Spring naar inhoud


Foto

bandenspanning bij volle bepakking en duopasagier


  • Log in om te reageren
11 reacties op dit topic

#1 Memphis

Memphis

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 436 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Reuver
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 17 juni 2010 - 18:24

komende woensdag vertrekken we voor een lang weekend assen en aangezien we vorig jaar een grote mondeo station hadden waar we alles in kwijt konden moeten we nu we dat niet hebben improviseren.

kom ik bij een probleem

mijn 800 is geschoeid met Bridgestone BT-016 rubber, is het raadzaam om de bandenspanning te verlagen? dit om onnodige slijtage te voorkomen?

en hoeveel? ik rijdt nu met voor 2,5 en achter 2,9 bar


alvast bedankt voor jullie deskundig oordeel

#2 Speedy

Speedy

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 200 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:uut ut verre oosten
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 17 juni 2010 - 18:26

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik moet zeggen, heb het in al die 18jr nog nooit gedaan. Niet met duo en niet ivm bagage.

#3 dreamer

dreamer

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1195 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Losser
  • Interesses:Alles waar je mee kunt scheuren
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 17 juni 2010 - 19:19

Zal vast iemand zijn die er meer kennis van heeft dan mij, maar zou je de druk niet juist verhogen? Wanneer je een auto max. wil beladen moet je de banden druk toch ook hoger hebben dan zonder bagage?

Edit:
In DIT topic bladzijde 2 laatste post (van VFRikus) staat een mooi plaatje met de banden druk (wel voor auto, maar idee is het zelfde) die hoger moet zijn bij grotere belasting.

Bewerkt door dreamer, 17 juni 2010 - 19:22.


#4 Memphis

Memphis

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 436 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Reuver
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 17 juni 2010 - 19:30

maar het lijkt mij dat het gemiddelde rubber dat op een auto ligt zo hard is als een michelin macadam. motorbanden warmen toch sneller op? op het circuit verlaag je toch ook de spanning omdat de banden op hun flikker krijgen.

zeker omdat het een zachtere band is zal hij als hij harder is toch juist sneller een "recht" vlak creeeren??

#5 picaroon

picaroon

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 855 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente
  • Interesses:Motor, IT, fotografie en goede films.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 17 juni 2010 - 19:31

Wanneer je met volle bepakking en passagier gaat rijden, moet de bandenspanning omhoog. Echter nooit hoger dan de maximum voorgeschreven druk op de band.
Op m'n DIV900 is dit bijv. 2.2 / 2.5 en bij volle bepakking en passagier 2.5 / 2.9

Voor je VFR zul je even het wphb erop na moeten slaan.

#6 Memphis

Memphis

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 436 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Reuver
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 17 juni 2010 - 19:32

dat zal toch niet uitmaken als ik dan in het boek voor de 750 kijk of wel?

#7 dreamer

dreamer

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1195 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Losser
  • Interesses:Alles waar je mee kunt scheuren
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 17 juni 2010 - 19:41

Memphis; Volgens mij heb ik hier al eens een uitleg gelezen over bandenspanning. Was in een topic over verhogen/verlagen van de druk in de wintermaanden ivm de lagere buitentemp. Misschien dat je dat topic nog kunt vinden (kan hem zo niet terug vinden) *EDIT: Toch gevonden, misschien heb je iets aan de info in DIT topic. /EDIT*

Voor wat er is blijven hangen uit dat topic. Druk moet hoger bij zware lading om vervorming (en het extra slijtage) tegen te gaan. Bij circuit is het een mechanische belasting die die band laat slijten en omdat te voorkomen is verlagen een optie.

Als je de bandenspanning ca. 0.3 voor en 0.4 achter verhoogt zit je nog wel binnen de max. Ervan uitgaande dat je normaal niet met een erg afwijkende bandenspanning rijdt.

Bewerkt door dreamer, 17 juni 2010 - 19:47.


#8 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12709 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 17 juni 2010 - 19:41

Ik heb redelijk wat ervaring met rijden met duo en bepakking en ik rijd altijd met 3 achter en 2.5 voor.
In principe moet je een band bij hogere belasting inderdaad wat harder op pompen, maar 3 bar is, voor zover ik weet, ongeveer het maximum voor een motor band.
In ieder geval gaat het met deze druk tot in Frankrijk met bijna 40 graden prima.
VFRikus

#9 mover

mover

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1812 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 17 juni 2010 - 21:10

Ik zou de bandenspanning lekker standaard laten en eerder de veervoorspanning wat hoger zetten :yes:

#10 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12709 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 17 juni 2010 - 21:28

De veer voorspanning heb ik inderdaad ook op de hoogste stand staan.
VFRikus

#11 Memphis

Memphis

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 436 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Reuver
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 18 juni 2010 - 05:48

veervoorspanning heb ik zowiezo op de hoogste stand staan.

dan houd ik gewoon mijn standaard bandenspanning. iig bedankt voor de tips.

#12 Speedy

Speedy

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 200 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:uut ut verre oosten
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 19 juni 2010 - 10:22

Ik rij al met 2.5 en 2.9 bar (MPRII) Zal de veervoorspanning idd hoger zetten. Zodat het toch zo'n 2 a 3cm inveert als je erop gaat zitten.


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers