Ga naar inhoud

vfr 800 of de vfr 800vtec


Gast crusader
 Delen

Aanbevolen berichten

hoi ik heb een vraag aan jullie :rolleyes:

 

ik ban van plan een vfr te kopen ,,,,maar twijfel tussen 2 modellen ;de vfr800,,,of de vfr800vtec

 

nu weet ik een vfr800vetec(bwj2002) staan met 19500km (bij een motorzaak)

 

dat de vfr800vetec een dure motor is kwa ondehoud enz weet ik al ,,,staat trouwens hier allemaal al op dit forum :-) (het kleppenstellen)

 

maar je leest hier zoveel dat ik de bomen door het bos niet meer zie

 

 

dus de voor en nadeelen vfr800 versus vfr800vtec

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een ouderwetse motorfiets met carburateurs. Dat vind ik mooi en het rcII model ook. Ook als ik meer uit kon geven aan een motorfiets zou ik hiervoor kiezen; ik rij motor voor de fun en doe dus wat ik leuk vind. Ik denk dat je goed moet kijken naar welk model je het meest aanstaat wat looks betreft(de vfr's zijn gewoon allemaal goed) en daarnaast je moet afvragen of je het vtec moment rond 7000(corrigeeralsfout) prettig gaat vinden. Rij op beide types uitgebreid proef om het te ervaren. De een vindt het vtec effect lekker de ander niet; is subjectief, dus zelf ervaren. Succes met je zoektocht. Genoeg mensen op dit forum met ervaringen met beide motorfietsen, dus die zullen zich vast ook melden.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat te persoonlijk is omdat niet iedereen een bepaald iets als na- of voordeel ziet.

De 800 heeft de SR problemen maar de V-tec heeft (vooral bij de '02 - '05 modellen) kans op problemen met de stator en de NAKS's (nokkenaskettingspanners).

Bij de 800 blijft het SR probleem ook na het monteren van een nieuwe SR omdat dit probleem veroorzaakt wordt door de locatie maar daar zijn ook wel oplossingen voor (te vinden op dit forum) en bij de V-tec zijn de mindere onderdelen aangepast dus na vervangen zou het probleem geheel opgelost moeten zijn.

Qua gevoel heeft de V-tec een powerboost bij 7k toeren (6600 na '05) maar op de testbank is het nagenoeg gelijk.

Dus ik denk dat je een proefrit op beide types moet gaan maken en dan een keuze moet maken op basis van die ervaring en de looks want de looks verschillen natuurlijk ook nogal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee met de stator... dat is het binnenwerk van een ingebouwde dynamo.

Let wel, kans op... de één heeft er rond de 30k problemen mee en de ander heeft met meer dan 70k nog nergens last van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk nooit kiezen voor een vtec, hoewel ik het mooie motoren vind, vind ik het erg jammer dat ze de tandwiel aangedreven nokkenassen eruit hebben gehaald en het vtec systeem erin gepropt.

 

post-3676-1294339769.jpg

 

En hier een mooi grafiekje hoe geweldig het vtec systeem wel niet is.. (met dank aan vfrikus omdat hij dit hier eerder had gepost)

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:

 

Ik ben er nog niet uit of ik de 800 of de V-tec mooier vind. De techniek in het blok staat me niet aan dus blijf ik even lekker bij de 800 en indien er veranderd wordt sla ik een stapje over naar de 1200 maar die is me nu nog te duur.

 

Weet niet of er veel voor en nadelen zijn andere dan die je al genoemd hebt of die genoemd zijn. Het is een kwestie van smaak. Ik zou zeker als je zo twijfelt op beiden proef gaan rijden en dit ook meewegen in je besluit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik de Vtec een veel mooier model om te zien. Ook de ABS optie zou voor mij een reden zijn om voor de Vtec te kiezen, maar dan wel met een normaal 800 blok er in. Dat Vtec spul op een motor heeft mij nooit kunnen overtuigen van zijn nut.

 

Wat al eerder is gemeld is eigenlijk belangrijker dan mijn mening. Maak een proefrit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat is best.

Nieuwer zou beter moeten zijn. Dus de 1200....

Maar met zo'n antwoord kun je niet veel.

Ik denk dat eenieder hier zijn eigen voorkeur heeft, en da's dan vaak ook de motor die deze persoon heeft. (anders zou ie de ander wel hebben?)

Zoals hierboven al aangegeven door HansM: als je ABS (gecombineerd met DCBS) wilt dan is de VTEC de enige optie.

 

Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van het achterwerk van de VTEC, wat jij mooi vindt ga je natuurlijk zelf over.

Op papier geeft de VTEC een dip. Om op te rijden vind ik het heerlijk. Bovendien bepaal je dankzij de VTEC of je veel of weinig 'herrie' wilt maken.

 

Je hoort het al: mijn voorkeur gaat uit naar de VTEC. En dus kom je inderdaad weer op het subjectieve deel: dat ik er zelf 1 heb helpt niet om objectief te oordelen. Je zou het eigenlijk moeten vragen aan iemand die beide modellen heeft.

 

Een echt objectief voordeel van de VTEC is natuurlijk dat je deze ook relatief jong (tot vorig jaar ongeveer) kunt krijgen.

 

Succes, en choose wisely.... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gewone 800 zonder V-tec wel ja. De ketting komt pas bij de V-tec. Sr is een bekend probleem maar behandelbaar maar nooit zeker dat je het oplost. Maar de V-tec heeft een stator die er wel eens uitfikt maar dat kan bij de 800 ook gebeuren maar minder vaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zeg ik ga voor de heerlijke vloeiende opkomende PK's, lichtere gewicht en ondehoudsvriendelijkere 800...

 

Jaren op vertoeft, een heerlijke fiets om mee te toeren en spelen...

 

Nelis ;) ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Crusader,

 

Het meeste is inmiddels al verteld, kwestie van o.a. smaak en budget.

 

Ik heb een VFR750 (95) en een VFR800FI (model 2001) gehad en nu

sinds een paar maanden een VFR800 VTEC ABS.

 

De techniek is geen probleem als je 'm netjes onderhoud en ja, de

kleppenstelbeurt bij de VTEC is duurder. Ga je heel veel rijden?

 

Ik ben een stuk gaan rijden om te merken of de motor mij bevalt.

De zithouding is bij de verschillende modellen niet enorm anders in

mijn beleving. (Of zeg ik nu hele domme dingen, forummers??)

 

Als ik niet onvrijwillig was "afgestapt" dan had ik nog steeds de 800FI

gehad. Ik had een voorkeur voor het 2001 model vanwege de aanpassing

aan de FI en de grijze kleurstelling van de wielen. Een heel fijne motor.

 

Toen ik echter op zoek moest naar een andere, wilde ik een VFR met ABS.

Ik rijd veelal woon-werk en daardoor in de drukke Randstedelijke spits. Dus

moest het een VTEC worden. Het na 2006 faceliftmodel heeft een euro 3 motor

(lagere uitstoot) en mooie knippers/achterlicht dus die is het geworden.

 

En dan heb ik het nog niet eens over de mooiste kleur gehad!

 

Succes met dubben!

 

Edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...