Ga naar inhoud

Koppeling


flugel
 Delen

Aanbevolen berichten

Goededag,

 

Vandaag viel mij het volgende op.

 

Als ik mijn motor in zijn vrij zet en geen koppeling inknijp dat hoor ik een lichte "rammel"

 

Zodra ik de koppeling inknijp is er niets meer aan de hand.

 

Is dit normaal, of moet ik iets na laten kijken?

 

Groet,

Flugel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppelingen willen bij motoren wel vaker een beetje rammelen in de vrijstand. Zolang het alleen in de vrijstand is, niets om je zorgen over te maken.

Soms wil enkel een synchronisatie beurtje, waardoor de motor regelmatiger loopt het rammeltje al verminderen. Er wil wel eens een beetje speling op de koppelingskorf zitten en dat veroorzaakt de rammel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppelingen willen bij motoren wel vaker een beetje rammelen in de vrijstand. Zolang het alleen in de vrijstand is, niets om je zorgen over te maken.

Soms wil enkel een synchronisatie beurtje, waardoor de motor regelmatiger loopt het rammeltje al verminderen. Er wil wel eens een beetje speling op de koppelingskorf zitten en dat veroorzaakt de rammel.

 

Yeah niets om zorgen over te maken dus :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yeah niets om zorgen over te maken dus :D

Heb ik ook eens gedacht....welliswaar bij een dikke eencilinder, maar toen bleek het hoofdlager van de primaire as kapot. Dat zit dus direct achter het koppelingshuis. De kogelkooi lag eruit.

Maar dat was ook wel een serieuze rammel. Was toch ff slikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan mijn rammel geen echte serieuze rammel noemen eigenlijk. Loopt verder goed.

Ik wil je ook niet bang maken, maar dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar ik kon toen de speling op het koppelingshuis voelen doer de olievulopening....toen wist ik genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dikke 1 cilinder is toch wel even wat anders als een VFR blok, nog niet tegengekomen, dat het hoofdlager van de primaire as kapot was, wel dat de koppeling licht rammelt, door wat speling. Bij een dikke 1 cilinder zijn de klappen veel groter en krijgen de lagers het veel meer voor de kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dikke 1 cilinder is toch wel even wat anders als een VFR blok, nog niet tegengekomen, dat het hoofdlager van de primaire as kapot was, wel dat de koppeling licht rammelt, door wat speling. Bij een dikke 1 cilinder zijn de klappen veel groter en krijgen de lagers het veel meer voor de kiezen.

Ben ik helemaal met je eens, maar als er ergens een rammel zit die er niet thuis hoort, zou ik wel graag de potentiele reden hiervan weten. Of anders de bevestiging dat het werkelijk geen probleem is. Het kan bv ook speling op de tandwielen zijn. wat nog het meest waarschijnlijke is. Maar dat kun je ook makkelijk controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je het zeker wilt weten is er maar 1 manier, dat is de boel slopen en kijken wat er aan de hand is, anders is het net raden maar.

en of dat het allemaal waard is, want slopen kost tijd en weer inelkander zetten geld en tijd, en wat kom je dan nog meer tegen.

als het een beetje rammelt, ach een harley doet niets anders, en gaat ook niet stuk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De VFR is 1 van de weinige Honda's met karakter (vind ik dan) en dit is ook een typisch karaktertrekje.

Zolang hij niet zo hard rammelt als die van een Ducati is er niets aan de hand :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rcII rammelt op vergelijkbare wijze al meer dan 10.000km. Het rammelen is niet erger geworden in die tijd. Na synchroniseren is het wat minder. Motor loopt, (ont)koppelt en schakelt verder als een speer. Zou me pas zorgen gaan maken als de rammel significant erger wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn rc36/1 zit eenzelfde rammel als ik hem in zijn vrij zet en de handel loslaat.

Schakelen als nieuw, in versnellingen zelf geen ratel.

Heb het ook hier op het forum al eens gevraagd. Was toen ook geen probleem.

Ik wil zelf de carbs nog een keer laten synchroniseren. Schijnt te kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...