Spring naar inhoud

Foto

Vandaag mijn benzineverbruik gemeten

• Log in om te reageren
25 reacties op dit topic

#1 Sjorske

Sjorske

Gevorderde rijder

• Inactief
  • 180 berichten
  • Geslacht:Man
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood/Zilver

Geplaatst 20 januari 2011 - 20:43

Vandaag in het mooie weer maar een stukje wezen toeren.

Eerst de tank vol gegooid bij een tankstation in Tilburg. Daarna zoon 60 km gereden, waaronder; snelweg, landweggetjes, dorpjes, eigenlijk zo een beetje alles in de buurt te vinden. Ook af en toe flink doorgetrokken. Daarna bij precies dezelfde pomp de tank weer precies even vol gegooid. Naar aanleiding van het aantal gereden km's en de gevulde tank het verbruik uitgerekend.

Daar werd ik niet vrolijk van.

1 op 12,9.

Dit lijkt mij iets té veel van het goede. Mijn kleppen zijn net gesteld, nieuwe bougies erin, en de juiste bandenspanning. Ik rijd zonder snorkel en pair valve, met K&N filter en originele uitlaat. Mijn model is uit 99, ik heb geen enkel idee hoe ik het verbruik kan verminderen...

Heeft iemand nog opties hiervoor?

Cheers!

Sjrs

#2 VFoRever

VFoRever

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4524 berichten
  • Geslacht:Niet ingevuld
  • Kies je type
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 20 januari 2011 - 20:59

60 km rijden om verbruik te meten is misschien wat weinig? Tank iets meer of minder vol en je hebt meteen al een flink verschil. Ik zou hem aftanken, dagteller op nul en doorrijden tot reserve en dan nog eens rekenen. Ik denk overigens dat aanpassingen aan de luchtinlaat tov origineel en afsluiten/verwijderen van kleppen en slangen nooit een positieve invloed hebben op verbruik. Je kunt overwegen de boel terug te brengen naar origineel en dan opnieuw kijken wat het verbruik is. Maar ik zou eerst een wat langere duur test proberen. Ik weet niet hoeveel/hoe weinig er gereden is met de motor de afgelopen periode, maar misschien moet hij nog een beetje "schoon gereden" worden. Een paar keer echt wat langere tochten met ook eens wat langere stukken (bijna) volgas proberen. Succes! ben benieuwd naar verder ervaringen. Zullen ongetwijfeld meer tips de revue gaan passeren hier.
Bas

#3 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12722 berichten
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 20 januari 2011 - 21:01

De lage buiten temperatuur helpt ook niet mee om zuinig te rijden.
Koelvloeistof temperatuur in orde? Als die te laag is krijg je hetzelfde effect als met een uitgetrokken choke rijden.
VFRikus

#4 Ray

Ray

Toercommissie

• Bestuur
  • 11385 berichten
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 20 januari 2011 - 21:05

Voorlopig even accepteren en van het voorjaar als het boven de 15gr is nog eens nakijken.
Met dit koude weer is het heel lastig om er iets zinnigs van te zeggen.
Ten eerste bevat koude lucht meer zuurstof en ik weet niet hoe het zit bij jouw type maar de kans is groot dat de brandstof zich verhouding daarop aanpast.
Ten tweede is de lucht "dikker" en heb je meer luchtweerstand.
Het is mij ook opgevallen dat die van mij vorig jaar in de winter meer verbruikte bij langzamer rijden dan in de zomer, nog voor de mods.
En als ik het goed begrepen had bij het off-topic gaan in het topic van John is alleen de 2e generatie 800 zuiniger dan de V-tec.

#5 Veefer

Veefer

Vaker hier dan op de VFR

• Lid VFROC
  • 2096 berichten
  • Interesses:tafeltennis, motorrijden/motoren en voliere
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 20 januari 2011 - 21:34

volgens mij is deze meting zo onbetrouwbaar als wat.

Een goed gemiddelde krijg je pas na het een x aantal tankbeurten te hebben gemeten.

ik reken nu even snel dat je ongeveer 4,651 liter hebt getankt. 4,4 liter levert al 1:13,6 op. Is een knijpje in het pistool.
gewoon even langer meten en dan een gemiddelde uitrekenen.

