Ga naar inhoud

Remmen vast!Systeem blijft onder druk staan.


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo mede VFR piloten. :closedeyes:

 

Ben een tijdje niet meer actief geweest hier.

Afgelopen jaar druk geweest met van alles en nog wat.

 

Ik heb een probleem met mijn VFR800 (type 98-01).

Volgens mij had ik hier ooit al een topic over gemaakt maar deze kan ik zo snel niet weervinden dus vandaar een nieuwe.

 

Het probleem:

 

Mijn remmen blijven na het remmen vastzitten.

Het systeem blijft als ware onder druk staan.

 

Remklauwen en zuigers zijn allemaal gangbaar.

 

Hetzelfde probleem heb ik in 2009 ook gehad.

Destijds is het systeem doorgespoeld en de PCV klep gecontroleerd.

Sindsdien geen last weer gehad.

Tot vorige week.

S'morgens normaal mee naar t werk gereden zonder problemen.

Ik ga bij mijn werk stevig in de remmen om af te slaan het terrein op te draaien.

Wil weer optrekken en het is net de handrem erop staat.

Met pijn en moeite van een doorgaande weg met veel verkeer afgekomen.

 

Motor direct weer bij de dealert geparkeerd s'avonds.

Inmiddels heb ik bericht gehad dat hij weer klaar is.

Het probleem zou in de afstelling van een pedaal / hendel hebben gezeten.

Op zich lijkt mij dat vreemd.

Ik heb daar niets aan veranderd en waarom is het al die tijd dan goed geweest?

 

Iemand hier toevallig ervaring met dit probleem?

Ik twijfel niet aan de motorzaak.

 

Maar ik heb er toch niet echt een fijn gevoel bij.

De remmen zijn namelijk wel iets waar je op moet kunnen vertrouwen.

En dat ben ik eigenlijk een beetje kwijt in de motor.

aangepast door Henry S
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het is wel mogelijk dat het in die afstelling zat. Een remzuiger moet helemaal terug kunnen komen in de cilinder. Als dat gebeurt is er namelijk een open verbidning tussen reservoir en cilinder via de compensatie boring.

Voel ook maar eens aan het rempedaal van je auto, daar zal je ook een minimale speling voelen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks.

Ik kon m niet zo gauw weervinden.

 

Afgelopen week had ik vreemd genoeg de achterrem vastzitten.

Voor was volgens mij wel los...of minimaal vast.

Achter was de schijf knetterheet.

 

Op de terugweg van mijn werk moest ik toch een keer remmen.

Dit gedaan met de hendel aan t stuur en toen zat ie weer vast.

Remontluchting nippels voor keer losgedraaid. Geen effect.

Achter gedaan en toen was het geheel weer vrij.

 

Vreemd dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal niet vremd! Als het probleem verdwijnt als je een ontluchtnippel losdraait betekend dit niet meer en niet minder dat de vloeistof in ruststand niet terug kan stromen naar het reservoir en dus de compensatieboring in de rempomp niet vrij is. Afstelling dus.

Voor alle duidelijkheid: er moet een minimale speling zijn tussen drukstift en remzuiger.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich ook wel vrij logisch ja..

Zit zelf in t autovak dus snap wel hoe een remsysteem werkt. ;)

 

Het vreemde vindt ik dat het een hele tijd goed is geweest en dat het nu ineens weer opduikt.

 

Als het een afstelling probleem is....waarom is het dan niet eerder teruggekomen?

aangepast door Henry S
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee die afstelling klinkt mij ook niet echt logisch. De voorrem kun je niet eens afstellen zodanig dat je remblokken blijven hangen. Misschien je achterrem maar dat lijkt me ook onwaarschijnlijk. Hier heb ik nog nooit iets mee gedaan.

 

Ik denk eerder dat er te veel remvloeistof in je potje zat en/of alle andere oorzaken zijn in principe achterstallig onderhoud --> vuil. Een mechanisch intern defect zou natuurlijk ook nog mogelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal t morgenavond wel horen.

Dan haal ik m als t goed is weer op.

 

Het verhaal komt nu in ieder geval wat vreemd op mij over.

Op de terugweg van mijn werk heb ik namelijk alleen een keer de voorrem gebruikt.

En toen liep het spul ook al weer aan.

De achterrem heb ik niet eens aangetikt.

En voor is er weinig te stellen toch?

 

Systeem is in 2009 gespoeld ivm dit probleem en sinds die tijd is alles goed geweest.

Als het aan een afstelling zou liggen dan had het mijn inziens eerder terug moeten komen.

Toen ik de motor op het werk weg zette zat het spul vast.

Toen ik er 2 uur later bij kwam was alles weer los.

De druk valt dus ook weer weg na verloop van tijd.

 

Daarom heb ik het idee dat er toch meer aan de hand is.

In de zin van een mechanisch defect.

 

Er wordt nu gezegd dat ie "goed" is.

Maar dat zou hij de vorige keer ook zijn.

De eerste keer gebeurde het bij mij thuis.

Vorige week gebreurde het echter in de ochtendspits.

En dat is geen lekker gevoel met een rij koekblikken achter je.

 

Ik hoor t verhaal morgen wel eens aan.

Als ze t verhaal niet kunnen onderbouwen dan blijft hij er wel staan.

Het vertrouwen in de fiets zelf ben ik ook enigzins kwijt.

Ondanks dat ie fijn rijdt en er voor de rest weinig mee gehad heb.

 

Maar ik zit er niet op te wachten om nog een keer door zoiets verrast te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de terugweg van mijn werk heb ik namelijk alleen een keer de voorrem gebruikt.

En toen liep het spul ook al weer aan.

De achterrem heb ik niet eens aangetikt.

 

even voor de duidelijkheid: heeft jouw VFR DCBS?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en daarom reageerde de achterrem ook op het remmen met de voorrem.

De achterrem heeft een verstelbare drukstift.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft inderdaad DCBS.

 

De werking van dat systeem heb ik destijds al grondig bestudeerd.

Ik snap ook wel dat dat ik de achterrem ook bekrachtigd heb door de voorrem te gebruiken.

 

Het hele verhaal wil er zo als t nu gebracht word bij mij niet in!

Het kan wel veroorzaakt worden door een afstellingsfout.

Maar het systeem is in 2009 gespoeld en de PCV gecontroleerd.

Er is niets vervangen destijds.

Sindsdien is het goed geweest.

Nu ineens is dezelfde storing weer aanwezig.

Ik heb nergens aangezeten dus als het daadwerkelijk daar zou zitten zou dat betekenen dat ze dat vorige keer gemist hebben.

 

Maar dan was de storing geen anderhalf jaar weg gebleven...

 

 

Ik hoor t verhaal morgen wel eens aan.

 

Keep you posted!!

aangepast door Henry S
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een tekening van de afstelling waar het om gaat. Compensatie gaatje zit verstopt of de afstelling is te strak, ander smaken zijn er volgens mij niet.

VFRikus

 

 

post-1168-1303939524.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de afstelling is niets veranderd sinds 2009.

Mijn inziens kan het daar dus niet aan liggen.

Dan was het geen 1 a 1,5 jaar goed geweest.

 

Verstopping..dat zou kunnen.

Maar het systeem is toen ook doorgespoeld.

Dan zou er toch ergens wat achtergebleven zijn.

Het kan maar lijkt mij eerlijk gezegd vrij onwaarschijnlijk.

Ook gezien de tijdsduur die er overheen gegaan is.

 

Zo kijk ik er nu tegenaan. ( Met een beetje nuchter verstand ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

De VFR is weer thuis.

Op dit moment werkt alles weer naar behoren.

Ze hebben de stift van de achterrempomp iets anders afgesteld.

Daar moet het volgens hun aan gelegen hebben.

 

Heb ze ook wel even laten voelen dat ik niet echt een fijn gevoel bij het geheel had.

Ze verzekerden mij dat het hier haast wel haast aan moeten hebben gelegen.

Helaas was de monteur die er na gekeken had niet aanwezig.

Daar was ik graag even mee in discussie gegaan.

 

Als de storing nu weer tevoorschijn komt willen ze het systeem toch uit elkaar gaan halen.

Er waren gevallen bekend waarbij het toch in de PCV of de secundaire cilinder (bij klauw lv) zat.

Maar die zijn op 1 hand te tellen.

 

Aankomend weekend maar eens een paar voorzichtige proefrondjes rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...