Spring naar inhoud

Foto

roestdeeltjes in de carburateur

• Log in om te reageren
20 reacties op dit topic

#1 blom0344

blom0344

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 230 berichten
  • Geslacht:Man
  • Interesses:Motoren; Wielrennen; Film
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 09 september 2010 - 08:46

Na loshalen van carburateurs n.a.v. het lekken van linksachter blijkt dat o.a. de tank behoorlijk verroest is. Dat kan ik me goed voorstellen na langdurig stallen met een lege tank. Echter zou ik verwachten dat roestdeeltjes dan terecht zouden komen in het benzinefilter en niet als 'sludge' in de carbs. Zien ik hier wat over het hoofd?

#2 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12929 berichten
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 09 september 2010 - 08:58

In de tank zal waarschijnlijk een metalen gaas filter zitten en die laten best nog wel wat deeltjes door.
Als er ruimte is zou ik tussen tank en carburateur blok ong een leiding filter plaatsen. Wel even om denken of het filter wat je wil gebruiken tegen een eventuele brandstof druk kan.
VFRikus

#3 Arnold Lolkema

Arnold Lolkema

Ervaren rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 419 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 09 september 2010 - 11:14

Als er ruimte is zou ik tussen tank en carburateur blok ong een leiding filter plaatsen. VFRikus

Bij mijn RC24 zat er op die plek idd een apart benzinefilter (zo'n doorzichtig ding). Ik dacht dat dat standaard zo hoort. Ik neem ook aan dat dit er zit bij Blom0344 ??
Als de bike heeft stilgestaan, kan het natuurlijk ook gewoon ontstaan zijn in de carburatuur vlotterkomers zelf tijdens stalling. De daar aanwezige benzine droogt daar op, met als resultaat troep in de vlotterkamers.

Kwestie van alles goed uitspoelen denk ik.

Overigens, VFRikus, maakt de drukbestendigheid niet uit hier, want het filter zit tussen de tank en de benzinepomp.

Bewerkt door Arnold Lolkema, 09 september 2010 - 11:17.

#4 ulco

ulco

Zeer ervaren rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 711 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Geel

Geplaatst 09 september 2010 - 11:37

ook dan staat er druk op.
statisch wel te verstaan, dus zal het wel mee vallen

#5 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12929 berichten
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 09 september 2010 - 11:43

Ik hield rekening met een pomp die aan of in de tank zou zitten, vandaar mijn opmerking. In de zuigeleiding is nooit een probleem.
VFRikus

#6 blom0344

blom0344

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 230 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750

Geplaatst 09 september 2010 - 11:52

Hmm, de aanleiding om 'm weg te brengen was een lekkende carb. Aanvankelijk dacht ik aan een lekkende pakking, maar dat is toch niet erg waarschijnlijk lijkt me. Naar nu blijkt is er nog veel meer mis, maar gelet op de verdere staat van de RC24 gaan we tot het gaatje. Het is nu eenmaal een mijlpaal in de motorgeschiedenis !!

#7 johans VFR

johans VFR

Ervaren rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 250 berichten
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 10 september 2010 - 10:42

Na loshalen van carburateurs n.a.v. het lekken van linksachter blijkt dat o.a. de tank behoorlijk verroest is. Dat kan ik me goed voorstellen na langdurig stallen met een lege tank.

Je kan beter de tank roestvrij maken, want voorkomen is beter dan genezen. :rolleyes:
zie link: http://www.rustbuste...ertan/Tapox.htm

m.vr.gr. Johans VFR :D

#8 vroembert

vroembert

rc24 fanaat

• Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4694 berichten
  • Interesses:Motoren, techniek, fotografie, computers, kitebuggyen en tegenwoordig ook kitesurfen.
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 10 september 2010 - 10:52

De gumbende die in carburateurs achterblijft, na verdampen van de benzine, is ook een beetje roestkleurig. Dus het zou best wel eens mee kunnen vallen. Als de tank droog staat roest hij niet zo heel snel. Dus carbs reinigen, nieuw benzinefilter en de tank goed schoonspoelen met een reiniger en niet vergeten de leidingen en pomp ook doorspoelen en het zou best nog wel eens mee kunnen vallen.

#9 bvanes

bvanes

Domino Bert

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPip
  • 519 berichten
  • Interesses:Motor rijden, fotograferen en sax spelen, domino spelen met motoren.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 10 september 2010 - 14:05

De gumbende die in carburateurs achterblijft, na verdampen van de benzine, is ook een beetje roestkleurig.

Soms koekt die gumbende aan, wordt kijhard als een soort laklaag. Dat kan je alleen maar wekrijgen met aceton. (of nagellakverwijderaar = aceton)

De kritieke delen als hoodsproeiers, naalden en de meganiekjes die door de flotter de benzinetoevoer afsluiten een nachtje in de aceton en alles is weer ok. (alleen metalen delen in de aceton leggen, nooit kunstoffen)
Als de flottersfsluiters aangekoekt zijn, sluiten ze niet altijd goed af, waardoor het lijkt of je carburateur lekt, maar dan stroomt hij in feite alleen maar over.

