo veel uit. De VFR draait normaal gesproken ook met een boord spanning, ongeveer, 14,4 Volt. Tijdens het starten overkomt hem daar echt niets van. Afgezien daarvan zal het niet nodig zijn, want de gemiddelde auto accu heeft heel wat meer capaciteit dan een motor fiets nodig is.

Het is wel verstandig om voor het loskoppelen van de startkabels zoveel mogelijk stroom verbruikers van je motor in te schakelen.

Dit voorkomt al te grote spanning pieken waar elektronica over het algemeen niet blij van wordt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de motor van de auto draait of niet maakt niet zo veel uit. De VFR draait normaal gesproken ook met een boord spanning, ongeveer, 14,4 Volt. Tijdens het starten overkomt hem daar echt niets van. Afgezien daarvan zal het niet nodig zijn, want de gemiddelde auto accu heeft heel wat meer capaciteit dan een motor fiets nodig is.

Het is wel verstandig om voor het loskoppelen van de startkabels zoveel mogelijk stroom verbruikers van je motor in te schakelen.

Dit voorkomt al te grote spanning pieken waar elektronica over het algemeen niet blij van wordt.

VFRikus

 

Dat ben ik niet met je eens, de spanningsregelaar gat dan namelijk proberen de volledige opbrengst van de auto dynamo af te fakkelen... wat hem niet gaat lukken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik niet met je eens, de spanningsregelaar gat dan namelijk proberen de volledige opbrengst van de auto dynamo af te fakkelen... wat hem niet gaat lukken...

 

Wil je dat eens uit leggen, want ik heb geen idee waar je het over hebt.

Op het moment dat de VFR loopt zal die ook een boordspanning hebben van 14,4 Volt dus daar valt niets extra af te fikken.

Echter: op het moment je loskoppelt zal er voor de SR van de VFR plotseling slechts een lege accu "te zien" zijn, waarop hij plotseling alle energie daar op los laat, met het risico van spanning pieken. Als je verbruikers inschakeld wordt die piek gedempt.

Mocht je het hier niet mee eens zijn waarschuw dan de ANWB Wegenwacht ook even dat ze fout bezig zijn, die passen dit al jaren toe, helemaal sinds auto's vol geduwd worden met gevoelige elektronica. :)

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je dat eens uit leggen, want ik heb geen idee waar je het over hebt.

Op het moment dat de VFR loopt zal die ook een boordspanning hebben van 14,4 Volt dus daar valt niets extra af te fikken.

Echter: op het moment je loskoppelt zal er voor de SR van de VFR plotseling slechts een lege accu "te zien" zijn, waarop hij plotseling alle energie daar op los laat, met het risico van spanning pieken. Als je verbruikers inschakeld wordt die piek gedempt.

Mocht je het hier niet mee eens zijn waarschuw dan de ANWB Wegenwacht ook even dat ze fout bezig zijn, die passen dit al jaren toe, helemaal sinds auto's vol geduwd worden met gevoelige elektronica. :)

VFRikus

 

Ik ga niet weer een hele discussie met je aan, maar persoonlijk zou ik het niet met een lopende auto motor doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leg dan uit waarom, ik voel me nog niet te oud om iets te leren.

Als je start zonder een draaiende motor van de auto dan zal de dynamo van de VFR zo gauw hij loopt maximaal gaan laden, want hij wil ook de auto accu, die heeft immers een spanning van ongeveer 12.6 Volt, willen opladen. Als je die afkoppelt terwijl er een stroom loopt heb je al een spanning piek.

Als de auto 14.4 Volt heeft en de motor ook dan is het verschil in ieder geval nihil. Als er dan ook nog verbruikers zijn ingeschakeld kan de energie ten minste ergens naar toe, want een ontladen accu en dan helemaal eentje die diep ontladen is heeft nogal eens wat moeite om stroom op te nemen.

