Ga naar inhoud

Defect ventiel?


 Delen

Aanbevolen berichten

Dag mede viffers,

Sinds december niet meer gereden, maar vandaag was het eindelijk zo ver... nieuwe accu erin en na 3 keer proberen sloeg de VFR braaf aan. Heerlijk weer voor een ritje en een prima tijdverdrijf op een vrije maandag.

 

Na ongeveer 3 km gereden te hebben nam ik met 70/80 een flauwe bocht. Plotseling kon ik nauwelijks meer sturen, zwabberende motor en met veel pijn en moeite (en een beetje geluk) de motor toch rechtop langs de kant kunnen zetten. Na een minuut was de hartslag weer onder controle en na korte inspectie bleek dat mijn ventiel serieus lekte. De band was in 100 meter bijna helemaal leeggelopen.

 

Nu is de voorband ongeveer 8 maanden oud en heb er 2000 km mee gereden. Voor de winter heb ik de motor met goede bandenspanning weggezet. De eerste 3 km voelde prima aan qua bandenspanning.

 

Mijn vraag aan jullie... wat kan de oorzaak zijn dat ik eerst prima heb kunnen rijden maar dat het daarna zo snel leegloopt? Had ik zelf iets moeten doen/controleren? Wil dit liever niet nog een keer meemaken :scratchchin:

 

Groeten van Heidy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk een oud ventiel geweest, rubber verdroogt met de jaren zodat bij een motor band het beslist geen luxe is hem elke keer mee te vernieuwen

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk een oud ventiel geweest, rubber verdroogt met de jaren zodat bij een motor band het beslist geen luxe is hem elke keer mee te vernieuwen

VFRikus

 

Dat dacht ik zelf ook ja. Maar ik vraag altijd om het ventiel ook te vervangen. Daarom dit topic, omdat ik wat twijfels heb of dit ook daadwerkelijk is gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag mede viffers,

Sinds december niet meer gereden, maar vandaag was het eindelijk zo ver... nieuwe accu erin en na 3 keer proberen sloeg de VFR braaf aan. Heerlijk weer voor een ritje en een prima tijdverdrijf op een vrije maandag.

 

Na ongeveer 3 km gereden te hebben nam ik met 70/80 een flauwe bocht. Plotseling kon ik nauwelijks meer sturen, zwabberende motor en met veel pijn en moeite (en een beetje geluk) de motor toch rechtop langs de kant kunnen zetten. Na een minuut was de hartslag weer onder controle en na korte inspectie bleek dat mijn ventiel serieus lekte. De band was in 100 meter bijna helemaal leeggelopen.

 

Nu is de voorband ongeveer 8 maanden oud en heb er 2000 km mee gereden. Voor de winter heb ik de motor met goede bandenspanning weggezet. De eerste 3 km voelde prima aan qua bandenspanning.

 

Mijn vraag aan jullie... wat kan de oorzaak zijn dat ik eerst prima heb kunnen rijden maar dat het daarna zo snel leegloopt? Had ik zelf iets moeten doen/controleren? Wil dit liever niet nog een keer meemaken :scratchchin:

 

Groeten van Heidy

 

 

Ik heb met mijn bestelauto dit inmiddels een keer of 5 meegemaakt, dus ik kan me indenken, dat je je rot geschrokken bent op de motor. Op een of andere manier schiet het vervangen van het ventiel er nogal eens bij in, bij een bandenwissel. Misschien tijd om gelijk een mooi haaks metalen ventiel er in te laten zetten.

Bij mijn bestelblik heb ik inmiddels in beide setjes banden versterkte ventielen gezet en heb sindsdien geen probleem meer gehad. (in 10 jaar tijd nooit een probleem met ventielen en in 2 jaar tijd 5 keer. ) Mijn banden apparaatje nog een beetje aanpassen en dan kan ik ook mijn motorbanden zelf verwisselen. Dan weet ik zeker, dat het ventiel ook gedaan wordt.

 

 

Rare vraag, maar als het ventiel niet gescheurd is, maar het binnenwerk plotseling is gaan lekken, zat er wel een ventieldopje op ????

Link naar reactie
Delen op andere sites

...zat er wel een ventieldopje op ????

 

Er zat al een haaks ventiel op, met metalen dopje. Dat zat er ook nog op nadat de band was leeggelopen, dus geen idee wat er nu precies gebeurd is. Zaterdag heb ik weer tijd om hem op te halen. Vraag me af hoe het zit met de sleepkosten. Heb hem door hetzelfde bedrijf laten ophalen als waar ik de laatste bandenwissel heb laten doen. Zonder nu meteen te wijzen naar de bandenboer (want ben eigenlijk behoorlijk tevreden over ze, ben ook binnen een kwartier opgepikt) vraag ik me toch hardop af wat er mis is gegaan. Eens kijken wat ze zaterdag te zeggen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig vlak voor de rit de banden op spanning gebracht ??

 

Dan is er misschien wat vuil in het inwendige van de ventiel gekomen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou met het dopje erop er geen lucht mogen ontsnappen. Misschien toch het ventiel tijdens het omleggen van de band een oplawaai gegeven, zo'n haakse gaat niet zomaar lekken lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die haakse ventielen worden toch met een moer aan de binnenkant van de velg vastgezet? Misschien dat ie langzaam is losgetrild en toen langs het ventielgat in de velg is gaan lekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die haakse ventielen worden toch met een moer aan de binnenkant van de velg vastgezet? Misschien dat ie langzaam is losgetrild en toen langs het ventielgat in de velg is gaan lekken?

Klopt, dat is dan ook het meest waarschijnlijke dat gebeurd is.

De haakse metalen ventielen worden afgedicht door een rubberen afdichtring aan de onderkant van het ventiel. Door het aandraaien van de moer wordt het ventiel en het rubber tegen de velg getrokken, en sluit deze luchtdicht af. De goekopere haakse ventielen hebben een sluitmoer die NIET is voorzien van een borgmiddel (dat moet de bandenman zelf doen d.m.v Locktite), de duurdere (gekleurde) ventielen hebben dat wel.

Als deze moer nu langzaam lostrilt, dan staat er vrijwel geen spanning meer op het rubber. Zodra je nu de bandenspanning controleert of de banden oppompt, kan je het ventiel gemakkelijk verdraaien, waardoor de moer nog meer loskomt.... Het resultaat is een vrij snel leeglopende band.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen, bedankt voor jullie reacties!

 

Ik was onderweg naar de pomp, dus had nog niet de spanning gecontroleerd of bijgevuld. Maar tijdens de eerste kilomteres voelde de band goed gevuld aan, niet 'zwabberig' ofzo. Een te zachte band herken je zo.

 

Heb met de bandenboer gebeld vanmiddag. Volgens hem was een half jaar oude band en een paar maanden stilstand genoeg om een ventiel poreus te laten worden. In ieder geval is het ventiel voor en achter gecontroleerd (vervangen achter was niet nodig). Maar ik vind het toch niet echt vertrouwd... half jaar oud en dan al zo onbetrouwbaar.

 

Zal ik ze voor een bekend merk (welke?) nogmaals laten vervangen? Of is de verklaring van de bandenman geloofwaardig en zal herhaling niet zo snel voorkomen als ik de komende maanden regelmatiger rijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rubber is wel gevoelig voor veroudering, maar dat gaat niet sneller door stilstaan dan door gebruik. Zonlicht is wel een beïnvloedende factor, maar dan nog is de termijn van een half jaar rond uit belachelijk.

Dit is gewoon een broodje aap.

VFRikus

p.s. zit me net te bedenken dat ik mijn tubeless ventielen wel voor een jaar in het voren koop! en daar is niks mis mee als ik ze monteer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de post van AFS combineer met het antwoord van de bandenboer, dan denk ik dat de bandenboer met dit verhaal een stomme blunder probeert te verbloemen. Dan zou je na een normale winterstop van amper 4 maanden al je banden en ventielen moeten wisselen :pfft:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de post van AFS combineer met het antwoord van de bandenboer, dan denk ik dat de bandenboer met dit verhaal een stomme blunder probeert te verbloemen. Dan zou je na een normale winterstop van amper 4 maanden al je banden en ventielen moeten wisselen :pfft:

barbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen, bedankt voor jullie reacties!

 

Ik was onderweg naar de pomp, dus had nog niet de spanning gecontroleerd of bijgevuld. Maar tijdens de eerste kilomteres voelde de band goed gevuld aan, niet 'zwabberig' ofzo. Een te zachte band herken je zo.

 

Heb met de bandenboer gebeld vanmiddag. Volgens hem was een half jaar oude band en een paar maanden stilstand genoeg om een ventiel poreus te laten worden. In ieder geval is het ventiel voor en achter gecontroleerd (vervangen achter was niet nodig). Maar ik vind het toch niet echt vertrouwd... half jaar oud en dan al zo onbetrouwbaar.

 

Zal ik ze voor een bekend merk (welke?) nogmaals laten vervangen? Of is de verklaring van de bandenman geloofwaardig en zal herhaling niet zo snel voorkomen als ik de komende maanden regelmatiger rijd?

Er zat toch al een metalen haaks ventiel op? Die worden niet poreus......

Hoogstens dat het rubberen afdichtringetje iets verouderd, maar dan pas na vele jaren.

Mijn collega mag geen sprookjes vertellen, straks hebben wij een even goede naam als tweedehands-autodealers......

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...