Op zo'n korte meetafstand een paar keer flink doortrekken, heeft volgens mij ook een ongelofelijke zware invloed. Als je datzelfde doet op 600 km, is het te verwaarlozen.

#6 davey400

davey400

Ervaren rijder

• Inactief
  • 419 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 20 januari 2011 - 21:34

De invloed van de temperatuur op het verbruik is ook heel goed merkbaar bij mijn Honda koekblik.
Waar ik 's zomers probleemloos op ongeveer 5,7/100km zit, moet ik in de winter mijn best doen om onder de 6,7 te komen! (met uitschieters naar 7!)

En voor wat betreft jouw meting: 60km is niet echt een langlopend gemiddelde...

Maw: ik zou me vooralsnog niet echt zorgen maken.

#7 Jacco76

Jacco76

VFR 100.000 bikkel

• Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5495 berichten
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 20 januari 2011 - 21:53

De buitentemperaturen hebben mijn inziens veel meer invloed dan men denkt.

Kijk maar eens in de link van mijn onderschrift. Van de zomer was gemiddeld 1:18 makkelijk te halen en nu haal ik niet eens de 1:16.
Dat is trouwens nog altijd beter dan de 1:13 van jou. Wacht eerst maar eens betere temperaturen af.

#8 Ray

Ray

Toercommissie

• Bestuur
  • 11385 berichten
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X

Geplaatst 20 januari 2011 - 21:54

Ik had niet eens naar de afstand gekeken dus was me niet opgevallen dat het zo weinig was.
Ik bereken alleen op basis van een volle tank en ik gebruik altijd de dagteller... erfenis van de vorige motoren die geen benzinemeters hadden :39:

#9 Jappe

Jappe

Vaker hier dan op de VFR

• Lid VFROC
  • 2469 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 20 januari 2011 - 22:06

Ben het idd met de vorige sprekers eens dat verbruik bepalen op 4,5 liter benzine gekken werk is. Rijd eerst maar eens een tank leeg en bouw alle rommel die hem schoner en zuiniger maken eerst maar terug. Je hebt een motor die redelijk zuinig is dan ga je er van alles af halen wat misschien 2 pk oplevert en het karakter van de inlaat veranderd en gaat dan lopen klagen dat je verbruik zo hoog is. Ik ben van mening dat je alleen over verbruik moet zeuren als je je motor origineel houd. Mijn motor verbruikt bij 130km/h kruissnelheid met de standaard uitlaat minder dan met de open uitlaat (1:22 tov 1:20) ga ik niet over zeuren. Als ik zuinig wil rijden moet ik gewoon de ori pijp er op zetten maar van mij hoeft het niet.

#10 Sjorske

Sjorske

Gevorderde rijder

• Inactief
  • 180 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood/Zilver

Geplaatst 20 januari 2011 - 22:24

Hier zit wil iets in jongens. Een leek weet alleen niet dat er zoveel verschillende factoren een rol bij spelen :P

We zullen binnenkort maar is een wat duidelijke meting verrichten.

Was trouwens wel weer lekker om in het zonnetje te rijden :ride:

#11 Oud_Benny_*

Oud_Benny_*
  • Gast

Geplaatst 20 januari 2011 - 22:26

Heb je ook de bandenspanning en de remmen in orde? Na de winterslaap kunnen banden aardig wat lucht verloren zijn met hoger verbruik tot gevolg. Remmen kunnen soms ook een beetje vastzitten of door roestvorming op de schijven een beetje aanlopen. Dit wordt vanzelf weer beter maar dat vereist gewoon wat km's en lekker veel hard remmen.

#12 Veefer

Veefer

Vaker hier dan op de VFR

• Lid VFROC
  • 2096 berichten
  • Interesses:tafeltennis, motorrijden/motoren en voliere
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 20 januari 2011 - 22:28

:withstupid:
daarnaast, als je er elke dag behoorlijke afstanden wwv mee aflegt zeg ik, ja let op het verbruik.
Als je zoals ik alleen maar funkilometers rijdt, let ik niet eens op wat ie verbruikt. Ik heb het ook nog nooit bijgehouden. Als ie leeg is moet je tanken, om het Cruijffiaans uit te drukken :rolleyes:
In de auto zit ook zo'n verbruiksmeter. Er zit idd een behoorlijk verschil tussen zomer en winterverbruik.