Soms zijn er van Honda ook revisiesetjes voor carburateurs te koop met nieuwe afsluiters, sproeiers en naalden.
Die heb ik in het verleden wel gebruikt. (maar die kosten vaak veel meer als een flesje aceton.)

#10 vroembert

vroembert

rc24 fanaat

• Motorator
  • 4694 berichten
  • Interesses:Motoren, techniek, fotografie, computers, kitebuggyen en tegenwoordig ook kitesurfen.
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750

Geplaatst 10 september 2010 - 15:08

Ik heb zelf net vorige week de carburateurs van mijn cb schoongemaakt, hiervoor even cleaner bij de autoboer gehaald, Dit spul verdampt niet als een razende, maar lost de pikkende gumbende keurig op. Een ander alternatief is de carbs aftappen en even vol laten lopen met Aspen viertakt benzine, dan lost alle bende ook wel weer op. En de Aspen zelf verouderd niet, dit kan handig zijn voor motoren die niet zo vaak gebruikt worden, zoals klassiekers.

#11 blom0344

blom0344

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 230 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750

Geplaatst 16 september 2010 - 09:03

Ik heb zelf net vorige week de carburateurs van mijn cb schoongemaakt, hiervoor even cleaner bij de autoboer gehaald, Dit spul verdampt niet als een razende, maar lost de pikkende gumbende keurig op. Een ander alternatief is de carbs aftappen en even vol laten lopen met Aspen viertakt benzine, dan lost alle bende ook wel weer op. En de Aspen zelf verouderd niet, dit kan handig zijn voor motoren die niet zo vaak gebruikt worden, zoals klassiekers.

De tank blijkt inderdaad (toch) verregaand verroest. Ben er net op tijd bij volgens Ben motoren in Brummen. Tank wordt gecoat, carbs gaan er weer op. Als de carbs maatgevend zijn voor het kwaliteitsnivo van de rest van de VFR, dan klopt de constatering wel dat het concept 'overdesigned' is. M.a.w. Honda wilde na het debacle met de eerste V4 modellen echt geen risico meer nemen..

#12 vroembert

vroembert

rc24 fanaat

• Motorator
  • 4694 berichten
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750

Geplaatst 16 september 2010 - 13:51

Dan heeft er blijkbaar ooit eens langdurig water in de tank gestaan, mijn oudje staat altijd netjes droog binnen en is in de tank nog brandschoon.

#13 blom0344

blom0344

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 230 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750

Geplaatst 25 september 2010 - 14:38

Motor vandaag opgehaald bij Ben Motoren in Brummen:

* DID kettingset (ca. 180 euro inc. BTW)
* Tank gecoat ivm roestvorming
* Carbs gedemonteerd, gereinigd, ontbrekende aftappluggen gemonteerd, nieuwe O-ringen etc, gemonteerd , synchroon gesteld
* Klepspeling gecheckt (zeker weten, want radiator is er af geweest)
* Oliefilter
* Olie (Liquimoly)
* 4 bougies
* Extra transparant benzine filter gemonteerd
* Balhoofdspeling verholpen

Koppelingsslip lijkt verdwenen, motor gaat weer als de brandweer..

#14 Topperke

Topperke

Beginnende rijder

• Forumlid
  • PipPipPip
  • 7 berichten
  • Geslacht:Vrouw
  • Interesses:Ik rij bij Bikers for Christ !
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750

Geplaatst 15 april 2016 - 14:48

HEY!

ik lees nu dit topic en ben zelf ook bezig met de tank schoon te maken en de filter te vervangen . wat ik me afvraag.. ik heb een 24rc model en ik heb de tank er afgehad, zou deze spoelen en schoonmaken , maar krijg de laaste benzine er maar niet uit.aan de onderkant van de tank zitten 2 pijpjes. een van de aanvoer en ik denk de ontluchting. 

ik lees over al dat je in de tank ook een filter hebt, maar ik kan deze pijpjes er niet uit krijgen ... volgens mij zitten deze gewoon in de tank vast gelast... 

het enigste filter zit achter een zijkap net voor de pomp. 

hebben jullie ook een idee hoe ik de laaste benzine er uit krijg. de tank is roestig van binnen door lang staan zonder afgetankt te zijn en ik wil graag de loss roest er uit hebben. 

of zit er een soort pijpje omhoog in de tank? dan zou ik me geen zorgen hoeven maken ...

affijn enige ideeen zijn welkom

gr anna

#15 vroembert

vroembert

rc24 fanaat

• Motorator
  • 4694 berichten
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750

Geplaatst 15 april 2016 - 18:04

Hou de tank maar eens op de kop boven een emmer.

0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers