Ga naar inhoud

Aluminium of koper????


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik lees dat iedereen hier de sr verplaatst en hem dan op een plaat aluminium monteerd.

Maar is het niet verstandiger om hem op een plaat koper te plaatsen?

Naar mijn weten geleid koper beter als aluminium.

Vruchie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Klopt wel, maar aluminium heeft als voordeel, dat het in staat is om snel warmte op te nemen en af te geven.

En de praktische uitvoering, alu koel blokken koop je voor weinig geld.

En in de vorm die jij wilt.

 

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wel, maar aluminium heeft als voordeel, dat het in staat is om snel warmte op te nemen en af te geven.

En de praktische uitvoering, alu koel blokken koop je voor weinig geld.

En in de vorm die jij wilt.

 

Theo

 

Dat klopt misschien wel maar koper geleid beter dus zal dan naar alle waarschijnlijkheid ook beter en sneller warmte opnemen en af geven.

Dat het makkelijker aan te schaffen is is zeker maar zit er aan te denken om de sr op een koperen plaat te monteren en kijken hoe het gaat.

 

Vruchie

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid: En het gewicht van koper maakt je ook niet vrolijk.

VFRikus

 

 

:withstupid: ?????

Hoezo dat nou weer lijkt me toch een nuttige vraag?

En het gewicht valt reuze mee hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koper geleid elektriciteit beter... niet de warmte.

Het duurt langer voor koper om op te warmen en ook langer om het weer af te geven dus voor een SR minder geschikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid: ?????

Hoezo dat nou weer lijkt me toch een nuttige vraag?

En het gewicht valt reuze mee hoor.

Dat plaatje wil zeggen dat schrijver het eens is met wat voorgaande schrijver geschreven heeft en eventueel voegt hij/zij daar nog aanvullende mening aan toe ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koper geleid elektriciteit beter... niet de warmte.

Het duurt langer voor koper om op te warmen en ook langer om het weer af te geven dus voor een SR minder geschikt.

 

? λ koper 390W/m.K en λ aluminium 237W/m.K

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er meer warmte in een kilo koper gaat dan in een kilo aluminium. Dik 1,5 keer zo veel.

Maar of dat nou een voordeel is: je moet dus ook meer moeite doen om die warmte er weer uit te krijgen.

 

Daarnaast vinden koper en alu elkaar niet erg aardig en die kun je beter niet tegen elkaar aan monteren.

En der zit meer alu dan koper aan je motor.

 

Hoewel het met een koperen plaat ook wel zal werken (mits goed uitgevoerd) blijft aluminium een handige keuze..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gevoegd bij het argument van Theo dat je op iedere hoek van de straat alu koel elementen kan kopen lijkt me dan toch wel door slaggevend.

Nu ik daar zo eens over denk, ik heb nog nooit koel elementen van koper gezien en eigenlijk nog nooit anders dan alu!

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn computerkoelers van koper!! Ik meen hier thuis nog een ATI videokaart te hebben liggen met koperen koelribben en een fan in het midden!! (Fan is wel van kunststof) Door de koperen koelribben loopt dan zelfs nog een koperleiding die de warmte verdeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gevoegd bij het argument van Theo dat je op iedere hoek van de straat alu koel elementen kan kopen lijkt me dan toch wel door slaggevend.

Nu ik daar zo eens over denk, ik heb nog nooit koel elementen van koper gezien en eigenlijk nog nooit anders dan alu!

VFRikus

 

Ik wel: het koelelement van mijn laptop is een groot gebogen stuk roodkoper. Waarschijnlijk met één of andere vloeistof erin.

 

@WimDR: je verwart soortelijke warmte met warmtegeleidbaarheid!

De soortelijke warmte van koper is veel lager dan van aluminium. Dat betekent dat 1 kg aluminium méér warmte kan opnemen dan 1 kg koper. Dat is echter helemaal niet zo interessant, want als deze capaciteit niet genoeg is neem je gewoon een kilootje meer of zo.

Veel interessanter is de warmtegeleidbaarheid: deze drukt uit hoe goed het materiaal de warmte geleid. En die is van koper inderdaad 1,5 keer zo groot als die van aluminium. Aluminium is echter veel goedkoper en zal ook nog wel andere voordelen hebben. Oxideert namelijk zeer snel en vormt daarmee een beschermende laag tegen weersinvloeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gevoegd bij het argument van Theo dat je op iedere hoek van de straat alu koel elementen kan kopen lijkt me dan toch wel door slaggevend.

Nu ik daar zo eens over denk, ik heb nog nooit koel elementen van koper gezien en eigenlijk nog nooit anders dan alu!

VFRikus

Heb je wel eens een radiator in je handen gehad?

En dan bedoel ik er wel een uit een auto o.i.d.

Weet je waar die van gemaakt worden :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, tegenwoordig praktisch allemaal van aluminium :worshippy:

VFRikus

p.s. die van onze VFR trouwens ook hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...