#13 CassiusZ

CassiusZ

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1832 berichten
  • Interesses:Mijn zonen!!!, mijn vrouw, motorrijden en volleybal!!!
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 januari 2011 - 09:29

Ik rijd elke dag (m.u.v. december en begin januari) +/- 120km.
Ik rijd ook met een 99'er dus niet de allerzuinigste viffer, maar ik kom gemiddeld toch rond de 1:20.
Ene keer iets meer verbruik andere keer ietsie zuiniger.
Nu rijd ik ook heel veel snelweg en N-weg kilometers met een redelijk constante snelheid, maar er zitten ook file stukken tussen en verstoplichten.
En ik moet zeggen dat ik zelden boven de 6000 tpm kom.

#14 erjo

erjo

Ervaren rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 343 berichten
  • Interesses:bezig zijn met motorsport, club gebeuren, Golf, drummen, reizen
  • Ik heb 'n VFR1200F

Geplaatst 21 januari 2011 - 14:29

Als ik dit 'verbruik' lees denk ik terug gaan mijn VFR 800FI van 1999. Ook deze begon zonder enige aanleiding 1:11/1:12 :bugerit: te lopen. Misschien wat ver gezocht in zake jouw meting, maar bij mijn 800FI bleek een injector konstant benzine in te spuiten. Ik werd daar indertijd alert op gemaakt door een VFER lid die achter mij reed en bij een stop vertelde dat er (bijna pure benzine) uit de uitlaat kwam. Naar de dealer geweest en er bleek na controle een kortsluiting te zitten in de bedrading die de injectie aanstuurt. Isolatie was beschadigd door schuren. Kabeltje werd vervangen en ik reed zomaar 1:18. :yahoo:

Het is maar een idee, maar wellicht goed om dit te controleren.

Groetjes, ErJo

#15 v-force

v-force

Gevorderde rijder

• Inactief
  • 37 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 22 januari 2011 - 18:57

Als ik dit 'verbruik' lees denk ik terug gaan mijn VFR 800FI van 1999. Ook deze begon zonder enige aanleiding 1:11/1:12 :bugerit: te lopen. Misschien wat ver gezocht in zake jouw meting, maar bij mijn 800FI bleek een injector konstant benzine in te spuiten. Ik werd daar indertijd alert op gemaakt door een VFER lid die achter mij reed en bij een stop vertelde dat er (bijna pure benzine) uit de uitlaat kwam. Naar de dealer geweest en er bleek na controle een kortsluiting te zitten in de bedrading die de injectie aanstuurt. Isolatie was beschadigd door schuren. Kabeltje werd vervangen en ik reed zomaar 1:18. :yahoo:

Het is maar een idee, maar wellicht goed om dit te controleren.

Groetjes, ErJo

Hoi Erjo, een constane inspuiter? :scratchchin: hmm bedenkelijk en dat door een doorgeschuurd kabeltje? geen melding gehad van je FI lampje? Niets gemerkt aan je pitten (bougies?) en dan uiteindelijk maar 1:11..... iemand vaker dit probleem gehad? misschien een puntje

Ik heb een '98 Fiw en deze kwam aan ongeveer 1:15, toen nieuw iridiums bougies erin, een K&N filter, kleppen gesteld, gesynchroniseerd en kom nu aan bij 1:18 (standaard uitlaat en PAIR valves gedemonteerd/voorzien van alu plaatjes) Gisteren een PCII ingebouw met std mapping (dus niet de 1:1 maar een door PC aangepaste mapping = korter openingstijden injectors/ MAP curve aangepast) en het verbruik is nu 1:17. Ik rij t hele jaar door en het klopt dat zomer/winter zomaar 2 km scheelt. Met name eerste generatie injectiemotoren, zelfs zuinige autootjes kennen in hun koudloopcycles zomaar een verbruik van 1:5, eea heeft te maken met het versneld opwarme van de KAT en de bescherming van dit 'ding'.

Mijn vraag is: bestaat er ook nog een zgn lean mapping voor de PC? dus een zuinige modus? ik kom amper boven de 6.000tpm en rijdt meer op koppel dan vermogen (vind ik wel verbeterd met de PC)

Gr. Maarten

0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers