Ga naar inhoud

VFR circuitrijden


Teus
 Delen

Aanbevolen berichten

Zijn er nog mensen die eens een knietje durven gaan leggen op een leuk bochtig traject met brandschone tarmac, een circuit (of industriezone :39: ) genaamd ?

 

Ik ben al drie keer afgezakt naar het circuit van Lezennes te Frankrijk waar ik al een achttal sessies van 15 minuten heb gedaan. Ik heb wat moeite met het aftasten van de grenzen: ofwel heb ik te weinig ervaring om deze te voelen, ofwel ben ik te groen en rijd ik nog te voorzichtig. Tot zover raakt mijn knie het tarmac in een U-bocht in 1e versnelling of raakt mijn rechterstepje de grond. Hard remmen bouw ik nu wat op (fysiek intensief!) en volgende sessie probeer ik wat sneller op het gas te gaan.

 

lezenn10.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 133
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

niemand?

 

ik denk dat ik de mijne wel wat sportiever ga maken, te beginnen met andere stepjes:

"The terminology for these is called "rear sets". Most are made to move the pegs from the stock position further rearward and higher for more ground clearance. Most vfr riders are looking for the opposite (lower and more forward) hence not many companies make rear sets for the VFR but there are a couple."

 

de kont en/of zadel zouden wat omhoogmoeten, maar daar ken ik niet zoveel van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

niemand?

 

ik denk dat ik de mijne wel wat sportiever ga maken, te beginnen met andere stepjes:

"The terminology for these is called "rear sets". Most are made to move the pegs from the stock position further rearward and higher for more ground clearance. Most vfr riders are looking for the opposite (lower and more forward) hence not many companies make rear sets for the VFR but there are a couple."

 

de kont en/of zadel zouden wat omhoogmoeten, maar daar ken ik niet zoveel van.

Hallo Teus, bedoel je ongeveer zo. Race setje komt uit het bekende Sint Oedenrode, maar ik weet niet of hij er nog heeft.

En leuk circuitje lijkt me. heb er ook wel weer zin in, maar het komt er niet van. Komt mede doordat je al ver vooruit moet inschrijven enzo, en ik eigenlijk niet alleen wil gaan. en van afspreken komt ook niks. Elke keer wat. We willen denk ik niet graag genoeg...

post-2258-1300997597.jpg

 

post-2258-1300997887.jpg

aangepast door VFRLoos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor een voorvork zit hier in?

Fireblade 2003. Is wat werk, maar wel te doen. Motor gaat misschien in de verkoop. Dus als er liefhebbers zijn voor een supersportieve VFR750?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Teus,

 

Ik ga 30 mei voor het eerst naar een circuit. Als A tje. Het is Zolder geworden. Gaan we met een behoorlijke grote club naartoe, allemaal klanten en vrienden van onze motorgarage. Ik hoop veel te leren,is een hele dag.

Heb je nog tips?

 

Groetjes, Nan

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben "a twist of the wrist II" aan het lezen, de hele theorie achter het rijden wordt er in uitgelegd. ik stuur je een PB waar je dit boek kunt vinden. hier een paar notities die ik maakte:

 

in de bocht te snel of te wijd -> als je van het gas gaat-> geen 60/40 verhouding meer, moto gaat wijd (waarom?)

tijdens bocht ben je overgeleund -> kortere ratio versnellingsbak (ga je hoger in toeren en val je terug wanneer je recht komt te staan)

overstuur: automatische tegenstuur als je het stuur gewoon laat doen (maar in een bocht stuur je toch tegen?)onderstuur: gevolg van teveel gewicht op voorband -> gas geven -> gewicht op achterband

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Teus,

 

Ik ga 30 mei voor het eerst naar een circuit. Als A tje. Het is Zolder geworden. Gaan we met een behoorlijke grote club naartoe, allemaal klanten en vrienden van onze motorgarage. Ik hoop veel te leren,is een hele dag.

Heb je nog tips?

 

Groetjes, Nan

Ik ben een paar keer naar Zolder geweest en het is een erg leuk circuit als het droog weer is. Ik heb een keer de hele dag stortregen gehad en dan is het oppassen als je de bochten uitkomt dat de achterkant niet uitbreekt.

Er wordt voornamelijk met auto's gereden dus er licht erg veel rubber op de baan wat het met regen erg glad maakt.

