Ga naar inhoud

Koplicht verlichting


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb een VFR 750 uit '96 en zou graag iets meer licht op straat willen. Nu ben ikzelf al een beetje op zoek geweest, maar kan nog niet het fijne vinden wat ik zoek. Ik twijfel of bijvoorbeeld Xenon wel fijn is op een motorfiets, heeft iemand hier ervaring mee op een VFR 750? Bijkomend idee is dat slechts één van de koplampen dimlicht geeft en ik meen hier eens gelezen te hebben dat deze ook allebei ingeschakeld kunnen worden alszijnde dimlicht. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit makkelijk te realiseren, of moet er wel aan bedrading geknipt en gedaan worden? Dit doe ik het liefst zo min mogelijk om zoveel mogelijk storingen te verkomen, weinig licht is immers altijd nog beter dan geen licht.. Ik hoop dat jullie hier een oplossing voor hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan beide koplampen laten branden, maar de ander blaker is gemaakt voor groot licht en zal geen echt mooi lichtbeeld geven.

Dit is iets wat bij Xenon ook, in veel sterkere mate, het geval is.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een tijd ook de wens te hebben gehad om xenon te monteren ben ik toch af gestapt van die gedachte.

Xenon geeft een bak licht maar doorgaans op de verkeerde plekken dus een ander ziet je wel beter (en daarna niets meer) maar jezelf ziet eerder minder dan meer.

De 2e koplamp doorlussen is niet moeilijk maar wel iets waarbij je een compromis moet sluiten.

Als je dit doet zal je de 2e anders af moeten stellen om de overige weggebruikers niet te verblinden en daarbij valt het effect van grootlicht grotendeels weg maar bij dimlicht zal het iets meer licht geven maar verwacht geen wonderen.

Tegenwoordig zijn er ook gewone halogeenlampen te koop die een betere lichtopbrengst hebben door heldere kleuren te gebruiken.

Er zwerft hier op het forum wel een inkoopactie voor de nieuwe Osram nightracer lampen, die schijnen helder wit te zijn en geven daardoor een betere lichtopbrengst.

De eerste heeft ze besteld en gemonteerd geloof ik en ik wil ze binnenkort ook bestellen alleen kan ik je daar geen verslag van uitbrengen want ik heb een V-tec en die heeft standaard al 2 lampen branden met nog eens 2 lampen voor groot licht en alles bij elkaar een hele bak licht :P (ideaal omdat ik nu ook gewoon doorrij).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb blauwe lampen erin zitten. Dit zijn gewone halogeen's, maar je kunt die ook in verschillende kleurtemperaturen krijgen (heb er geen verstand van)

Deze lampen geven in mijn beleving meer licht, maar ik heb er dan ook 2. Maak ook op mijn ouwe RC24 gaf dit zeker verbetering.

 

Kost ook nog wènag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een doorgeluste extra koplamp gewoon iets lager en iets meer naar rechts afstellen, dan hebben je mede weg gebruikers er weinig tot geen last van.

Met een speciale lamp kan ook wel wat winst geboekt worden.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn rcII zijn de koplampen doorgelust. Dat het lichtbeeld van de rechter lamp niet optimaal is neem ik voor lief en is met goed afstellen nog wat aan te doen. Het strooilicht van de rechterlamp verdwijnt grotendeels in de rechterberm en ik heb nog geen signalen ontvangen dat ik mensen verblind. Bij dimlicht heb je gewoon meer licht op de weg met twee lampen aan en dat is in het donker op schaars of onverlichte wegen erg prettig(en veiliger), vind ik. Ik heb er niet zo lang geleden twee halogeenlampen van osram met een hoge lichtopbrengst ingezet. Dat gaf ook weer beduidend meer licht dan met mijn oude lampjes. Ik heb daarna mijn koplampunit goed laten afstellen tijdens een sleuteldag.

 

Het doorlussen is technisch simpel te doen met 1 draadje en wat soldeerwerk en/of schoentjes, isolatietape/krimpkous. Bij mijn motor heeft de vorige eigenaar het laten doen en daarbij heeft men van de rechter stekker het bovenste stukje afgezaagd en gebruikt als stekkertje om een makkelijke verbinding te maken van de ene naar de andere lamp. Zijn vast mooiere oplossingen voor, maar daar heb ik me (nog) niet in verdiept, want het werkt allemaal storingsvrij.

Bas

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag wil ik ook even reageren.

Mijn koplamp is ook doorgelust en zeer prof. door mijn zoon (auto monteur)

Hij heeft ook gebruik gemaat van een relais omdat die op mijn motorfiets voor dimlicht niet aanwezig was,

en hij vond het wel nodig, tevens heeft hij er een schakelaar tussen gemonteerdom om het weer in zijn orginele staat

te krijgen bij, bij politie controlle.

In het verleden zijn er veel bekeurd bij het evenement TT Assen, alleen omdat de verlichting niet correct was met opgave RDW.

Ondanks dat het een koplamp unit was uit één geheel.

Opa Rossi

post-3850-1288172262.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allen voor de opties. Voorlopig ga ik op zoek naar een vervangings lamp met hogere lichtopbrengst en het geheel ietsje hoger afstellen. Mocht ik daar niet aan kunnen wennen zit ik er toch aan te denken het spul door te lussen. Het groot licht gebruik je toch amper, in ieder geval niet op de momenten dat je het nodig hebt (bij tegemoet komend verkeer enzo).

100 watt lampen zijn ook een optie (heb ze ook in m'n vorige auto gehad en is echt een verbetering), maar die zullen beter ook via een relais moeten ivm de hogere spanning. Heeft een VFR trouwens wel een metalen reflector?

Voorlopig dus eerst lampje wisselen voor een beter/helder exemplaar (ben niet zo dol op het in originele bedrading gaan kl**ien), maar ik houdt alle andere opties open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het op mijn VFR750 RC36II ook altijd gehad, zonder relais etc. groot- en dimlicht werken apart, h4 heeft 2 gloeidraden :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja natuurlijk! Zitten er 2 H4 lampen in? Dan kan dat ook nog! :worshippy: In plaats van het groot licht van de H4 in te schakelen via de groot licht schakelaar, kan misschien ook het dimlicht ingeschakeld worden via de groot licht schakelaar. Ik bedoel:

dimlicht aan = dimlicht linker koplamp aan

groot licht aan = dimlicht rechter koplamp erbij aan

 

Dan zouden beide koplampen tegelijk aan kunnen waardoor er meer licht op straat is, maar bij controle je "groot licht" te laag is afgesteld. Dit is volgens mij niet strafbaar, maar ik weet niet hoe dan het lichtbeeld (van dimlicht in de groot licht reflector) op straat is, iemand?

Vraag ik me ook nog af of beide koplampen afzonderlijk afgesteld kunnen worden, anders is het doel niet te bereiken. Enige nadeel is dat je dan geen groot licht hebt. Bij echt gemis hiervan lijkt een extra setje lampen onder de kuip/boven het voorwiel wel een oplossing, blijft het allemaal legaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Bij mijn rcII zijn de koplampen doorgelust.

Vraagje: welke aansluiting op de H4 lamp moet je gebruiken om door te lussen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...