Zo heb ik ooit een auto in een showroom gestart met hulp start en er vervolgens 30 km mee gereden en na stopzetten geconstateert dat hij nog net zo leeg was als voor de rit. Vervolgens een dag aan een half ampere gehangen en daarna op gevoerd.

De volgende dag startte deze auto weer en de accu heeft het nog twee jaar gedaan.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De optimate 4 is volgens mij een van de beste!

 

Ik heb hem zelf ook en ben zeer tevreden, ik kan hem ook voor de auto gebruiken echt ideaal!

 

greetz Bob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik niet met je eens, de spanningsregelaar gat dan namelijk proberen de volledige opbrengst van de auto dynamo af te fakkelen... wat hem niet gaat lukken...

 

Het wringt em in de uitspraak "de opbrengst van de auto dynamo af te fakkelen " Een spannings regelaar fakkelt niks af.

Uit de dynamo 3f komt een belaste spanning van 18 a 20 V De spannings regelaar meet de boord spanning van de motor. Bij een geladen accu is dat 2.2 V per cel keer 6 = 13.2 V

Wanneer de spanning daalt dus lager wordt dan de 13.2 V gaat de regelaar de spanning omhoog regelen net zolang totdat de boord spanning weer op de 13.2 V uit is gekomen.

 

Het opgenomen vermogen van de regelaar is de spanningsval over de regelaar * de stroom die geleverd wordt.

 

Of de auto nu loopt of uitstaat maakt voor de te starten motorfiets niet uit.

Bij het afkoppelen van de startkabels meet de spannings regelaar plots klaps een veel te lage spanning en zal met volle spanning de boord spanning op peil proberen te brengen. ( De laadstroom zal maximaal zijn )

De regelaar is beveiligd op maximale uitgangs spanning maar een spannings piek is onvermijdelijk. Door nu extra belastingen aan te schakelen, het liefst groot verbruikers zoals de verlichting, zal de spannings stijging minder zijn. Dit doordat als gevolg van spanningsval over inwendige weerstand van dynamo en regelaar de piekspanning lager is.

 

Ik ben het deze keer helemaal met Rikus eens :closedeyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daar ben ik het weer niet mee eens, want de SR van de VFR fakkelt wel degelijk af. Daarom gaan die dingen ook stuk, want ze "regelen" door een, bijna volledige, kortsluiting te maken met alsw gevolg een instortende spanning. Dit is de enige manier van regelen bij gebruik van een permanente magneet. Alhoewel? er is hier nog een Willie Wortel bezig om dat probleem op te lossen, maar het is wel erg stil daarover. Bij het afkoppelen van een component waar een stroom doorloopt ontstaat een inductie spanning piek en die kan funest zijn voor electronica.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een techneuten.....ben blij dat ik er geen verstand van heb. :scratchchin:

 

Wat de acculader betreft....wij hebben een Optimate 4 staan. Eén keer in de twee weken een nacht op de lader. Na de winter is het starten en lopen.

Wat mij betreft een goede besteding van je verjaardagsgeld. Alsnog gefeliciteerd trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic gaat over het overstarten van een motorfiets met behulp van een auto(accu). Het defect raken van de sr heeft er niets mee te maken.

Wat ik met niet affakkelen bedoel is dat de sr geen variabele belasting voor de dynamo is. De primaire taak is spannings regelen en niet belasten.

 

De reden dat de sr van sommige honda's vaker stuk gaan komt door er weer eens een costdown project gedraait moest worden; kunnen we met minder componenten (dus lagere prijs ) een SR maken. Er zijn consessies gedaan in de overspanning beveiliging van de SR. Dat heeft de betrouwbaarheid geen goed gedaan. ( weten jullie inmiddels alles van)

 

Ook de keuze een rotor met permanente magneet toe te passen, en geen spannings bekrachtigde rotor heeft er voor gezorgd dat de SR veel meer vermogen moet dissiperen. ( Dynamo levert altijd volle spanning ). Als dan de sr niet goed genoeg gekoeld wordt ( warmer wordt als 60 graden ) gaat de levensduur van de electronische componenten sterk achteruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...