Spring naar inhoud


Foto

Ketting spannen?


  • Log in om te reageren
55 reacties op dit topic

#1 Pier

Pier

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 25 berichten
  • Locatie:Delft
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 06 september 2010 - 17:06

Hallo mensen,

Op mijn VFR uit 1992 zit een ketting die net vervangen was toen ik hem kocht. Nu kan ik de ketting een stukje op en neer bewegen, denk 2 a 3 cm (moet ik nog meten). In de handleiding staat dat ie tussen de 1,5 en 2,5 cm moet zijn. Tijd om hem wat strakker te zetten dus.
Op mijn brommer was het een kwestie van het achterwiel verder naar achteren plaatsen. Dat gaat natuurlijk niet met een 'pro arm'.

In de handleiding lees ik:
Loosen the bearing holder pinch bolt.
Adjust the drive chain slack by turning the bearing holder using the pin spanner and handle (included in toolkit).
Tighten the bearing holder pinch bolt.

De plaatjes die erbij staan zijn wat onduidelijk. Ik weet niet precies hoe het in elkaar zit. Op de een of andere manier kan het achterwiel dus naar voren en naar achteren geplaatst worden.

Is dit een easy peasy dingetje dat ik zo uit kan voeren? Of zijn er zaken waar ik goed op moet letten? Ik kon op het forum niet zo snel iets vinden hierover.

#2 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11466 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 06 september 2010 - 17:15

Als het goed is zitten er bij je boordgereedschap 2 haaksleutels, een grote met 2 haakjes en een kleinere en een pijpje waar je ze in kan steken als handgreep/verlenging.
De grote is voor je ketting te spannen.
Achter naast je kettingwiel zit een bout die je iets los moet draaien (dat is de borging) en dan jan je met de haaksleutel je achterwiel verdraaien waardoor via een conische schijf binnenin de wiel naar achteren en naar voren gesteld kan worden.
Althans... als de basis van de 750 hetzelfde is als de V-tec maar ik verwacht dat daarin weinig te verbeteren viel (op misschien het uiterlijk na).
Na de tijd de borging weer vastdraaien en klaar is Kees/Pier.

#3 Pier

Pier

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 25 berichten
  • Locatie:Delft
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 06 september 2010 - 17:42

Als het goed is zitten er bij je boordgereedschap 2 haaksleutels, een grote met 2 haakjes en een kleinere en een pijpje waar je ze in kan steken als handgreep/verlenging.
De grote is voor je ketting te spannen.
Achter naast je kettingwiel zit een bout die je iets los moet draaien (dat is de borging) en dan jan je met de haaksleutel je achterwiel verdraaien waardoor via een conische schijf binnenin de wiel naar achteren en naar voren gesteld kan worden.
Althans... als de basis van de 750 hetzelfde is als de V-tec maar ik verwacht dat daarin weinig te verbeteren viel (op misschien het uiterlijk na).
Na de tijd de borging weer vastdraaien en klaar is Kees/Pier.


Ah tnx, ga ik proberen!

#4 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11466 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 06 september 2010 - 17:49

Ik heb even gechecked in de microfiches en de basis is iig hetzelfde.

#5 Pier

Pier

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 25 berichten
  • Locatie:Delft
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 06 september 2010 - 18:22

Ik heb even gechecked in de microfiches en de basis is iig hetzelfde.

Handig zeg zo'n forum! Ik ga ermee aan de slag en ik laat het resultaat wel ff weten.

Westergroet voor de Zuiderling!

#6 Antoine

Antoine

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1266 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Den Haag
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 06 september 2010 - 18:52

Handig zeg zo'n forum! Ik ga ermee aan de slag en ik laat het resultaat wel ff weten.

Westergroet voor de Zuiderling!


Nog handiger: einde van de maand is er een sleuteldag van de club in Delft. Voor jou, net als voor mij, een thuiswedstrijd.

#7 purple

purple

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 52 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Paars

Geplaatst 10 september 2010 - 11:28

Maar dan moet het mechanisme wel werken, want bij mij zit het verstelmechanisme muurvast, dus kan de boel helemaal uitelkaar.

#8 Pier

Pier

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 25 berichten
  • Locatie:Delft
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 september 2010 - 10:11

Ok, het is gelukt met het spannen van de ketting. Bij de eerste draai stond de ketting direct erg strak. De andere kant op draaien om hem weer losser te zetten valt nog niet mee :). Best moeilijk om die haak ertussen te krijgen, maar het is gelukt.

#9 koekum

koekum

    Ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 445 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Utrecht
  • Interesses:Wa denkte zelluf?
  • Ik heb diverse VFR's
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 21 september 2010 - 11:46

Heeft er iemand hier wel eens nagedacht over het feit dat je de rijhoogte en wielbasis mede verandert bij het stellen van de ketting?
Door het verdraaien van de excentrische spanner maakt de as een rondje met bovenstaande neveneffecten.
Las op het-een-of-ander ducatiforum dat de as zich op 4 tot 5 uur moest bevinden van de linker-zijkant bezien (met de neus van de fiets dus op 9 uur).
Is daar bij de VFR ook iets over bekend?

#10 Pier

Pier

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 25 berichten
  • Locatie:Delft
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 september 2010 - 12:15

Heeft er iemand hier wel eens nagedacht over het feit dat je de rijhoogte en wielbasis mede verandert bij het stellen van de ketting?
Door het verdraaien van de excentrische spanner maakt de as een rondje met bovenstaande neveneffecten.
Las op het-een-of-ander ducatiforum dat de as zich op 4 tot 5 uur moest bevinden van de linker-zijkant bezien (met de neus van de fiets dus op 9 uur).
Is daar bij de VFR ook iets over bekend?


Dat klopt ja, toen ik de ketting ging spannen kwam dat ook in mij op. Denk alleen dat het om hele kleine waarden gaat. Als je een speling hebt van 4 cm op de ketting (in het midden naar boven en naar beneden dus 4cm) en je zet hem strakker (speling naar 2cm) dan is het wiel volgens mij maar een heel klein stukje naar achteren gegaan. Hoe je het uit kan rekenen weet ik even niet, maar volgens mij praat je over 1 a 2 mm. Ook voor de hoogte natuurlijk.
Bij normaal alledaags gebruik denk ik niet dat je hier iets van merkt. Circuit racers zullen hier misschien wel iets van merken in rondetijden ver achter de komma, maar die rijden niet zo vaak op VFR's denk ik ;-)

Conclusie: niet naar Ducati fora gaan;-)

#11 Paliasco

Paliasco

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 672 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:omg. Rdam
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 21 september 2010 - 13:13

Hoe je het uit kan rekenen weet ik even niet, maar volgens mij praat je over 1 a 2 mm.


iets met tangens en speling gedeeld door halve hartafstand vd tandwielen. denk ik.

#12 V4 Rosso

V4 Rosso

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2543 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:midden
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 september 2010 - 13:14

Heeft er iemand hier wel eens nagedacht over het feit dat je de rijhoogte en wielbasis mede verandert bij het stellen van de ketting?

Ja, o.a. door personen die de VFR hebben verlaagd door de excenter een halve slag te verdraaien, zakt de achterkant ruim 3cm zonder dat het de progressiviteit van de vering be´nvloed.

#13 Amorimmus

Amorimmus

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 38 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Nuenen/N. Brabant
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 10 maart 2011 - 17:42

Halloa,

Ik merk ook dat ik mijn ketting moet spannen, heeft iemand wat fotootjes van de borging e.d?

Ben nogal een leek maar wil wel graag leren.

Gr. Chris

#14 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12736 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 10 maart 2011 - 23:05

Je kan de manual downloaden vanaf de club site.
Daar staat onderstaande afbeelding ook in.
VFRikus

Bijgevoegd Bestand  ketting_spannen.jpg   61,91K   109 downloads

#15 picaroon

picaroon

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 855 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente
  • Interesses:Motor, IT, fotografie en goede films.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 10 maart 2011 - 23:11

was 1,5cm tot 2,5cm niet erg strak? Ik dacht dat 3cm prima is, omdat de ketting strakker komt te staan met duo.

Bewerkt door picaroon, 10 maart 2011 - 23:12.



0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers