Ga naar inhoud

Welke Mosfet Spanningsregelaar?


VFoRever
 Delen

Aanbevolen berichten

De spanningsregelaar van mij VFR750FS heeft de geest gegeven. Dankzij een op mijn motor gemonteerd voltmetertje werd ik tijdig gewaarschuwd. Ik hoop dat de accu het overleefd heeft, want ik heb een km of 5 gereden met een laadspanning hoger dan 15 volt. Gelukkig zat mijn oude accu nog in de motor en staat er een nieuwe te wachten. Ik wil nu een Mosfet spanningsregelaar monteren type FH008, omdat dit type SR minder warm wordt en langer heel blijft. Ik weet niet welke het best past wat aansluitingen betreft. Ik weet dat er een FH800EE en een FH800EB(zit dacht ik op 06/07 CBR1000 en CBR1000RR) bestaan en hoogstwaarschijnlijk zijn er nog meer. De laatste 2 letters in de code/typeaanduiding slaan op het soort stekker.

 

Weet iemand welke ik het makkelijkst kan aansluiten op mijn VFR uit 1995? In de huidige stekkeraansluiting zitten drie gele draden(dynamo), een rode plusdraad en een groene mindraad; alle 5 in 1 stekker dus. Ik heb ook begrepen dat er bekabeling te koop is waarmee je de SR direct op de accu(met een zekering ertussen) kunt aansluiten. Weet iemand welke FH800 Mosfet SR in mijn geval het makkelijkst aan te sluiten is en eventueel met welk bekabelings setje eea passend te maken is op mijn VFR? Andere tips en tricks om eventueel zelf een aansluiting te fabriceren?

Plaatje van de Mosfet SR:

 

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bij een goede automaterialenzaak kan je losse connectoren kopen dus als het niet past koop je een mannetje en een vrouwtje, knipt de origineel eraf en zet de nieuwe passende set erop.

Als er iemand is die het wel weet en 1 van de 2 heeft een passende is dat natuurlijk het makkelijkst maar goed aangesloten krijg je het hoe dan ook B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nog even aan het zoeken geweest. Denk er over de FH008/016/Generic Complete Kit te bestellen.

klik

Of is dit overkill en kan het goedkoper en net zo goed met spullen van de automaterialenzaak? Ik vond een "how to" van een SR mod voor een Suzuki SV klik. Ik denk dat ik het zo ongeveer ga doen. Nu nog een Mosfet SR vinden..

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk op een ander tijdstip wel want het lijkt erop dat het naar een C schijf van iemand verwijst, misschien werkt het alleen als die persoon online is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de links aangepast en werken nu wel.

Om de site over de RR mod bij de SV leesbaar te maken kun je helemaal onderaan de pagina links de optie "default style"kiezen. Je bent dan de irritante zwarte achtergrond kwijt.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet alles gelezen, maar wat is er aan deze regelaars nu zo anders wat er voor zorgt dat ze heel zouden blijven?

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zo bezig gaat zou ik 'm ook meteen naar de voorkant verplaatsen ergens bij het balhoofd (zoals de V-tec) ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet alles gelezen, maar wat is er aan deze regelaars nu zo anders wat er voor zorgt dat ze heel zouden blijven?

VFRikus

Ik wist dit tot voor kort ook allemaal niet en heb deze info van www. De mosfet regelaars hebben haast geen overgangsweerstand waardoor ze zeer hoge stromen kunnen schakelen en minder warm worden dan de conventionele oudere SR`s die werken met thyristoren. Ook schakelen ze veel sneller. Is meer over te lezen op het web. Wat ik er van heb begrepen is dat het grote voordeel van deze regelaars is dat ze niet warm/heet worden en daardoor ook niet zo gauw kapot gaan. De noodzaak van koeling is dus ook niet aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar blijft dan de af te fakkelen energie?

Voor zover mijn kennis van deze regelaars strekt zitten er een paar vette weerstanden in die de energie in warmte omzetten.

Dat zal hier toch ook zo zijn?

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet warm/heet worden en daardoor ook niet zo gauw kapot gaan. De noodzaak van koeling is dus ook niet aanwezig.

 

waar zijn dan die koelribben aan beide zijden voor? Die zitten er toch niet voor niets? :?

Als ie niet heet wordt of gekoeld hoeft te worden,kun je hem m.i. net zo goed in een doosje stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou zo kunnen zijn dat die MOSFET als schakelaar gebruikt wordt.

Dan krijg je een geschakelde voeding(regelaar). Het principe is dan het zelfde.

Dit soort zijn veel efficiënter en daardoor veel minder energie.

Een "oude" analoge regelaar dissipeerd inderdaad de energie en om gezet in warmte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waar blijft die energie dan? Zolang de magneet niet geregeld word moet je om de spanning laag te houden een bak vermogen af fakkelen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dat ding van mij zit ook een vervanger, schijnt beter te zijn dan de originele: sh701-12.

Weet ik natuurllijk niet, ik ga af wat men schrijft over die dingen, want zo als gewoonllijk, je kan door de bomen niet meer het spaningsregulateur gebeuren zien , altijd afwachten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...