Spring naar inhoud


Foto

Electronisch defect display VFR800


  • Log in om te reageren
8 reacties op dit topic

#1 Syhoro

Syhoro

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 670 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Utrecht
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 februari 2011 - 21:26

Een tijdje geleden had ik al eens een stukje geschreven over de printplaat van de VFR800. De display printplaat dus. Vanaf nu PCB (printed circuit board).
Achter het tellerwerk van een VFR800 zit een PCB die bestaat uit flexibel plastic met opgedampte koperbanen beschermd door een laklaag.
Naarmate de jaren verstrijken is de kans heel erg groot dat deze printbanen gaan corroderen en dit mag dan ook gerust een VFR kwaal worden genoemd.

Deze corrosie zorgt er voor dat het display er bijzondere kuren er op na houdt. bijvoorbeeld:
-dagteller reset regelmatig
-(gedeeltes) van het LCD scherm werken niet
-indicatielampjes werken niet (knipperlicht, neutraal, etc)
-display verlichting valt uit

Bij mij begon het met een lampje dat uitviel en waarvan ik dus dacht dat het een kapot lampje zou zijn. Helaas een volledig printbaan weggecorrodeerd. Aangzien ik toen dacht dat het met mijn soldeerbout niet handig zou zijn om zo’n fragiele printbaan te repareren, heb ik het maar zo gelaten. Tenslotte kan je met een kapot lampje best leven.
Een paar maanden geleden viel ook m’n volledige LCD uit en gisteren had ik daar helemaal genoeg van. Mijn besluit stond vast en ik ben tot reparatie over gegaan aangezien het volgens mij niet mogelijk is om een losse PCB te bestellen. Een nieuwe display is behoorlijk prijzig en dus de allerlaatste optie.

Belangrijkste benodigdheden voor de reparatie:
-soldeerset (ik heb een soldeerbout van 25 Watt gebruikt)
-multimeter (weerstand meter) om printbanen door te meten
-electrisch schema

Bijgevoegd Bestand  PCB1.jpg   137,68K   72 downloads
Het lijdend voorwerp

Bijgevoegd Bestand  PCB2.jpg   86,23K   60 downloads
Het lampje aan de linkerkant op de foto deed het dus niet meer. Duidelijk is te zien dat hier een printbaan is weggecorrodeerd.
Het idee is nu dat je de printbreuk gaat overbruggen met een draad. Doe dit zo slim mogelijk door de juiste printbaan te volgen en daar te solderen waar dit het eenvoudigste gaat en je ook zeker weet dat je alle breuken hebt overbrugt.

Bijgevoegd Bestand  PCB3.jpg   148,09K   69 downloads
Het solderen op de printbanen om het lampje weer aan de praat te krijgen. Dit gaat overigens zonder al te veel moeite. Enige soldeerervaring kan geen kwaad aangezien de printbanen zeer fragiel zijn ivm het dunne plastic waarop ze liggen.
Voordat je gaat solderen wel even de lak van de printbaan schuren en daarna ontvetten.
Na het solderen heb ik het geheel ingevet met “Dielectric Grease” van Honda zelf. Dit zou vocht en corrosie weg moeten houden en is stabiel to 250 graden Celcius.

Bijgevoegd Bestand  PCB4.jpg   186,54K   77 downloads
Trekken van een nieuwe massadraad (die dunne zwarte draad) omdat ook deze printbaan een breuk had tussen de beide schroeven. Hier hoef je niet voor te solderen. Hierna deed de LCD het weer.

Tot slot:
Het schijnt dat motoren die het afdekkapje voor het stadslicht missen extra gevoelig voor PCB corrosie zijn aangezien vocht makkelijker het PCB kan bereiken. Ik heb dat kapje overigens nog wel.
Daarna de motor nog even verwend met Meguirs NXT 2.0 tech wax en nog een aantal cleaners en polishers etc. Het kuipwerk is nu zo glad en glimmend als een paling. Jammer dat de rest nog een vieze bende is.

In de hoop dat het een leerzaam verhaal voor anderen is, heb ik het opgeschreven.

Nog even een vraag:
Wordt de kilometerstand in de ECU of in de display bijgehouden? Bij VAG auto’s kun je dit voor zover ik weet ook uit de ECU halen.
Mocht het alleen in de display worden bijgehouden dan mis ik wel rond de 2000 km.

#2 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12702 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 21 februari 2011 - 21:30

Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het bij de VFR 800 in de display zit.
VFRikus

#3 boertjes

boertjes

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1289 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Enschede
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Geel

Geplaatst 21 februari 2011 - 21:31

Bij de meeste VAG auto's wordt het in de tellerdisplay opgeslagen. In ieder geval bij een Polo 6N, wissel de tellerbak maar eens om...heb je zo een ton minder op de teller :P

#4 Dutchgixxer

Dutchgixxer

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2671 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Friesland
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 februari 2011 - 21:53

Op de pcb in de teller unit zit een seriele eeprom. Hoogst waarschijnlijk een 93c56 eeprom. Mbv een serieel kabeltje aan te sluiten op de chip kun je de stand weer kloppend maken. Sw is op het www te vinden of op elke grote publieke automarkt .
Zie ook http://www.arlabs.com/tutor56.pdf

Bewerkt door Dutchgixxer, 21 februari 2011 - 21:55.


#5 vfroem

vfroem

    soort van *Hof*leverancier

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 290 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Leende & Waalwijk (Cartografenweg 20A)
  • Interesses:Mijn VFR lichter en sneller maken.
    En natuurlijk mijn bedrijf: www.chromeburner.com
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 21 februari 2011 - 22:31

"Wordt de kilometerstand in de ECU of in de display bijgehouden ?"

In de display.

#6 Dutchgixxer

Dutchgixxer

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2671 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Friesland
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 februari 2011 - 22:40

Om precies te zijn in de eeprom die op de print van de teller unit zit.

#7 Kenneth

Kenneth

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 99 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:St. Pancras (omg. Alkmaar)
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 22 februari 2011 - 06:19

De tellerunit van de VTEC is een normale groene printplaat, niet op plastic. Hij zit vol met SMD onderdelen en is in mijn ogen niet te vergelijken met het display van de eerdere versies. Er zitten dan ook geen haakse bochten in de printbanen.

Kenneth

Bijgevoegd Bestand  IMG_3725.jpg   265,02K   47 downloads

#8 Jacco76

Jacco76

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5494 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gem. Voorst
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 22 februari 2011 - 06:55

Maar geeft wel uitval van delen van het display.
Zelf ondervonden en erg irritant.
Na de mijne ge´nspecteerd te hebben, is deze opgestuurd naar Carmo electronics.
Daar hebben ze hem nagekeken en weer goed werkende terug gekregen.
Aansturing van een van de displays was defect.

#9 Syhoro

Syhoro

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 670 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Utrecht
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 22 februari 2011 - 07:27

De printplaat van een VTEC ziet er inderdaad totaal anders uit. Meer zoals het hoort zeg maar, maar ook niet helemaal stabiel zo lijkt het.
Verder begrijp ik dat de kilometerstand in een EEPROM in de tellerunit wordt bijgehouden. Ik laat dit maar zoals het is.


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers