Spring naar inhoud


Foto
- - - - -

VFR800 Vtec -> Zonder VTEC...


  • Dit topic is gesloten Dit topic is gesloten
41 reacties op dit topic

#1 vfroem

vfroem

    soort van *Hof*leverancier

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 290 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Leende & Waalwijk (Cartografenweg 20A)
  • Interesses:Mijn VFR lichter en sneller maken.
    En natuurlijk mijn bedrijf: www.chromeburner.com
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 08 maart 2011 - 22:14

Vandaag hebben we een aangepaste VFR800 Vtec op de testbank gehad: continu 16 kleppen, geen overgangsdip meer!


Rapid bike
O2 eliminators
8 uur werk; werkzaamheden zoals bij een 24.000 klepstelbeurt + mechanische aanpassing
programma geschreven, getest en aangepast op de testbank

Resultaat; een vloeiend lopende VTEC, continu 16 kleppen en geen dip meer !



verschillen met een VFR800fi (1998-2001, model zonder VTEC);
+meer vermogen
+meer koppel
-kleppen stellen blijft veel tijd kosten
-ketting ipv tandwiel aangedreven nokkenassen

Grafiekjes komen deze week.

#2 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11069 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 08 maart 2011 - 22:35

Wat kost dat en wat zijn de verwachtingen voor het verbruik?

#3 vfroem

vfroem

    soort van *Hof*leverancier

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 290 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Leende & Waalwijk (Cartografenweg 20A)
  • Interesses:Mijn VFR lichter en sneller maken.
    En natuurlijk mijn bedrijf: www.chromeburner.com
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 08 maart 2011 - 22:50

Gunstig verbruik is rekening mee gehouden in de programmering.

Kosten; totaal bedrag is niet veel hoger dan een standaard klepstelbeurt bij een motorzaak...
(kleppen zijn dan dus gecontroleerd, gesteld, mechanische aanpassing, Rapidbike en software aangepast, excl. O2 Eliminator.)

Zal kijken wat de importeur doet bij grotere aantallen voor Rapidbike+O2 eliminator.

#4 Vtec Bob

Vtec Bob

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 146 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Interesses:Sport, Aquaristiek, Schilderen, Drummen en VFR
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 08 maart 2011 - 23:33

Interessant!!! :)~

#5 VFoRever

VFoRever

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4400 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noorden
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 08 maart 2011 - 23:51

Erg leuk! Ik ben meteen heel nieuwsgierig naar hoe welke mechanische aanpassing precies gedaan is. Maw hoe heb je de werking van het Vtec gebeuren uitgeschakeld? Is het zoiets simpels als ergens nokjes tussen plaatsen oid? Heb het mechanisme op dit moment ook niet helemaal 100% helder voor de geest; ga ik nog eens goed naar kijken hoe het gedaan zou kunnen worden. Mooi project!

#6 Bazz

Bazz

    een beetje gezond

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4821 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Voorne Putten
  • Interesses:iets met motoren ...
    en ik ben gek op vitamientjes!
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 09 maart 2011 - 00:24

Gunstig verbruik is rekening mee gehouden in de programmering.

wat noem jij gunstig?

en de hamvraag is natuurlijk of de doorsnee VFRist met gesycte SV's het verschil ook echt merkt?

#7 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1471 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 09 maart 2011 - 02:41

Zie ook deze link.
Daar komt het vandaan denk ik?
Best wel een leuke ontwikkeling!
Link
Even goed checken dan zie je dat hier iemand bezig is om een heel nieuw model VFR te maken.

#8 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12669 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 09 maart 2011 - 07:43

Erg leuk! Ik ben meteen heel nieuwsgierig naar hoe welke mechanische aanpassing precies gedaan is.

Ik gok er op dat er gewoon acht klepstel hulpstukjes zijn gemonteerd. :)
VFRikus

#9 broeren79

broeren79

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 279 berichten
  • Geslacht:Man
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 09 maart 2011 - 09:06

en toch wordt er ook gesproken over een andere nokkenas-aandrijving....

#10 koekum

koekum

    Ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 429 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Utrecht
  • Interesses:Wa denkte zelluf?
  • Ik heb diverse VFR's
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 09 maart 2011 - 09:13

verschillen met een VFR800fi (1998-2001, model zonder VTEC);
+meer vermogen
+meer koppel
-kleppen stellen blijft veel tijd kosten
-ketting ipv tandwiel aangedreven nokkenassen

Wat mij interessanter lijkt is een vergelijking met een normale VTEC.

#11 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12669 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 09 maart 2011 - 09:13

Nee, want de VTEC heeft al een ketting aandrijving voor de nokken assen.
VFRikus

#12 koekum

koekum

    Ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 429 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Utrecht
  • Interesses:Wa denkte zelluf?
  • Ik heb diverse VFR's
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 09 maart 2011 - 09:41

en toch wordt er ook gesproken over een andere nokkenas-aandrijving....

Andere aandrijving in vergelijking met een VFR800Fi. Kettingaangedreven is standaard VTEC.

En er zijn echt andere kleppen in gegaan als ik dat zo lees, dus niet 8 klepstel hulpstukjes.

#13 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12669 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 09 maart 2011 - 09:53

Ik kan nergens lezen dat er andere kleppen in zijn gegaan.
Alleen een mechanische aanpassing.
VFRikus

#14 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1471 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 09 maart 2011 - 10:16

Ik heb nog wat meer info. een stukje van de bouwer, citaat;

...............ik heb een extra motorblok gekocht met 5000 km, dit blok gaat geboord worden en er komen JE race zuigers in. Van dit blok wil ik de v-tec uitschakelen, om er zeker van te zijn dat alles blijft werken heb ik mijn huidige blok aangepast, de oliekanalen heb ik in takt gelaten en de hydraulische verstellers heb ik aangepast zodat deze altijd in werking zijn (de klepspeling van de v-tec kleppen zijn ruimer gesteld) dinsdag gaat de motor op de testbank om zo de juiste afstelling voor de motor te vinden.
Ik gebruik een rapid bike 3 module en heb tevens een schakelaar in in het RB munu te kunnen schakelen.
......................

Dus ik denk niet dat er andere kleppen in zitten. Om het gewoon plat te zeggen de VTEC is mechanisch uitgeschakeld.
Maar dan gaat het om het "normale" blok. Het andere blok wordt helemaal aangepast, nieuwe zuigers enz. enz.

#15 koekum

koekum

    Ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 429 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Utrecht
  • Interesses:Wa denkte zelluf?
  • Ik heb diverse VFR's
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 09 maart 2011 - 11:01

Als ik dat stuk lees in het linkje van Qwerc (waar ik overigens ook al eens in gereageerd had) staat daar:

1 Het gehele V-Tec moet er aan geloven, straks gewoon altijd 16 kleppen die altijd meedoen. De v-tec kleppen worden vervangen voor andere, de v-tec nokvolgers worden vervangen voor normale exemplaren.


en

de vervangende kleppen zijn inmiddels al onderweg.


en

de kleppen die ik ga gebruiken zijn afkomstig van een vfr800 FI of anders de RC45 (die had Rob ook nog liggen ;) )


Dat gaf mij op de een of andere manier het vermoeden dat er andere kleppen in zouden gaan.


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers