Ga naar inhoud

Monteren "Haidie Hotziedok"


 Delen

Aanbevolen berichten

post-1346-1305361108.gif

 

Hierbij dan de aftrap voor het "Haidie Hotziedok" montage topic :) Laten we hier maar gaan kletsen, tips geven, montage foto’s showen, discussiëren, elkaar helpen …

 

Hier staan foto's van de oplossing die johanvolvo heeft verzonnen. Hij heeft de print uit het bakje gehaald en in het tellerhuis van het dashboard gemonteerd en het LED-je in de toerenteller. Zoals gezegd erg mooi :D Als ik de bakjes ingiet is het natuurlijk wel lastiger om het printje weer uit het bakje te halen.

 

Ikzelf heb een RC36II, daar past het printje niet zoals bij johan in het tellerhuis dus ik plaats het gewoon het complete bakje ergens voorin de kuip achter het dashboard. Het LED-je heb ik ingebouwd in het dashboard naast het "Neutraal-lampje" Hier zat een mooie ruimte daarvoor en fijn achter "glas" .

Hier een aantal foto's uit het topic van Hansjehonda. Omdat het LED-je boven de LED-houder uitkomt en er onder het "glas" niet zoveel ruimte was heb ik de LED-houder onder de plaat gelijmd en het LED-je door een 5mm gaatje gestoken. Voor de grap en ter illustratie een klein logo-tje uitgeprint en erbij geplakt.

 

Eerst het dashboard uit elkaar gehaald ...

 

post-1346-1306487363.jpg

 

een mooi leeg vakje naast het neutraal lampje :)

 

post-1346-1306487372.jpg

 

Een stukje papier op maat van het vakje geknipt ...

en het midden erop afgetekend.

 

post-1346-1306487380.jpg

 

Gaatje geboord van 5 mm (de grootte van de LED)

 

post-1346-1306487394.jpg

 

De LED-houder achterin het vakje gelijmd ...

Tijdens het lijmen de LED van vooraf in het gaatje geduwd

om de LED-houder op het gaatje uit te lijnen.

 

post-1346-1306487404.jpg

 

Voor als je niet wil boren in je dashboard of cockpit en niet de hele kuip wil demonteren

dan kun je het LED-je natuurlijk ook elders monteren ...

Als voorbeeld heb ik 'm onder de toerenteller geducktaped :)

 

post-1346-1306491694.jpg

 

Daar kun je het LED-je natuurlijk ook mooi in een heel klein kunststof bakje monteren van bijvoorbeeld 33x23x15mm

die zou ik mee kunnen bestellen met de onderdelen ...

 

post-1346-1305363220.jpg

 

ook kan je bijvoorbeeld een aluminium hoekstripje mooi zwart maken en onder de cockpit monteren met het LED-je erin

 

:rolleyes: Mogelijkheden te over ... kom maar op met de iedeeën, vragen, opmerkingen, (poser) foto's ... Je kunt de Haidie Hotziedok hier bij mij bestellen, dan maak ik hem voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gisterenavond is 'Proefkonijn 2' aka de SR-waakhond met 1 oog s0809.gif gesignaleerd op het asfalt tussen Bemmel en Amersfoort

Erik heeft de Haidie Hotziedok in mijn Viffert getoverd / Ik heb gekozen voor de originele onaangepast versie:

deze dus

onder de 10V - LED knippert - accu op sterven na dood

tussen 10V en 12V - LED brandt - accu laad niet of onvoldoende bij

tussen 12V en 15V - LED is uit - alles OK

boven 15V - LED knippert snel - STOPPEN !! SR geeft te hoge spanning door, schadelijk voor de elektronica op de motorfiets

 

De disco van JohanVolvo kwam bij mij niet opgang: keurig bij start een check-flitsje en daarna helemaal niets (wel saai eigenlijk c0507.gif )

Op de onderstaande foto's het LEDje mooi in de dash gemonteerd :)

 

post-4212-1306401341.jpg

 

post-4212-1306401357.jpg

 

post-4212-1306413801.jpg

...en het doosje met elektronica, aangesloten op stekker contactslot, past er mooi onder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren eindelijk ook de "Haidie Hotziedok" op mijn trouwe blauwe gemonteerd en daarvan een paar foto's gemaakt.

Omdat de kuip en het dashboard toch van de VFR af moesten om het LEDje in te bouwen, en de sporen van een aantal jaren in weer en wind staan op mijn werk duidelijk zichtbaar waren geworden in de vorm van roest, het kuipframe helemaal gedemonteerd en schoongemaakt en gespoten.

 

Wat een zielig gezicht zo'n uitgeklede Viffer

:)

 

post-1346-1306477776.jpg

 

Tussen de rubbers waar het dashboard op gemonteerd wordt stukjes dubbelzijdig tape geplakt.

 

post-1346-1306477806.jpg

 

De blackbox van de "Haidie Hotziedok" gepakt ...

 

post-1346-1306477817.jpg

 

en op de dubbelzijdige tape geplakt.

 

post-1346-1306477825.jpg

 

De stekker van het contactslot losgemaakt ...

en met een klein schroevendraaiertje voorzichtig de pennen uit de stekker geschoven.

 

post-1346-1306477792.jpg

 

De draadjes van de Haidie Hotziedok op de stekkerpen van de geschakelde plus gesoldeerd ...

(Die grijze "slang" om de draadjes is een stukje mantel gestript van een kabel. Deze er overheen geschoven voor het solderen)

 

post-1346-1309089247.jpg

 

De massa aangesloten op het frame met een kabelschoen oog achter de bobine ...

 

post-1346-1309089593.jpg

 

Stekker weer aangesloten en het dashboard weer op z'n plaats gezet.

 

post-1346-1306477875.jpg

post-1346-1306477904.jpg

post-1346-1306477913.jpg

 

Het LEDje zit daar prima ...

 

post-1346-1306477895.jpg

 

Alleen op contact en met vanalles aan en de rem vast ging het LEDje mooi branden voor de foto ;)

 

post-1346-1306477885.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel mooi Erik! Handig deze beschrijving en verhelderende foto's. Ik wil, als mijn "H.H." er is, het op deze manier gaan doen. Waarom heb je de grijze isolatie mantel gebruikt? En zag ik op een van de foto's een afdichting met kit? Heb je bij al dat gesleutel nog wel tijd om "H.H.'s" te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel mooi Erik! Handig deze beschrijving en verhelderende foto's. Ik wil, als mijn "H.H." er is, het op deze manier gaan doen. Waarom heb je de grijze isolatie mantel gebruikt? En zag ik op een van de foto's een afdichting met kit? Heb je bij al dat gesleutel nog wel tijd om "H.H.'s" te maken?

Die grijze isolatie mantel heb ik gebruikt omdat ik het wel mooi vind dat op de motor de bedrading meestal in zo'n oliekous of in een kabelboom zit. Nu had ik geen dunne oliekous (ook een soort rubberslang) meer ter beschikking maar wel een stuk mantel van een kabel, dit daarom gebruikt. Voordeel vind ik dat de draadjes zo lekker beschermd zitten.

Ik heb een soort kneedpasta gebruikt om het gaatje achterin de cockpit weer dicht te maken. Dit spul gebruikte ik altijd om de kabelinvoer van PIR-detectoren (bewegingsdetectoren alarmsysteem) weer goed af te dichten (in meeste gevallen niet voor water maar voor beestjes :))

Het gaatje weer dicht maken aan de achterkant lijkt mij geen overbodige luxe. Je kan er natuurlijk ook gewoon iets anders op plakken of smeren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De Verjaardags-VFR800 van Ferry heeft ook als fotomodel opgetreden tijdens het inbouwen van de Haidie Hotziedok:

 

Bij de VFR800 kan het hele paneel om het dashboard verwijderd worden zodat daar de LED gemakkelijk kan worden ingebouwd ...

 

post-1346-1309541984.jpg

 

... 'n 5 mm gaatje geboord en het LEDje erin gelijmd (LED-houder niet gebruikt)

De Haidie Hotziedok met een tirap vastgezet achter het dashboard.

 

post-1346-1309542016.jpg

 

Pinnetje uit de stekker van het contactslot en de plus erop gesoldeerd ...

 

post-1346-1309542036.jpg

 

... En de stekker weer aangesloten.

 

post-1346-1309542048.jpg

 

De min op het boutje van het zwarte kastje (?) achter de kopkamp gemaakt ...

 

post-1346-1309542069.jpg

 

De overlengte een beetje opgerold en netjes vastgezet ...

 

post-1346-1309542089.jpg

 

... en klaar is kees :)

 

post-1346-1309542099.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog een paar plaatjes van johanvolvo. Hij heeft in z'n RC36I de LED in de toerenteller gemaakt. Ook heeft hij een printje, zonder ingegoten behuizing, in de tellerbehuizing ingebouwd. Ook erg mooi gedaan zo :)

 

Dashboard gedemonteerd en de toerenteller eruit gehaald. de LED met LED-houder gemonteerd in de wijzerplaat ...

 

post-1346-1309985695.jpg

 

Voor het printje is achter de wijzerplaat precies genoeg ruimte ...

 

post-1346-1309985707.jpg

 

Printje goed ingetaped en netjes in de hoek gezet ...

 

post-1346-1309985717.jpg

 

... je ziet 'm nog net zitten langs de gemonteerde toerenteller :)

 

post-1346-1309985729.jpg

 

Draadjes langs een rubbertje en naast de kabelboom naar de zekeringkast gelegd en daar aangesloten ...

 

post-1346-1309985743.jpg

 

Dashboard weer gemonteerd en klaar is kees ... ehh ... Johan :D

 

post-1346-1309985755.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Ik heb de mijne zonet gemonteerd zoals ook Geestje het gedaan heeft.

Hij zit mooi in het zicht en doet zijn werk zoals zou moeten (denk ik).

Ik heb wel nog een vraagje over de werking:

Als ik boven 6-7000 toeren rijd, dan knippert de LED af en toe. Dit is NIET met enige regelmaat (soms secondenlang niets) en het is ook niet zo fel als wanneer de spanning te laag komt (starten met licht aan) of als bij het in- en uitschakelen van het contact. Zelfs zodanig zwak dat ik het pas merkte toen ik 's nachts reed. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hmmm, volgen mij is dat vreemd

Althans als de LED zwak brand. Zou volgens mij niet kunnen. De schakeling is zo dat de LED wel/niet brandt.

Maar mogelijk kan Geestje reageren.??!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat ook op mijn Viffer ... wellicht een kleine stoor rimpel op de spanning van de dynamo - SR. Ik hoor ook een fluit toon ver op de achtergrond in mijn intercom op de motor.

Zo'n fluittoon is een kleine wisselspanning die de Haidie Hotziedok blijkbaar weergeeft door heel flauw te gaan branden.

 

Ik heb de fluittoonstoring op mijn Viffer nog niet opgelost (ook nog niet echt naar gekeken) maar het flauw oplichten van de Haidie Hotziedok gebeurt bij mij dus ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...