Spring naar inhoud


Foto

Meer vermogen met nieuwe bougies ?


  • Log in om te reageren
23 reacties op dit topic

#1 Tuxracer

Tuxracer

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 119 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Wageningen
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 30 juli 2010 - 20:44

Hoi,

Ik heb gisteren de bougies vervangen van mijn 1990 VFR.
De oude bougies zaten er een kleine 20.000 Km in.
Ze hadden dus al eerder vervangen moeten worden, maar omdat de motor goed liep had ik dat nog niet gedaan.
Wat een gepriegel is dat vervangen trouwens zeg, vooral de voorste cylinders....
Als je eenmaal weet hoe het moet gaat het wel, maar ik ben met een bougie wel een kwartier bezig geweest om de sleutel er in en uit te krijgen.
Maar goed, nu zitten er dus nieuwe in, en heb ik vanavond een stukje gereden.
Het viel mij op dat de motor naar mijn idee veel meer trekkracht had dan voor het vervangen.
Choke kan veel eerder dicht, motor loopt iets hoger in toerental stationair, en voor mijn gevoel dus veel meer trekkracht.
Zou dit kunnen of verbeeld ik mij dit ?
De oude bougies zagen er naar mijn idee nog prima uit overigens.

#2 Paliasco

Paliasco

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 672 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:omg. Rdam
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 30 juli 2010 - 20:48

Is absoluut mogelijk. vroeger dacht ik dat die bougies met meerdere vonken maar verkooppraatjes waren maar ook dat kan wel degelijk een beter propagerend vlamfront leveren en dus meer trekkracht met name bij lagere toeren.

#3 VFoRever

VFoRever

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4474 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noorden
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 30 juli 2010 - 20:51

Is absoluut mogelijk. vroeger dacht ik dat die bougies met meerdere vonken maar verkooppraatjes waren maar ook dat kan wel degelijk een beter propagerend vlamfront leveren en dus meer trekkracht met name bij lagere toeren.

..een beter propagerend vlamfront.. Ik vind het prachtig!

Mooi dat je vfr weer lekker loopt Tuxracer. Enjoy!

#4 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11220 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 30 juli 2010 - 21:04

De kracht van de vonk neemt langzaam af waardoor je het niet zo merkt maar als er nieuwe in komen (helemaal als je a laat bent) dat is het verschil na de wissel heel goed merkbaar.

#5 Tuxracer

Tuxracer

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 119 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Wageningen
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 30 juli 2010 - 21:15

Bedankt voor de reacties zover!
Blijkbaar toch goed dat ik ze vervangen heb.
Had al een beetje het idee dat de motor minder vermogen had, maar dacht dat het misschien door gewenning zou komen.
En ik heb ook nog een CB450S waar ik regelmatig mee rij.
Als ik na een paar keer CB450S weer op de VFR stap geeft dat ook altijd een beetje een raket gevoel.
Verschil zal nu nog wel groter zijn :D

Ik bedenk me trouwens net dat ik ook de oude accu heb vervangen door een nieuwe Yuasa.
Misschien geeft dat ook betere vonkjes...

#6 picaroon

picaroon

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 855 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente
  • Interesses:Motor, IT, fotografie en goede films.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 30 juli 2010 - 21:24

Ik bedenk me trouwens net dat ik ook de oude accu heb vervangen door een nieuwe Yuasa.
Misschien geeft dat ook betere vonkjes...


MMm, nieuwe bougies lijkt me plausibeler. Een oude accu waarop je nog wel goed kan starten, wordt uiteindelijk alleen als buffer gebruikt als de dynamo voornamelijk het werk doet.

#7 Sjorske

Sjorske

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 180 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Tilburg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood/Zilver

Geplaatst 30 juli 2010 - 21:43

Hmm.. das best een goeie..

Volgens mij zijn die van mij nog nooit vernieuwd en ik heb er 45k op de teller staan? ^_^

Ik heb wel als ik me motor start met choke, en ik draai deze langzaam dicht... als ik dan de koppeling inknijp en ik zet hem in ze 1 krijg ik een verbazingwekkende harde schok... Als ik daarna terug schakel naar neutraal en weer in zn 1 zet is het over ..

Is dit bekend? :P Ik ga ook maar is nieuwe bougies indraaien..

#8 Paliasco

Paliasco

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 672 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:omg. Rdam
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 30 juli 2010 - 21:54

Ik heb wel als ik me motor start met choke, en ik draai deze langzaam dicht... als ik dan de koppeling inknijp en ik zet hem in ze 1 krijg ik een verbazingwekkende harde schok... Als ik daarna terug schakel naar neutraal en weer in zn 1 zet is het over ..

heeft in elk geval met de bougies niks te maken.
Wat denk ik wel kan is dat je koppeling wat meer 'plakt' met koude olie die lang tegen elkaar gezeten heeft.
is het ook over als je in neutraal de koppeling op laat komen en dan weer in 1 zet?

