Spring naar inhoud


Foto

Balhoofdlager welk type


  • Log in om te reageren
36 reacties op dit topic

#1 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1481 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 maart 2011 - 16:04

Hoi,

Een vraag als ik mijn balhoofdlager(s) wil vervangen. Wat raden jullie mij aan.
Normale lagers of conische lagers.
Ik zou gaan voor conische maar die zijn wel heel kritisch met het vast zetten.
Te los en de boel heeft speling en te vast en je lager heeft dode punt (of het ook heet)
Graag jullie mening, alles mag spui maar

#2 mover

mover

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1812 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 21 maart 2011 - 16:10

Vanwege de redenen die jij noemt zou ik voor gewone kogellagers gaan. Die kunnen tenminste volgens de specificaties gemonteerd en aangespannen worden. Conische lagers gaan misschien wat langer mee, maar je kunt je afvragen wie daar profijt van heeft: jijzelf of één van de volgende eigenaren ;)

#3 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12709 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 21 maart 2011 - 16:13

Origeneel blijft huilen, conisch doe je een keer en nooit weer.
Lastig af te stellen? Valt best mee.
VFRikus

#4 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1481 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 maart 2011 - 16:13

Zoiets bedacht ik ook @Mover.
Maar ja mijn gevoel zegt dat zo'n conisch lager beter is (als je hem helemaal goed monteerd). Maar jouw argument snijdt hout.
Als ik ze nu vervangen wanneer dan weer

#5 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1481 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 maart 2011 - 16:16

@Rikus, waarom blijft het huilen met de originelen lagers.
Want ik denk dat ik gewoon originele heb en de teller staat over de 77K
En waarom zijn conische dan beter.???

#6 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12709 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 21 maart 2011 - 16:18

Ik kan me haast niet voorstellen dat er dan nog de eerste in zitten.
Conische lagers hebben een veel groter contact oppervalkte dan de armetierige kogeltjes die er origineel in zitten.
VFRikus

#7 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1481 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 maart 2011 - 16:20

Tja dat is ook mijn gedachte. Maar zelfs jij Rikus kan niet ontkennen dat het afstellen van die conische lagers moeilijker is of meer precisie vergt!?
Maar goed jij vind conische veel beter. Merk je dat ook aan het stuurgedrag???

#8 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12709 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 21 maart 2011 - 16:32

Ik kan alleen maar vergelijken met rotte originel en dan is alles beter! :pompom:
Dat afstellen is niet moeilijk en je kan, mocht het nodig zijn vrij eenvoudig nog een keer nastellen, dan hoeft alleen de bovenste kroonplaat even er af.
Dat doe in alle rust in minder dan een half uur. Verder alleen maar voordeel.
VFRikus

#9 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1481 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 maart 2011 - 16:33

Helder Rikus.
Blijft de vraag welk type? SKF en dan?

#10 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12709 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 21 maart 2011 - 16:47

Gewoon bij een motorzaak halen. Bij de lokale SKF lager boer kan je niet terecht, er zit een lager bij dat is geen standaard maat.
Setje kost tegen de € 40.- incl stofkeerringen.
VFRikus

#11 VFoRever

VFoRever

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4508 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noorden
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 maart 2011 - 16:47

Ik heb vorig jaar mijn balhoofdlagers vervangen met de normale kogeltjes lagers. Om de reden die Mover ook noemt: goed met momentsleutel op de juiste preload af te stellen. Ik had in het verleden met een andere motorfiets minder goede ervaringen met de konische wat dat betreft, maar dat kan ook heel goed aan mijzelf hebben gelegen. De afstelling van de kogelversie ging geheel probleemloos met een momentsleutel en een speciaal Hondatool die op de afstelkrans van het lager past. Het lager draaide na de afstelling op deze manier mooi soepel zonder speling. Ik heb deze tool gekocht toen ik een hele bak met onderhoud onderdelen bestelde bij DS. Is ook wel een handige tool om konische lagers mee te stellen(met de hand op gevoel), dus als je er mee bezig gaat kan je die van me lenen. Heb er nu een kleine 10.000 km mee gereden en lagering is nog perfect; ook niet na hoeven stellen. Ik hou het de komende jaren en kilometers in de gaten en mocht de VFR minder goed gaan sturen of er voelbaar speling en/of dode punten ontstaan vervang ik de lagers opnieuw. Zo'n monsterklus is het niet; zeker niet als je het al een keer gedaan hebt. Als ik dan toch de vorkpoten eruit heb kan ik die meteen van nieuwe olie voorzien(wil ik elke 2 jaar doen); gaat dan in 1 moeite door.

Voor de goede orde: ik begrijp dat de konische lagers beter in staat zijn krachten uit verschillende richtingen op te vangen en dus in theorie (veel) langer mee gaan. De keus voor konische ligt dus voor de hand. Voor mij is het ook een soort testcase: ik ben benieuwd wanneer de kogellagers beginnen na te laten. Het stuurt iig perfect tot nu toe.

#12 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1481 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 maart 2011 - 17:06

@VF0Rever,
bedankt voor je uitgebreide reactie. Het blijft ook hier weer persoonlijk.
Ook bedankt voor je aanbod voor het gebruik van die tool (wat dat ook is ik heb geen idee).
Ik meld mij wel als het zo ver is.

#13 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12709 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 21 maart 2011 - 17:09

Dat hij slechter gaat sturen door de lagers merk jij zelf niet zo veel van, dat komt zo langzaam dat je er aan gaat wennen.
Zet hem maar eens op de middenbok en belast hem achter zodat het voorwiel vrij komt en beweeg dan maar eens een aantal keren langzaam van links naar rechts. Als je ook maar de geringste onregelmatigheid voelt is er weer een putje en zal het sturen al weer vager worden.
Toen ik de mijn kocht met 26000 km. was hij tijdens proberen in de showroom goed, maar toen ik het later thuis nog een keer deed merkte ik wel dat het begin er was. Het kan dus ook nog zo zijn dat het in het begin niet altijd voelbaar is.
Pas als je ze vernieuwd hebt heb je weer het idee dat je je brommertje van vroeger weer terug hebt. :lol:
VFRikus

#14 VFoRever

VFoRever

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4508 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noorden
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 maart 2011 - 18:48

Met al die massa van vorkpoten en wiel er aan en alle bekabeling en bedrading vanaf de stuurhelften er nog aan heb je gelijk; is het nauwelijks of niet voelbaar. Als je voorwiel en voorvorkpoten er uit zijn en de stuurhelften eraf is de kleinste slijtage of dode punt zeer goed voelbaar; elk klein tikje wat er in het lager zit zal je dan niet ontgaan, dus daar maak ik mij niet zo'n zorgen om. Dus ik test het lager op dode punten als de vorkpoten er niet in zitten bv als ik vorkolie ververs. Het is dan overigens ook eenvoudig om het lager even los te halen, schoon te maken, visueel te inspecteren, opnieuw te smeren en weer in elkaar te zetten.

Bovendien geldt jouw bezwaar natuurlijk ook voor het konische lager. Hoewel het minder snel slijt is het ook weer niet onverslijtbaar en zul je slijtage, jouw redenatie volgend, ook niet merken. Volgens mij is de enige goede manier om de balhoofdlagering te controleren met alles wat er normaal gesproken aan hangt eraf.
Bas

#15 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1481 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 21 maart 2011 - 20:09

Nou dat is weer iets waar ik over kan denken.
Maar waarschijnlijk toch maar een normaal lager.


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers