Spring naar inhoud


Foto

Probleem met vervangen koppelingsvloeistof


  • Log in om te reageren
16 reacties op dit topic

#1 RobertT

RobertT

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 59 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Eemnes
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 16 april 2011 - 10:54

Ik heb een vacuumpomp (Mytivac) gekocht en wil vandaag mijn koppelingsolie vervangen maar heb een probleem.

Ik draai de deksel van mijn reservoir op het stuur los en haal de twee andere "deksels" ook los zodat de bruine olie zichtbaar is.
Vervolgens draai ik op mijn koppeling de ontluchtingsnippel een stukje los.
Plaats de vacuumpomp, pomp me het ongans maar er gebeurt helemaal niets.
Nippel paar slagen extra losgedraaid, maar ook dat helpt niet.

Vervolgens anders geprobeerd.
Deksel etc. van reservoir weer vast.
Slangetje met opvang aan de ontluchtingsnippel.
Nippel stukje los, Pompen met de koppelingshendel....niets.

Iemand als eens eerder meegemaakt of enig idee wat dit kan zijn?
Bij mijn remmen werkte het vacuumsetje prima.

Bewerkt door RobertT, 16 april 2011 - 16:03.


#2 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12736 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 16 april 2011 - 11:01

Nippels willen wel eens verstoppen door de jaren heen.
Even de nippel er uit en met een 1 mm. boortje de gaatjes open maken.
VFRikus

#3 RobertT

RobertT

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 59 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Eemnes
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 16 april 2011 - 11:03

Dat ik daar zelf niet aan denk :oops: ...
Ga ik meteen proberen.
Bedankt.

#4 RobertT

RobertT

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 59 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Eemnes
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 16 april 2011 - 11:49

Nippel zat inderdaad helemaal verstopt.
Helemaal schoongemaakt.
Oude olie (earl grey of english blend denk ik) is er nu uit.

Nu nog druk zien te krijgen op mijn koppelingshendel.
Toch lucht bijgekomen denk ik.

#5 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12736 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 16 april 2011 - 12:11

Gewoon een aantal keren pompen en dan ingeknepen vast houden en de nippel even open draaien en weer dicht.
Een aantal keren herhalen en al duurt het even: het komt goed.
VFRikus

#6 RobertT

RobertT

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 59 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Eemnes
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 16 april 2011 - 12:18

Maar dan druk je toch ook weer een hoop olie uit de leiding?

#7 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11466 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 16 april 2011 - 12:21

En dan nog even een leermoment.
De vloeistof voor de rem en koppeling, anders bekend onder de aanduiding DOT3, DOT4, DOT5 of DOT5.1 waarvan DOT4 de meest vorkomende is (ook in de VFR), is geen rem- of koppelingsolie maar rem- en koppelingsvloeistof ;)
Maar het probleem is opgelost en daar gaat het uiteindelijk om B)

#8 Jappe

Jappe

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2469 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Culemborg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 16 april 2011 - 12:25

Maar dan druk je toch ook weer een hoop olie uit de leiding?


Ja idd maar beter dat dan lucht en buiten dat koppelings/rem olie kost ook niet de hele wereld. Als het echt niet lukt ben ik toch bang dat je van onder naar boven moet ontluchten zoals meerdere mensen hier hebben moeten doen.

#9 RobertT

RobertT

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 59 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Eemnes
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 16 april 2011 - 12:34

Heb nog twee volle flesjes staan, dus dat is het probleem niet.
Vacuumpomp is ook niet alles. Omdat hij valse lucht aanzuigt zie je niet waar de lucht vandaan komt.

Ga straks even nieuwe siliconenslang halen en maar weer "the old fasion way" ontluchten.
Is wat bewerkelijker maar wel betrouwbaarder.

Heb trouwens wel druk op de koppeling, maar heb nog niet het idee dat hij volledig ontkoppelt.
Achterwiel begint meteen te draaien in de 1e versnelling.
Kan hem wel tegenhouden als ik hem vasthoud bij opschakelen van vrij naar 1 maar niet als hij al draait.

#10 RobertT

RobertT

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 59 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Eemnes
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 16 april 2011 - 12:38

@Deadly Paradox:

Bedankt voor dit leermomentje.
Op het flesje staat ook duidelijk Brake FLUID......

#11 Syhoro

Syhoro

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 670 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Utrecht
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 16 april 2011 - 12:49

Les 1: Vacuumpomp verkopen aan buurvrouw
Les 2: Bakje leegzuigen met injectiespuit
Les 3: nieuwe vloeistof d'r in
Les 4: gewoon ouderwets doorpompen met hendel


Als je systeem helemaal leeg is, zijn er vele andere alternatieven, maar zorg er voor NOOIT je systeem leeg te maken als het niet echt nodig is. Zonde van je tijd.

#12 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12736 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 16 april 2011 - 12:51

:withstupid: En dat geld voor koppeling en remsysteem.
VFRikus

#13 RobertT

RobertT

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 59 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Eemnes
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 16 april 2011 - 14:46

Heb zojuist het Mytivac vacuumsysteem verbeterd.

Bij motorzaak en automaterialenzaak hadden ze geen siliconenslang.
Daarom maar naar de modelbouwzaak gereden.
Vroeger veel modelbouw gedaan dus wist ik zeker dat ze het daar wel hadden.
Onderweg nagedacht over het vacuumsysteem dat niet alleen lekt bij de nippel maar ook bij het opvangbakje.
Bij modelbouwzaak aangekomen had ik een sluitend plan..... ;)

Heb naast de siliconenslang ook een modelbouw brandstoftankje gekocht.
Ik heb alle plastic slangen van de Mytivac vervangen door siliconenslang.
Het opvangbakje heb ik vervangen door het brandstoftankje.

Ik heb nu een systeem dat nergens meer valse lucht aanzuigt tijdens het vaccumpompen.
Het mooie is nu ook dat als je flink pompt, de brandstoftank helemaal vacuum trekt.
Het vacuum blijft hierdoor heel lang bestaan.

#14 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12736 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 16 april 2011 - 14:53

Je vergeet een din: het gaat er niet om dat jouw systeem niet lekt, maar de systemen die je er mee wilt ontluchten zijn allemaal gemaakt om onder druk af te dichten. Niet om dicht te zijn bij vacuum, dus bij elke afdichting loop je kans dat er lucht naar binnen dringt.
Hoe wil jij voorkomen dat er bij de schroefdraad van een open gedraaide ontluchtnippel lucht naar binnen dringt?
VFRikus

#15 RobertT

RobertT

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 59 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Eemnes
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 16 april 2011 - 15:48

Dat is inderdaad moeilijk of eigenlijk haast niet te voorkomen.
Je kunt het wel beperken.

Doordat ik een wat groter vacuum heb, hoef ik de nippel maar net los te draaien en dan trekt de olie er al doorheen.
Met het "oude" systeem moest de nippel veel verder open waardoor er heel veel lucht werd aangezogen.


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers