Ga naar inhoud

schuren achterwiel


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

 

Heb vorige week mijn wielen uit de viffer gehaald om nieuwe rubbers te laten leggen. Bij het terug monteren van het voorwiel moest ik de remblokjes terug in de klauwen duwen. Ik ben hierbij echter vergeten het drukvat open te schroeven zoals me ooit eens geadviseerd is). Ik heb beide drukvatjes nu wel eens open gedaan en terug dicht om de druk terug normaal te krijgen en het remgevoel is terug zoals voorheen Ik merk echter wel dat de achterste remschijf vrij heet wordt (na een rit zonder echt veel te remmen zoals op autostrade) en niet meer met de blote hand vast te nemen is. De voorste daarentegen wel. Als ik het wiel ronddraai als hij opgebokt is, hoor ik de schijf schuren. Ik dacht dat een beetje schuren normaal was, maar hoeveel mag ie schuren? Ik heb ook de indruk dat de schijf wat donkerder gekleurd is (niet echt blauw maar ook niet mooi blinkend metaal).

Een eerste din gdat ik nu plan te doen is de hele remmenwinkel eens poetsen. Heeft iemand hier tips voor? Ik weet dat het ontluchten geen makkelijk karwei is dus wil het proberen zonder. De remolie is een jaartje geleden vervangen bij de dealer en het systeem is dus ook goed ontlucht.

 

Thx voor jullie antwoorden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het dekseltje van het rempotje kan je gewoon laten zitten, er zit een harmonicarubber in wat met het vloeistofniveau mee beweegt en de ruimte er boven heeft een open verbinding met buiten zodat daar geen vacuum/overdruk kan ontstaan.

En als bij het demonteren de klauwen niet klemden dan zou monteren ook geen probleem moeten zijn (tenzij je de rem hebt ingeknepen/getrapt)

Overmatig aanlopen van de rem wordt veroorzaakt door vieze of gecorrodeerde remzuigers.

Deze poetsen gaat het makkelijkst door ze er helemaal er uit te halen, wat dus opnieuw vullen en ontluchten zal betekenen.

 

Als de voorremmen werken zou ik daar dus af blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het dekseltje van het rempotje kan je gewoon laten zitten, er zit een harmonicarubber in wat met het vloeistofniveau mee beweegt en de ruimte er boven heeft een open verbinding met buiten zodat daar geen vacuum/overdruk kan ontstaan.

En als bij het demonteren de klauwen niet klemden dan zou monteren ook geen probleem moeten zijn (tenzij je de rem hebt ingeknepen/getrapt)

Overmatig aanlopen van de rem wordt veroorzaakt door vieze of gecorrodeerde remzuigers.

Deze poetsen gaat het makkelijkst door ze er helemaal er uit te halen, wat dus opnieuw vullen en ontluchten zal betekenen.

 

Als de voorremmen werken zou ik daar dus af blijven.

 

De RC46 heeft toch een gecombineerd remsysteem, dus ik vrees dat dan het hele boeltje er weer uit moet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De RC46 heeft toch een gecombineerd remsysteem, dus ik vrees dat dan het hele boeltje er weer uit moet?

 

Als je daar twijfels over hebt om zelf te doen omdat het gecombineerd is zou ik hulp zoeken. Hoewel het met een goede manual goed te doen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik vreemd vind in dit verhaal is dat je de voorste blokken naar binnen hebt geduwd voor demontage van het wiel en dat achter nu aanloopt.

Ik zou de achterste remklauw er eens afhalen en goed schoon maken want ik denk dat die gewoon zo vuil zijn dat ze niet meer terug gaan (wat ook altijd maar minimaal is).

Bij het demonteren de zuigers minimaal terugduwen om te voorkomen dat je rotzooi mee naar binnen duwt.

Controleer dan ook meteen de staat van je blokken want zoals in een ander topic al naar voren is gekomen wordt achter nog wel eens vergeten omdat veel mensen de achterrem niet gebruiken maar de DCBS wel.

Versleten blokken voeren de warmte minder goed af en als het zo erg is dat ze al helemaal op zijn wordt het helemaal warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Versleten blokken voeren de warmte minder goed af en als het zo erg is dat ze al helemaal op zijn wordt het helemaal warm.

 

 

Niet waar. Het warmtegeleidend vermogen van het staal van de achterplaat van remblokken is groter dan die van het remvoering materiaal. Dus zal de warmte afvoer van bijna versleten blokken zeker niet minder zijn.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wil (bij Blackbirds, maar volgens mij is het systeem vrijwel gelijk) wel eens gebeuren dat bij het loshalen van de linkervoorklauw de DCBS-cilinder niet goed teruggemonteerd wordt. Hierdoor blijft deze doorlopend iets ingedrukt, en daardoor de achterrem bekrachtigen. Er zit een stelschroef met borgmoer op deze cilinder om dit na te stellen.

Controle of dit het is, is heel simpel: maak de linkerremklauw even los van de vorkpoot (2 boutjes), en draai met de motor op de middenbok het achterwiel. Is de remweerstand verdwenen, dan moet je dus nastellen. Zit de remweerstand er nog, dan moet je de achterremklauw schoonmaken. Behalve de zuigers ook de glijpen(-nen) controleren en schoonmaken, en vergeet de remzadels niet (de plaatjes waar de remblokken overheen glijden).

De remzuigers dun met remzuigerpasta insmeren, de andere eerder genoemde delen met kopervet. Ook de glijbussen waarover het bewegende deel van de klauw glijdt moet je invetten. Ikzelf gebruik daarvoor kogellagervet.

De zuigers kan je voorzichtig iets naar buiten drukken, maar laat er 1 remblokje tussen zitten zodat deze er niet uit kunnen vallen. Met remmenreiniger schoonmaken m.b.v. bijvoorbeeld een pijpenrager of een reepje stof.

 

EDIT:

Als toevoeging wil ik je nog meegeven dat sommige merken remblokken iets dikker zijn dan de originele. Hierbij kan het noodzakelijk zijn om (tijdelijk) de metalen anti-piep-plaatjes te verwijderen.

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ook met een vraag mogelijk betrekking hierop.

Mijn voorwiel en achter trouwens ook, lopen niet geheel vrij. Dat wil zeggen als ik mijn wiel een rond draai blijft hij niet "soepel" rond draaien.

Na een halve slag staat het wiel stil. (vergelijk met een fiets die blijft tig keer rond draaien) De blokken van de schijfremmen lopen zachtjes aan vermoed ik. Ik ging er vanuit dat dit zo hoort. Nu maak ik me een beetje zorgen...

IS dit nu goed of niet??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmm, tja moeilijk oordelen natuurlijk.

Ze worden warm maar ik denk ook van het remmen bij een normale rit.

Dan zou ik een een testrit moet maken en heel rustig moeten rijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij draaien ze ook niet zomaar rond.

De remmen lopen niet aan maar ik gebruik 'm dagelijks dus er zit altijd wel iets aan vuil.

Lagers zijn nog goed dus het zit er niet in maar je merkt het toch wel als je er een slinger aan geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een remblok ligt, in tegenstelling tot voering van een trommelrem, altijd aan tegen de remschijf dus dit mag als normaal geschouwd worden. Het wiel moet wel zo vrij draaien dat er geen sprake is van afremming.

Het is een beetje lastig uit leggen, maar een rem die vast zit zorgt er voor dat een wiel na draaien abrupt stil staat, dit is niet goed.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof dat de vuistregel is dat een wiel minimaal een compleet rondje moet kunnen draaien.

 

Nog ff wat anders:

Als je het voorwiel hebt verwijdert en alles weer gaat opbouwen, moet je er GOED rekening mee houden dat er speling tussen de remklauw (dus NIET remblokken) en schijf overblijft. Je kan de boel namelijk zo monteren dat het staal van de remklauw permanent tegen de schijf gaat lopen. Je moet dan even de as 'clamp' boutjes lichtjes losdraaien en de as een tik met een rubberen hamer geven. Staat ook allemaal wel in een WPHB, maar je moet er niet overheen lezen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ook met een vraag mogelijk betrekking hierop.

Mijn voorwiel en achter trouwens ook, lopen niet geheel vrij. Dat wil zeggen als ik mijn wiel een rond draai blijft hij niet "soepel" rond draaien.

Na een halve slag staat het wiel stil. (vergelijk met een fiets die blijft tig keer rond draaien) De blokken van de schijfremmen lopen zachtjes aan vermoed ik. Ik ging er vanuit dat dit zo hoort. Nu maak ik me een beetje zorgen...

IS dit nu goed of niet??

Lopen vlgs mij nooit geheel vrij. Niet bij mijn vorige, niet bij mijn huidige, en niet bij de motorfietsen van mijn vrouw. Allemaal nieuw gekocht, dus goed vergelijkmateriaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof dat de vuistregel is dat een wiel minimaal een compleet rondje moet kunnen draaien.

 

Nog ff wat anders:

Als je het voorwiel hebt verwijdert en alles weer gaat opbouwen, moet je er GOED rekening mee houden dat er speling tussen de remklauw (dus NIET remblokken) en schijf overblijft. Je kan de boel namelijk zo monteren dat het staal van de remklauw permanent tegen de schijf gaat lopen. Je moet dan even de as 'clamp' boutjes lichtjes losdraaien en de as een tik met een rubberen hamer geven. Staat ook allemaal wel in een WPHB, maar je moet er niet overheen lezen natuurlijk.

Montagevolgorde:

- as insteken, en zo ver mogelijk doortikken (vergeet of verwissel de bussen niet)

- asborgboutje in de vork (imbus) aan de insteekkant vastzetten

- asmoer monteren, en goed vastdraaien

- asborgboutje in de vork (imbus) aan de andere kant vastzetten

- remklauwen monteren (eerst even de remblokken iets van elkaar drukken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...