Voor de rest zit er b.v. een mooie klim in waarna je ,als je boven bent, blind een linkse bocht krijgt :yahoo:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben "a twist of the wrist II" aan het lezen, de hele theorie achter het rijden wordt er in uitgelegd. ik stuur je een PB waar je dit boek kunt vinden. hier een paar notities die ik maakte:

 

in de bocht te snel of te wijd -> als je van het gas gaat-> geen 60/40 verhouding meer, moto gaat wijd (waarom?)

tijdens bocht ben je overgeleund -> kortere ratio versnellingsbak (ga je hoger in toeren en val je terug wanneer je recht komt te staan)

overstuur: automatische tegenstuur als je het stuur gewoon laat doen (maar in een bocht stuur je toch tegen?)onderstuur: gevolg van teveel gewicht op voorband -> gas geven -> gewicht op achterband

Zolder is idd best een leuk circuit. Als je het een beetje kent is die bocht na de heuvel wel de spannendste. Vol de bult over en dan aan het einde van de bocht moet je al gaan aanremmen voor de chicane.

@Vraulein...Naar mijn mening ligt het grootste risico als je begint met circuitrijden in het feit dat je misschien nog last hebt van schrikreacties als je een keer voor je gevoel de bocht te hard nadert, en dan op het laatste moment nog gaat remmen...NIET DOEN!! Grote kans dat je dan net in de problemen komt. Bouw de nadersnelheid langzaam op zodat je daaraan went. Voor de rest gewoon doen wat de Marchals je leren bij de cursusdagen.

 

Succes en veel plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een paar keer naar Zolder geweest en het is een erg leuk circuit als het droog weer is. Ik heb een keer de hele dag stortregen gehad en dan is het oppassen als je de bochten uitkomt dat de achterkant niet uitbreekt.

Er wordt voornamelijk met auto's gereden dus er licht erg veel rubber op de baan wat het met regen erg glad maakt.

Voor de rest zit er b.v. een mooie klim in waarna je ,als je boven bent, blind een linkse bocht krijgt :yahoo:

 

die is idd wel even wennen ja, hetzelfde als aanremmen voor de chicane op het achterste rechte end, denk je dat je laat aan het remmen bent vliegen ze je nog aan alle kanten voorbij.

 

leerzame dagen zijn dat :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

die is idd wel even wennen ja, hetzelfde als aanremmen voor de chicane op het achterste rechte end, denk je dat je laat aan het remmen bent vliegen ze je nog aan alle kanten voorbij.

 

leerzame dagen zijn dat :D

Tijdens de zware regenval reedt een Ducati 996 voor me en bij het aanremmen van de chicane die jij bedoeld vlogen de rode stukken plastic door de lucht !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loopal een aantal jaren met het idee om eens te gaan circuit rijden, maar heb nog niet het lef gehad om de stap te zetten. Beetje faalangst denk ik :1241emule:

 

...Naar mijn mening ligt het grootste risico als je begint met circuitrijden in het feit dat je misschien nog last hebt van schrikreacties als je een keer voor je gevoel de bocht te hard nadert, en dan op het laatste moment nog gaat remmen...NIET DOEN!! Grote kans dat je dan net in de problemen komt...

Misschien een beetje Off-topic, maar; Hoe zou je wel moeten reageren als je te hard op de bocht af komt (op circuit he)? Ga je zover mogelijk door met "Proberen" de bocht te halen, of zou je juist zoveel mogelijk afremmen en recht opblijven en bewust rechtuit rijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees net alle berichtjes......dit wordt spannennnnndddd! Hebben jullie al een antwoord op de vraag van Dreamer?

En...ik heb al wel meegekregen dat de originele dempers/uitlaten erop moeten zitten of in iedergeval mogen ze niet boven de zoveel db uitkomen. Ik heb ook al vernomen dat je veel moet leren verzitten, dus dat het originele zadel dan het beste zit.....dat je leren kleding moet dragen??? Wie weet daar verder nog iets van?

Harry, alleen al die paar notities van jou uit het boek, krijg ik al de (gezonde) kriebels van. En ja, ik ben al twee keer onderuitgegaan met regen, daar ben ik erg onzeker in geworden. (1x dikke nieuw aangebrachte streep bij een afslag en 1x zo'n opgevulde scheur in het wegdek)dus hoop ik dat ik dan weer wat zekerder wordt.

 

Groetjes, Nan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het op circuit zolder is, maar wat ik begrepen heb (heb info over rijden op circuit assen aangrvraagt) moet je leren broek ook vast geritst zijn aan je jas, maar zeker weten doe ik het niet. Zelf geen ervaring mee nog :whistle:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...