#9 Sjorske

Sjorske

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 180 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Tilburg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood/Zilver

Geplaatst 30 juli 2010 - 21:58

nope, en me olie is net vernieuwd, net 3k mee gereden...

het is echt alleen de eerste keer als hij met choke open warmgelopen heeft.. van neutraal naar 1... daarna doet hij het niet meer. =D

#10 mover

mover

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1812 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 30 juli 2010 - 22:01

Topic verplaatst.

#11 Tuxracer

Tuxracer

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 119 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Wageningen
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 30 juli 2010 - 22:04

Hmm.. das best een goeie..

Volgens mij zijn die van mij nog nooit vernieuwd en ik heb er 45k op de teller staan? ^_^

Ik heb wel als ik me motor start met choke, en ik draai deze langzaam dicht... als ik dan de koppeling inknijp en ik zet hem in ze 1 krijg ik een verbazingwekkende harde schok... Als ik daarna terug schakel naar neutraal en weer in zn 1 zet is het over ..

Is dit bekend? :P Ik ga ook maar is nieuwe bougies indraaien..



45K ? Als het goed is heb je dan toch al minstens een grote beurt gehad met kleppen stellen ?
Ze zouden wel gek zijn als ze dan ook niet even nieuwe bougies zouden steken.
Of hoef je bij de 800 niet elke 24K een grote beurt ?

Een schok bij met koude motor in de 1 zetten heb ik ook wel. Bij warme motor ook wel een beetje, maar veel minder.
Zal inderdaad wel komen doordat de koppeling een beetje plakt bij koude olie.
Ik start altijd in de eerst versnelling met de koppeling ingetrokken, dan heb je er geen last van.
Eventueel de voorrem een beetje erbij om een schok naar voren te voorkomen.

#12 picaroon

picaroon

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 855 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente
  • Interesses:Motor, IT, fotografie en goede films.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 31 juli 2010 - 08:03

Ik start altijd in de eerst versnelling met de koppeling ingetrokken, dan heb je er geen last van.
Eventueel de voorrem een beetje erbij om een schok naar voren te voorkomen.


Dan krijgt de startmotor het zwaarder voor z'n kiezen dan normaal. Uiteindelijk zal het allemaal wel meevallen, maar ik start altijd met koppeling ingetrokken in neutraal. Koppeling vast blijven houden waardoor de platen elkaar wel loslaten en dan in z'n 1. Zo krijgt de bak en startmotor het minst op hun donder.

#13 Tuxracer

Tuxracer

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 119 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Wageningen
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 31 juli 2010 - 08:56

Dan krijgt de startmotor het zwaarder voor z'n kiezen dan normaal. Uiteindelijk zal het allemaal wel meevallen, maar ik start altijd met koppeling ingetrokken in neutraal. Koppeling vast blijven houden waardoor de platen elkaar wel loslaten en dan in z'n 1. Zo krijgt de bak en startmotor het minst op hun donder.



Kan ook. Het is een beetje een afweging tussen meerdere kwaden.
Ik rij altijd direct weg na het starten, en als ik in de vrij start op de choke met koude motor krijg ik hem moeilijk in de 1.
Gaat gepaard met enig gekraak van de tandwielen en een vrij harde klap als ie in de 1 schiet.
Dus doe ik het maar op mijn manier.
Bij schakelen op hogere toerentallen moet ik overigens ook vrij precies schakelen om het soepel te laten verlopen.
Beetje druk zetten op het pedaal, en dan tijdens het schakelen precies de juiste hoeveelheid gas meer of minder, en dan gaat het wel goed.
Misschien dat de koppeling niet helemaal 100% is, hoewel hij niet doorslipt, en volgens mij wel goed vrij komt.
M'n CB450S schakelt wel een stuk gemakkelijker en lichter, en komt het allemaal wat minder precies met de toerentallen.

#14 Miss_Jline

Miss_Jline

    Ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 283 berichten
  • Geslacht:Vrouw
  • Locatie:Haarlem
  • Interesses:Motorrijden, lezen, koken, gezellige dingen ondernemen met vrienden, computeren
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 31 juli 2010 - 10:06

Hoe is het met je kettingspanning? Hoe lang zitten de ketting en tandwielen er al op. Ik vind dat moeilijk schakelen een beetje klinken alsof de ketting gespannen moet worden. Eigenlijk herken ik dit soort klachten alleen bij mijn motor wanneer de ketting gespannen moet worden.
Just my 2 cents....

#15 knalselder

knalselder

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1073 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rijkevorsel-B
  • Interesses:Motorrijden en squashen.
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 31 juli 2010 - 11:27

Miss Jline neemt me de woorden uit de mond. Ook ik verdenk in dit geval in de eerste plaats je ketting. Het is verbazend welk een effect die heeft op het schakelgedrag van je motor.


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers