Spring naar inhoud


Foto

bobine test?


  • Dit topic is gesloten Dit topic is gesloten
14 reacties op dit topic

#1 vfrcees

vfrcees

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 112 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 28 juli 2010 - 17:00

is er een manier om de goede werking van de bobines van een rc36-1 te testen?

#2 picaroon

picaroon

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 855 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente
  • Interesses:Motor, IT, fotografie en goede films.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 28 juli 2010 - 20:24

je kan ze testen op weerstand met waarden die in het wphb vermeld staan. Maar volgens mij haperen die dingen vaker wanneer ze warm zijn. Heb je het vermoeden dat een bobine stuk is?

Waarschijnlijk heeft iemand anders een betere testmethode

#3 vroembert

vroembert

    rc24 fanaat

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4231 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Nijeveen
  • Interesses:Motoren, techniek, fotografie, computers, kitebuggyen en tegenwoordig ook kitesurfen.
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 29 juli 2010 - 13:55

Ik zou de motor warm rijden, totdat het probleem optreed en dan stuk voor stuk de laagspanningskabels van de bobines aftrekken, de motor moet telkens als je een bobine uitschakelt slechter gaan lopen, zodra het lopen niet veranderd, heb je een niet werkende bobine te pakken. Op zich valt dit testen mee, je hebt maar 4 kansen :P

Waar ik ook nog aan zit te denken, zijn de bougiedoppen, daar zit een weerstand in, als deze slecht contact maakt, heb je ook een slecht lopende motor.

#4 Paliasco

Paliasco

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 672 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:omg. Rdam
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 29 juli 2010 - 14:57

ben een keer met dezelfde vraag naar motoport gegaan: die pakten een multimeter en begonnen hier en daar de weerstand te meten als de ene bobine goed is en de andere geeft overal dezelfde weerstand dan moet die ook goed zijn.
tot zover de motoport methode.

ik zou zeggen; als die het doet is die goed.
en als je niet weet of het de bobine is die het niet doet, kun je er twee verwisselen. als het probleem mee verwisselt is het waarschijnlijk je bobine.

maar dan moet je wel een reproduceerbaar probleem hebben. een probleem wat er de ene keer wel en de andere keer niet is, is lastig te traceren. in elk geval zou ik alle bekabeling eens goed inspecteren op beschadigingen en vooral de massa aansluiting goed schoonmaken en stevig vastdraaien.

#5 picaroon

picaroon

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 855 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente
  • Interesses:Motor, IT, fotografie en goede films.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 29 juli 2010 - 17:51

@paliasco: motoport... sja, laat ik daar maar geen woorden aan vuil maken.

Je kan de bobines wel verwisselen, maar hoe verneem je dan tijdens het rijden dat het probleem mee verhuisd? Lijkt me nogal een lastige methode.

#6 vfrcees

vfrcees

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 112 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 29 juli 2010 - 20:31

tot zover bedankt voor de tips.
als er een bobine hapert of slecht werkt,moet je dat onder het rijden aan de toerenteller zien?
iets van schommelingen van de naald??

#7 vroembert

vroembert

    rc24 fanaat

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4231 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Nijeveen
  • Interesses:Motoren, techniek, fotografie, computers, kitebuggyen en tegenwoordig ook kitesurfen.
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 29 juli 2010 - 20:55

Nope, maar je merkt vanzelf wel, dat de motor minder goed gaat trekken. Wat overigens ook nog kan zit ik me te bedenken, is een haperende benzine pomp. Deze heeft contact puntjes, die inbranden en dan geeft hij uiteindelijk de geest. Met een te lagen benzine aanvoer rijden zorgt ook voor inhouden.

#8 Paliasco

Paliasco

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 672 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:omg. Rdam
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 29 juli 2010 - 21:11

vroeger gebruikte je een stroboscooplamp om het ontstekingstijdstip af te stellen.
das een soort amperetang om je bougiekabel, daar kun je wel mee aantonen welke bobine problemen levert.

#9 vroembert

vroembert

    rc24 fanaat

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4231 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Nijeveen
  • Interesses:Motoren, techniek, fotografie, computers, kitebuggyen en tegenwoordig ook kitesurfen.
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 31 juli 2010 - 10:17

Dat van die stroboscoop lamp met inductie opnemer is inderdaad ook een slimme methode. Ik zal de mijne toch maar bewaren.

#10 vfrcees

vfrcees

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 112 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 31 juli 2010 - 19:56

hoe test je dan?
ik heb nog wel een stroboscoop lamp liggen.

#11 vroembert

vroembert

    rc24 fanaat

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4231 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Nijeveen
  • Interesses:Motoren, techniek, fotografie, computers, kitebuggyen en tegenwoordig ook kitesurfen.
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 31 juli 2010 - 22:26

Zoveel kuipwerk van de motor afhalen, dat je bij alle 4 de bougie kabels kan komen, stroboscoop lamp aansluiten en de motor starten. De opnemer van de stroboscoop lamp om de beurt op alle 4 de bougiekabels zetten. Bij alle 4 de kabels moet de lamp gaan flitsen. Als hij bij 1 kabel niet flitst, dan is de bobine, de kabel of de desbetreffende bougie defect.

#12 Theo

Theo

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 187 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:JO32KX
  • Interesses:Ham radio, en leuke mensen
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 01 augustus 2010 - 10:22

Hoogspanning meet je met een probe.
Deze wordt dan gebruikt icm je universeel meter.
http://www.d-d-s.nl/...robe1-40kv.html

Groet,
Theo

#13 vfrcees

vfrcees

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 112 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 01 augustus 2010 - 11:08

ik ga met de bovenstaande tips aan de gang.
thanks again.

#14 vroembert

vroembert

    rc24 fanaat

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4231 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Nijeveen
  • Interesses:Motoren, techniek, fotografie, computers, kitebuggyen en tegenwoordig ook kitesurfen.
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 01 augustus 2010 - 20:50

Hoogspanning meet je met een probe.
Deze wordt dan gebruikt icm je universeel meter.
http://www.d-d-s.nl/...robe1-40kv.html

Groet,
Theo


:shock: Ik ben bang, dat een stroboscooplamp een stuk goedkoper is en die doet het trukje ook wel. (vooral als de stroboscooplamp al jarenlang in de kast ligt)

#15 vfrcees

vfrcees

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 112 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 20 augustus 2010 - 17:59

bobines zijn goed! nog bedankt voor de tips.
topic mag dicht!!

Bewerkt door vfrcees, 20 augustus 2010 - 18:00.



0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers