Spring naar inhoud

Foto

OSM op Streetpilot 2720

• Log in om te reageren
16 reacties op dit topic

#1 VFRnhemmer

VFRnhemmer

Gevorderde rijder

• Inactief
  • 24 berichten
  • Geslacht:Man
  • Interesses:-Motorrijden natuurlijk.<br />-Wielrennen/Tourfietsen<br />-Hardlopen<br />-De zaak: eigen Kaas- en noten speciaalzaak (redelijk groot.)<br />-En last but not least: Mijn vrouw (al gaat ze bijna nooit<br /> mee Vfrijden.)
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 03 augustus 2010 - 13:06

Hoi,

Ik ben even in dubio:

Of de City Navigator lifetime update aanschaffen of me verdiepen in het hele OSM gebeuren.
Maar voordat ik het wiel opnieuw probeer uit te vinden eerst hier maar eens vragen:

OSM voor heel Europa op je 2720:
- Is dat er?
- Kan dat op de 2720 ipv CN (ivm geheugen?)
- Hoe doe je dat? Ik vind die site wat onoverzichtelijk.
Mapsource beheers ik verder wel dus dat mag het probleem niet zijn.

gr.

#2 Sparky

Sparky

VFR rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1134 berichten
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 03 augustus 2010 - 13:31

City Navigator lifetime update aanschaffen of me verdiepen in het hele OSM gebeuren.
Maar voordat ik het wiel opnieuw probeer uit te vinden eerst hier maar eens vragen:

OSM voor heel Europa op je 2720:
- Is dat er?
- Kan dat op de 2720 ipv CN (ivm geheugen?)
- Hoe doe je dat? Ik vind die site wat onoverzichtelijk.
Mapsource beheers ik verder wel dus dat mag het probleem niet zijn.

Wat is OSM voor de 2720?

Ik heb zelf de 2720 nu met Nuvi lifetime. Zolang je dat ding gebruikt/doet kan je kaarten blijven installeren/updaten en dat voor 119,-. Niet slecht dacht ik zo.

#3 mover

mover

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1812 berichten
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 03 augustus 2010 - 14:18

Topic verplaatst.

#4 HansM

HansM

Zeer ervaren rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 729 berichten
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Donkergrijs

Geplaatst 03 augustus 2010 - 16:23

OSM is niet de Online Soccer Manager, maar staat voor OpenStreetMap. Dit is een Open Source initiatief om kaartmateriaal op je Garmin te zetten en te gebruiken voor navigatie, maar dan niet van Garmin.

Ik heb hier nog een 2610 liggen die toch niemand wil hebben en als ik de wiki goed begrijp kan daar ook OSM op :D Weer wat om te spelen! Maar dan wel na de vakantie denk ik..

#5 V4 Rosso

V4 Rosso

Vaker hier dan op de VFR

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2542 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750

Geplaatst 04 augustus 2010 - 15:54

De kaarten kan je erop zetten met mkgmap maar het routeren mbv de OSM kaarten op adresniveau is nog bijna nergens mogelijk. Als ik in mijn eigen omgeving kijk zie ik dat er op enkele plaatsen ook wel wat fouten zitten in openstelling van wegen, bv een weg over het terrein van een instelling die gesloten is voor alle verkeer maar in OSM als hoofdweg wordt aangeduidt. Het open karakter van het project geeft ook ruimte aan personen die niet altijd even zorgvuldig of grondg in het aanmaken van wegen zijn. Ook veel voor toertochten handige POIs als tankstations en horeca (terrasjes) staan er nog maar mondjesmaat op. Misschien een idee om een OSM motorkaart te ontwikkelen met alleen mooie wegen en terrasjes, net zoiets als de openmtbmap (daar vind je ook veel info over hoe de kaarten te maken).

#6 davey400

davey400

Ervaren rijder

• Inactief
  • 419 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 21 augustus 2010 - 19:22

Het kan nog een stuk eenvoudiger, zonder speciale tools, maar wel met gebruik van een speciale website die de door jou gewenste kaartdelen bundelt, en in een executable stopt.
De procedure staat erg duidelijk beschreven in deze PDF.
Zojuist getest met mijn deze week aangeschafte 2610, en het werkt zoals beschreven.

Ik ben er helemaal gelukkig mee; ik was aan het kijken naar 'minder legale' methoden om aan nieuwere kaarten te kopen voor de 2610, maar de ontwikkeling daarvan is zoiezo gestopt.
Nu heb ik kaarten zo nieuw, dat ook de vernieuwde op- en afritten rond Den Bosch en Eindhoven (inclusief N2!) er op staan.

En dan het mooie van Open Street Map: Buiten dat het volledig legitiem is, werkt het systeem is la Wikipedia: 'de gemeenschap' zorgt voor het bijwerken van de kaarten. Als iets niet klopt kun je dit in principe zelf aanpassen. (al is het aanpassen van een kaart natuurlijk iets complexer dan het wijzigen van wat tekst.

#7 VFoRever

VFoRever

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 4524 berichten
  • Geslacht:Niet ingevuld
  • Kies je type

Geplaatst 23 augustus 2010 - 11:29

Het kan nog een stuk eenvoudiger, zonder speciale tools, maar wel met gebruik van een speciale website die de door jou gewenste kaartdelen bundelt, en in een executable stopt.
De procedure staat erg duidelijk beschreven in deze PDF.
Zojuist getest met mijn deze week aangeschafte 2610, en het werkt zoals beschreven.

Ik ben er helemaal gelukkig mee; ik was aan het kijken naar 'minder legale' methoden om aan nieuwere kaarten te kopen voor de 2610, maar de ontwikkeling daarvan is zoiezo gestopt.
Nu heb ik kaarten zo nieuw, dat ook de vernieuwde op- en afritten rond Den Bosch en Eindhoven (inclusief N2!) er op staan.

En dan het mooie van Open Street Map: Buiten dat het volledig legitiem is, werkt het systeem is la Wikipedia: 'de gemeenschap' zorgt voor het bijwerken van de kaarten. Als iets niet klopt kun je dit in principe zelf aanpassen. (al is het aanpassen van een kaart natuurlijk iets complexer dan het wijzigen van wat tekst.

Erg handige en praktische info! Ga nu toch ook maar op zoek naar een 2e hands Garmin. Nog geen ervaring met gps nav. op motor/auto, maar dit ziet er mooi en betaalbaar uit.
Bas

#8 Dutchgixxer

Dutchgixxer

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 2672 berichten
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 23 augustus 2010 - 12:19

Erg handige en praktische info! Ga nu toch ook maar op zoek naar een 2e hands Garmin. Nog geen ervaring met gps nav. op motor/auto, maar dit ziet er mooi en betaalbaar uit.
Bas

Het interne geheugen van een 2720 is niet als " disk " bereikbaar. Wil je OSM gebruiken dan kun je alleen GPS en gebruiken die een geheugenkaart slot hebben of als disk bereikbaar zijn.

#9 davey400

davey400

Ervaren rijder

• Inactief
  • 419 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 23 augustus 2010 - 13:08

Wil je OSM gebruiken dan kun je alleen GPS en gebruiken die een geheugenkaart slot hebben of als disk bereikbaar zijn.

Onjuist.
Ik heb de procedure toegepast met de 2610, direct via Mapsource en werkt als een zonnetje.

Omdat ik ook wilde proberen of ik meerdere gebieden kon combineren heb ik ook de procedure in deze bijlage gevolgd: Bijgevoegd Bestand  OpenStreetMap_het_gratis_alternatief.pdf   147,03K   308 downloads

Dat is iets omslachtiger, maar wat je dan kunt doen is alle gebieden selecteren die je wilt hebben, en deze downloaden naar je lokale pc.
Na het volgen van de procedure om deze samen te voegen zijn alle kaarten dan beschikbaar in Mapsource.
Omdat alle kaarten samen te veel zijn voor mijn 2610, moet ik dan in Mapsource een gebied selecteren, dat ik vervolgens naar de Garmin stuur. (zie afbeelding)
Bijgevoegd Bestand  Capture.PNG   725,07K   49 downloads

#10 V4 Rosso

V4 Rosso

Vaker hier dan op de VFR

• Lid VFROC
  • 2542 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750

Geplaatst 23 augustus 2010 - 13:30

Als je wil testen hoe goed het routeren op OSM werkt dan kan dat hier. Zo zie je dat OSM al wel goed routeerd bij Abcoude (eerste gedeelte van route Rondje Amsterdam van afgelopen zaterdag).

Voor de fietsers (met gps) onder ons: klik rechtboven op het plusje en je kan schakelen naar de fietsmap met fietsroutes en het knooppunten netwerk. Fietskaarten die je met mapsource/basecamp kunt gebruiken zijn ook te downloaden op de openfietsmap website.

#11 Dutchgixxer

Dutchgixxer

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 2672 berichten
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 23 augustus 2010 - 13:30

Onjuist.
Ik heb de procedure toegepast met de 2610, direct via Mapsource en werkt als een zonnetje.

Het geheugen van een 2610 is als CF kaart bereikbaar. Je kunt niet zondermeer kaartmateriaal vanuit MS naar een 2720 sturen.

#12 davey400

davey400

Ervaren rijder

• Inactief
  • 419 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 23 augustus 2010 - 13:54

Het geheugen van een 2610 is als CF kaart bereikbaar. Je kunt niet zondermeer kaartmateriaal vanuit MS naar een 2720 sturen.

Ik kan als de 2610 is aangesloten vanuit Win zelf ook niet rechtstreeks naar de kaart, toch? Hij is in ieder geval niet beschikbaar als Mass Storage binnen Windows.
MS communiceert met de 2610, en die plaatst het op de kaart.
Ik ging er van uit dat de 2720 technisch (naast verbeteringen) gelijk was aan de 2610, maar dat het geheugen simpelweg ingebouwd was ipv los. Naar ik nu begrijp is dat blijkbaar niet het geval, sorry.
Kun je de 2720 dan dus zoiezo niet voorzien van nieuwe kaarten?
Zo niet: dan werkt OSM ook niet. Zo ja: als dit via MS gaat dan kan het ook met de OSM kaarten.

#13 V4 Rosso

V4 Rosso

Vaker hier dan op de VFR

• Lid VFROC
  • 2542 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750

Geplaatst 23 augustus 2010 - 14:03

OSM kaarten installeren via de webupdater gaat uiteraard niet maar de 2720 kan je toch voorzien van nieuw kaartmateriaal door deze eerst op de PC te installeren en vervolgens via mapsource naar het toestel te sturen? Dan kan je ook OSM kaarten installeren, eventueel naast de City Navigator kaarten.

#14 VFoRever

VFoRever

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 4524 berichten
  • Geslacht:Niet ingevuld
  • Kies je type

Geplaatst 23 augustus 2010 - 14:27

Ik blijf het nog even volgen..

#15 boertjes

boertjes

VFR rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1290 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Geel

Geplaatst 04 maart 2011 - 19:13

Ben nu even een paar kaarten van OSM aan het downloaden, van de week eens installeren...kijken of ie het slikt

0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers