Ga naar inhoud

Ketting smering


MartinK
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

 

Ik ben de laatste tijd eens op het forum aan het kijken geweest hoe iedereen zijn ketting smeert.

Reden heel simpel ben zelf technisch adviseur voor een grote duitse Speciaal smeermiddel fabricant beginnen met een K(de rest moet je maar vragen)

 

De meesten van jullie zullen het niet kennen gezien wij toch in de industrie zitten.

 

Maar goed.

 

Even mijn optiek betreffende het smeren van een ketting.

 

Een ketting mag rood verroest onder de motor hangen als hij tussen de bewegende delen (pen en rol) maar goed gesmeerd is.

 

Hoe bereik je dit het beste.

1. Het meest ideaal is een goede kruipende ketting olie zonder vaste bestandsdelen als Keramiek, (grafiet en Molybideensulfide daar op uitgezonderd), Teflon heeft ook eigenlijk weinig zit omdat dit

alleen maar glijeigenschappen heeft.

2. Voor een motorketting een olie die vrij hoog van viscositeit is. (Dus lekkere dikke stroop beste aan te brengen via spray ivm de drijfgassen)

Dit ivm de hoge belastingen die op de kettingen komen en door een hoge viscositeit te pakken en geen water dikte kun je de ketting levensduur aanzienlijk verlengen.

3. Over smeer je ketting niet. Hier krijg je alleen maar een smeerbende van + bij veel smeren krijg je dat er zand en vuil aan blijft zitten Voila je hebt slijppasta gecreerd.

4. Wat ook altijd goed werkt is je ketting in de wax zetten. (Let er wel op dat je ketting dan goed is gereinigd. Wax werkt het mooiste als het aangebracht word door verwarming dan word het vloeibaar en is het mogelijk je ketting er in te dompelen. Als er geen luchtbelletjes meer zijn is hij klaar en kan hij uitlekken en afworden genomen met een doek.)

 

Tevens voor degene die een beetje technisch onderleg zijn en willen weten welke krachten er cruciaal zijn in een ketting heb ik hier een documentatie van me werk waarin alles beschreven staan.

Pas wel op met de product namen die zijn niet helemaal voor de motor maar kan je altijd helpen.

Chains___en0.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor MartinK, op zich een leuk idee van je, maar hier steek ik zelf niet zo veel van op. :unsure:

Je eigen punten van aandacht vind ik nogal oppervlakkig, je bijgesloten PDF hightech.

Wellicht een idee om van niveau 0 uit te gaan met illustraties :yes:

leuk voor de newbie's, de oude rotten slaan het glimlachend over.

 

Bijvoorbeeld: waar richt ik mijn oliespray op de ketting, doe je het aan twee zijden, hoeveel is te veel olie - wat is te weinig, wat doe je als je ketting vol met zand zit en geen tijd hebt om hem te spoelen oid, slimmigheidjes van de vakman, enz.

 

enne eh, we zijn het de laatste tijd gewend...op glad ijs:

wat zijn volgend een technisch adviseur de pro's en contra's van de ProOiler? :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Hans,

 

Ik snap je reactie betreffende de PDF, Het is normaal een PDF van 5 MB met in detail hoe een ketting werkt en wat de te smeren punten zijn.

 

Het belangrijkste hierin is het smeren tussen pen en bus. de enige manier om dit te bereiken is via de schalmen aan de zijkant.

Aan te raden hierin is het smeren aan beide zijn voor de snelste inwerking. Wel altijd een minuut of 5 in laten werken en dan met een poetsdoek de ketting weer goed droogmaken, hierdoor word er het minste vuil aangetrokken.

 

De definitie van te veel smeren is als je ketting nat is van olie, Dan heb je echt te veel olie op de ketting zitten.

Te weining is moeilijk te bepalen alleen als je de uit elkaar haalt.

 

Een Automatisch systeem is voor de meeste olie soorten zeer geschikt, hierdoor verleng je echt de intervallen van de ketting

Echter wat het nadeel kan zijn is dat de ketting oversmeerd word.

 

Ik heb mijn ketting nu een hele dikke olie staan aangebracht via een spray maar door deze olie hoef ik het komende jaar niet meer na de ketting te kijken.

 

Het voornaamste is ook bij een automatisch systeem (pro oiler, scott oiler en anderen) dat ze goed tussen de schalmen gesmeerd zijn.

 

Tip hierin blijft ook neem een ketting olie op basis van PAO/SHC (Polyalphaolefin of Synthetische Koolwaterstof.) deze kan meer belasting verdragen en is ook beter bestand tegen water en de aanname van stof.

aangepast door MartinK
Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Zal het wel niet meer begrijpen, dus kom het maar eens uitleggen.

 

Volgens mij zijn moderne motorfietskettingen voorzien van ingekapseld vet tussen rol en bus, afgesloten met O-, Z- of X-ringen. De bedoeling van invetten/-oliën is om de buitenkant van de bussen en de tandwielen te voorzien van een dun laagje om bovenmatige slijtage te voorkomen én om de ringen niet te laten uitdrogen.

 

Toch?

aangepast door L1dert
Link naar reactie
Delen op andere sites

een expert op het forum, fantastisch!

 

interessant om te lezen dat de olie vooral tussen de zijkanten moet indringen, en dat de olie aan de oppervlakte van de ketting mag afgeveegd worden. dat zou inderdaad minder troep moeten aantrekken op de ketting.

 

hoe sta je tegenover kettingreinigers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Hans,

 

Ik snap je reactie betreffende de PDF, Het is normaal een PDF van 5 MB met in detail hoe een ketting werkt en wat de te smeren punten zijn.

 

Het belangrijkste hierin is het smeren tussen pen en bus. de enige manier om dit te bereiken is via de schalmen aan de zijkant.

Aan te raden hierin is het smeren aan beide zijn voor de snelste inwerking. Wel altijd een minuut of 5 in laten werken en dan met een poetsdoek de ketting weer goed droogmaken, hierdoor word er het minste vuil aangetrokken.

 

De definitie van te veel smeren is als je ketting nat is van olie, Dan heb je echt te veel olie op de ketting zitten.

Te weining is moeilijk te bepalen alleen als je de uit elkaar haalt.

 

Een Automatisch systeem is voor de meeste olie soorten zeer geschikt, hierdoor verleng je echt de intervallen van de ketting

Echter wat het nadeel kan zijn is dat de ketting oversmeerd word.

 

Ik heb mijn ketting nu een hele dikke olie staan aangebracht via een spray maar door deze olie hoef ik het komende jaar niet meer na de ketting te kijken.

 

Het voornaamste is ook bij een automatisch systeem (pro oiler, scott oiler en anderen) dat ze goed tussen de schalmen gesmeerd zijn.

 

Tip hierin blijft ook neem een ketting olie op basis van PAO/SHC (Polyalphaolefin of Synthetische Koolwaterstof.) deze kan meer belasting verdragen en is ook beter bestand tegen water en de aanname van stof.

 

Ik zal nu wel totaal verkeerd overkomen maar noem even de hele naam van het bedrijf.

Dan weet ik welk bedrijf ik niet moet bellen om advies want:

1: Zoals L1dert al zegt hebben de moderne motorfietskettingen een O, X, XX, XW of weet ik veel wat nog meer als afdichtringen en komt er niets uit en dus ook niet in de ruimte tussen pen en rol.

2: Als je denkt dat je een jaar niet naar een ketting te hoeven kijken weet je blijkbaar ook niet hoeveel kracht er op een motorfietsketting komt.

3: hoe dik je olie ook is, bij een teveel is je grootste probleem dat je jezelf veel poetswerk creëert omdat het overtollige afslingert door de snelheid en centrifugaalkrachten die daarbij horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Citaatje

"Volgens mij zijn moderne motorfietskettingen voorzien van ingekapseld vet tussen rol en bus, afgesloten met O-, Z- of X-ringen. "

 

De x,z,o ringen zorgen ervoor dat vet tussen PEN en BUS blijft zitten (de intermediate substance = 7 in pdf) en niet tussen ROL en BUS, daar moet nog wel gesmeerd worden.

 

Gr. Newie

aangepast door newie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Allereerst zijn ketting reinigers nooit verkeerd olie word op den duur ouder,

 

En afgedichte kettingen is heel leuk maar dichten nooit helemaal af. Anders heeft het helemaal geen zin om Uberhaupt de ketting te smeren.

Om namelijk de zijkanten te smeren voor overmatige slijtage is namelijk alleen duurmakerij.

 

Als je namelijk een staaldeel onder een microscoop legt dan is het een berglandschap, een o-ring is meestal van NBR of HNBR deze zijn licht poreus.

Vandaar dat er altijd kiertjes overblijven. Tevens moet er gesmeerd worden op deze plaatsen om de levensduur van de o-ring te verlengen

 

De reden dat ik de bedrijfsnaam niet genoemd had is omdat ik niet weet of het hier op het forum gewaardeerd werd.

Maar goed ik ben dus Technisch adviseur Oost Nederland voor de firma Kluber Lubrication Belgium Netherlands.

 

En het afslingeren van de olie heeft te maken ook met de kwaliteit van de olie, Als je de dikte van water hebt dus een viscositeit van 100cts. dan heb je kans dat je het van de ketting afslingerd.

Een olie die dikker is heeft meestal aditieven die de plakkerigheid bevorderen.

 

En de stelling dat de krachten die op de ketting komen van invloed zijn op de levensduur van de kettingsmering, Krachten worden opgenomen door de dikte van de olie waardoor het berglandschap word gladgemaakt. bij dunne olie valt de smeerfilm weg probeer het maar met een druppel water en een druppel pannekoekstroop. Water druk je weg en Pannekoekstroop blijft zitten.

Een goede ketting olie zou normaal moeten kunnen blijven zitten voor een bepaalde tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het mij vraagt is een rol en een bus hetzelfde :scratchchin:

De bus zit om de pen om slijtage te verminderen door met het kettingwiel (geen tandwiel dus) mee te draaien.

Om slijtage tussen de bus/rol en de pen te verminderen zit er een vetlaag tussen die op de plek wordt gehouden door een O-ring en bij de betere merken is die O-ring vervangen voor een Z, X of XW-ring (dit vanwege het eerder genoemde "berglandschap".

Hoe goed (en plakkerig) je vet ook is moet je door diverse invloeden toch iedere 500 - 1000km smeren en als je het maar 1 keer per jaar hoeft te doen rij je dus weinig en rij je juist veel en dus ook in de regen of andere natte omstandigheden moet je zelfs iedere 250km smeren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deadly,

 

Goed kijken naar fig 21 tussen 1 en 2 zit het vet opgesloten met de ring ter hoogte van de punt van het pijltje bij 7 , de rol 3 zit daar los omheen.

 

Gr. Newie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin,

 

Bedankt voor jouw inbreng in de wereld van ketting smeren. Ik heb te weinig technische kennis om jouw visie tegen te spreken of te bevestigen. Daarom moet ik het maar doen met de ervaringen die ik heb met het smeren van de motorketting. Mijn oude VFR en de VFR van mijn vriendin zijn uitgerust met een Pro-Oiler waar eens in de zoveel tijd gewone motorolie ingaat. Mijn motor is verkocht, maar de VFR van mijn vriendin heeft inmiddels 40.000 km gedraaid met dezelfde ketting en tandwielen. Voor we dit jaar weer serieus gaan rijden gaan we het voortandwiel maar eens bekijken. De ketting en het achtertandwiel zien er nog top uit en de ketting is al 2 keer "gespannen". Misschien gaan we die ook maar vervangen (inclusief achter tandwiel) maar dat zien we in het voorjaar wel weer.

 

Zelf heb ik nu een motor met Cardan. Ook die moet elke 20.000km verse olie hebben. Helemaal onderhoudsvrij wordt het dus nooit. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het mij vraagt is een rol en een bus hetzelfde :scratchchin:

Laat ik het jou dan maar niet vragen :closedeyes:

FIG_10-thumb-590x466.jpg

Hier zie je dat een ketting wel degelijk bestaat uit een pen, bus en roller.

Maar smeren om de 500km lijkt mij toch ook wel het minimum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koekum,

 

Idd het plaatje van een ringloze ketting, hier een waarin de ring het vet vasthoud

 

x-ring_tekening.JPG

 

Gr. Newie

aangepast door newie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit wordt een leuk draadje met duidelijke ploatjes :)

Zucht... als ex-cardanner gelukkig goed gesmeerd die handel :yes:

 

Tijd voor Tips & Trucs:

Stel, ik rijd per ongeluk door stofzandzooi... de hele ketting 'smerig' :(

Wat doe je dan?

Moet je nadat je steppend thuisgekomen bent de boel demonteren en spoelen met x

Of kan het wat gemakkelijker met een kwast met diesel (?) en dan weer in de smeer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...