Ga naar inhoud

Levensduur van een kettingset


 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een VFR800fi uit 2000. Kilometerstand: bijna 25.000 km.

Onder "even voorstellen" kun je eventueel meer info over mij en mijn motor vinden. Enkelen hebben daar ook al spontaan op gereageerd. Waarvoor dank.

 

De motor heeft net een grote beurt gehad (fijn voor mij) en de ketting en tandwielen zien er nog best goed uit. Maar ik heb geen idee hoe lang die set er op zit.

Uit ervaring met mijn vorige motor (Suzuki GSX600: de kettingset was na 25.000 km echt wel "gaar") kan ik me niet voorstellen dat dit nog de originele eerste ketting is; daarvoor is ie te goed. Maar er zijn ook wel slijtageverschijnselen, dus enkele duizenden km's moet ie er wel op hebben zitten.

 

Kortom....kan iemand mij vertellen wat zo'n beetje de "normale" levensduur is van een kwalitatief gemiddeld goede kettingset (o-ring). Welke ervaringen hebben jullie ? :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een VFR800fi uit 2000. Kilometerstand: bijna 25.000 km.

Onder "even voorstellen" kun je eventueel meer info over mij en mijn motor vinden. Enkelen hebben daar ook al spontaan op gereageerd. Waarvoor dank.

 

De motor heeft net een grote beurt gehad (fijn voor mij) en de ketting en tandwielen zien er nog best goed uit. Maar ik heb geen idee hoe lang die set er op zit.

Uit ervaring met mijn vorige motor (Suzuki GSX600: de kettingset was na 25.000 km echt wel "gaar") kan ik me niet voorstellen dat dit nog de originele eerste ketting is; daarvoor is ie te goed. Maar er zijn ook wel slijtageverschijnselen, dus enkele duizenden km's moet ie er wel op hebben zitten.

 

Kortom....kan iemand mij vertellen wat zo'n beetje de "normale" levensduur is van een kwalitatief gemiddeld goede kettingset (o-ring). Welke ervaringen hebben jullie ? :?

 

Ik heb mijn motor nieuw gekocht en mijn ketting ziet er na 25.000 km nog prima uit. Het achterwiel is zelfs nog nooit versteld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kettingset gaat gemiddeld zo'n 30k mee maar is sterk afhankelijk van hoe er met de motor gereden wordt en hoe de berijder de ketting onderhoud.

Met een Pro-oiler kan de levenduur verdubbeld worden en dan hoeft tussentijds alleen het voorste kettingwiel vervangen te worden omdat deze door de geringe diameter en daardoor beperkt raakvlak veel te lijden heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ketting zegt op zich niet heel veel.

Je tandwielen geeft een beter zich op algehele conditie van de set.

Als je het woord tandwielen vervangt voor kettingwielen heb je gelijk...... Vooral het voorkettingwiel slijt sneller.....

Een goede kettingset gaat normaal afhankelijk van gebruik en onderhoud tussen 15.000 en 50.000km mee. Ik ken echter uitzonderingen met veel meer en ook met veel minder kilometers........

Met andere woorden, eigenlijk zegt het gemiddelde niets. Je kan beter even zoeken hoe je slijtage kan controleren.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het woord tandwielen vervangt voor kettingwielen heb je gelijk.....

Ze leren het toch niet Frank ;)

Maar misschien dat het met plaatjes werkt.

Tandwiel:

Gears_animation.gif

 

Kettingwiel:

Chain.gif

 

En verder weer :focuski9:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Eric,

 

Zou zomaar kunnen dat de originele set er nog op zit hoor.

Ik heb verleden jaar mijn ketting en kettingwielen vervangen, deze zaten er toen een ruime 50.000 km onder.

En nee ik heb geen pro-oiler, maar ben een regelmatige smeerder, sowieso één keer in de week (+/- 500km per week)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fantastische plaatjes. Maar iedereen begrijpt waar we het over hebben als we het over ketting en tandwielen spreken. Als ik bij Jos Smit zoek op kettingset dan zie ik dat ze het hebben over een voortandwiel en een achtertandwiel.. Als ik bij motozoom kijk dan hebben ze het bij kettingkits over Ketting en Tandwiel sets... Zou het kunnen zijn dat, ondanks jullie taalkundig gelijk, het algemeen geaccepteerd nederlands is om te spreken over tandwielen als het gaat over de aandrijving van het achterwiel bij een (motor)fiets? Of gaan we iedere keer weer zagen over het verschil tussen tandwielen en kettingwielen als iemand iets wil weten over zijn of haar kettingset.

 

:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fantastische plaatjes. Maar iedereen begrijpt waar we het over hebben als we het over ketting en tandwielen spreken. Als ik bij Jos Smit zoek op kettingset dan zie ik dat ze het hebben over een voortandwiel en een achtertandwiel.. Als ik bij motozoom kijk dan hebben ze het bij kettingkits over Ketting en Tandwiel sets... Zou het kunnen zijn dat, ondanks jullie taalkundig gelijk, het algemeen geaccepteerd nederlands is om te spreken over tandwielen als het gaat over de aandrijving van het achterwiel bij een (motor)fiets? Of gaan we iedere keer weer zagen over het verschil tussen tandwielen en kettingwielen als iemand iets wil weten over zijn of haar kettingset.

 

:D

Ach joh......., die collega's weten gewoon niet waar ze het over hebben...... :closedeyes:

 

 

 

 

 

 

In principe is tandwiel de overkoepelende naam waar o.a. kettingwielen onder vallen. Wij zijn dus gewoon specifieker.

En het kan wel degelijk verwarring wekken. Ik had laatst een klant die echt een tandwiel wilde hebben voor het motorblok, en die kreeg via een andere motorboer kettingwielen aangeboden.......

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

als je het hebt over een VFR heb je het ook over een motor

 

 

 

het is dus niet per definitie fout om het een tandwiel te noemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je het hebt over een VFR heb je het ook over een motor

 

 

 

het is dus niet per definitie fout om het een tandwiel te noemen

 

Tja, maar motor is eigenlijk de afko van motorfiets.

Eigenlijk mogen we dus ook geen auto zeggen, want dat slaat helemaal nergens op. Auto is de afkorting, of eigenlijk het voorstuk van automobiel. Maar zou het eigenlijk net zo goed van automaat kunnen zijn.

 

(Zijn er hier forummers die ooootoooo zeggen? He bah, wat naar.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om op de vraag terug te komen: Ik vermoed dat er bij 25.000 nog steeds de originele kettingset opzit. Ik heb al 2 setjes met 36.000km laten vervangen en de laatste heeft het zelfs 45.000 volgehouden (maar die was dan wel helemaal gaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...