Ga naar inhoud

Welke olie?


vfrob77
 Delen

Aanbevolen berichten

Mede vfr rijders

 

waarschijnlijk een Donald Duck vraag!

Welke olie is het meest geschikt voor vfr 800 vtec? BJ 05.

Wat raden jullie aan?

Heb nl het idee dat er nu verkeerde in zit (blok lijkt wat meer te tikken)

Of is het tijd voor kleppenstellen?

36500km op de teller.

 

gr Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon 10W40 erin gooien van een gerenommeerd merk. WEL motorfietsolie en GEEN olie bestemd voor auto's.

 

Is het een tik wat je hoort of meer een geratel? Als het een geratel is zou het wel eens de NokkenAsKettingSpanners (NAKS) kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een oudere motor altijd gesmeerd is met een minerale olie en je zou dan in eens de overstap naar een moderne vol syntheet maken kan er zoveel aan gekoekt vuil los komen dat het voor problemen gaat zorgen.

Als een motor de ontwikkelingen in olie land door de jaren heen gevolgd heeft kan het geen enkel kwaad, integendeel: heeft het alleen maar voordelen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een motor ernstig vervuild is en die prut zou door de veel betere reinigende eigenschappen van een moderne olie in een keer allemaal losweken is het verstopt raken van olie kanalen en sproeiers niet uit gesloten.

Maar de VW T3 camper van Theo uit 1983 draait probleemloos op een volsynthetische Kroon Emperol 5W40.

Sterker nog: de tikkende eerste generatie hydraulisch klepspeling compensatoren waar deze motor van is voorzien zijn sinds deze olie er in zit een stuk minder rumoerig.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die motor van jouw heeft toch altijd al met een moderen olie gedraaid, of gebruik je nog een minerale 10W50 voor klassiekers? :tease:

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ontstaat een mooie discussie!

Ik ben niet volledig genoeg geweest denk ik.

Het tikken/ ratelen (ligt er aan hoe je het omschrijft) is hoorbaar vanaf ongeveer 2 duizend rpm en wordt weer overstemd bij ongeveer 5 d rpm.

Volgens mij zit er nu half synthetische olie in.

Maar nu ik niet zoveel meer rij en ook vaker zonder oor proppen is het geluid me gaan opvallen.

gr Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook half synthetische olie. @Rikus. Castrol Power 1 4T 10W-40 dacht ik.

 

Trouwens dat tikken (heb ik ook) kan best aan je NAKS liggen.

Die moeten dan weer gespannen worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als zou je er een 0W30 in mikken zal je dat nog niet kunnen horen, dus de olie zal het niet zijn.

Nokkenas ketting spanner heb ik geen ervaring mee, de mijn heeft dat gelukkig niet, maar dat zou wel kunnen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De '05 V-tec is volgend mij de laatste met de "slechte" NAKS en bij mij begon het ook rond die km stand.

In eerste instantie heb je het vooral bij een koude motor omdat de NAKS middels een veer in een oliebad(je) werkt en die olie dunner wordt als het blok opwarmt waardoor de NAKS dan nog wel genoeg spanning kan leveren.

Maar in het topic van John (iets met technische vragen) dacht ik ook dat het de NALS was maar bij hem bleek het iets meer klapperen te zijn dan tikken en dan gaat het weer richting de klep in de luchtinlaat.

Bij hem was het ook vooral bij stationair geloof ik dus bij jou gezien de km stand en het toerental waarbij het optreed verdenk ik de NAKS maar je kan de klep uitschakelen om te kijken of het dan over is, dit is een kwartiertje werk als je het rustig aan doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeeeer binnenkort schakel ik over naar volsynthetische Kroon 10W40. ik hoop inderdaad dat de loskomende vervuiling niet te erg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...