Ga naar inhoud

Versnellingsbak-vragen


JeFour
 Delen

Aanbevolen berichten

Onder andere na aanleiding van dit topic enkele vragen over de versnellingsbak van mijn VFR800 VTEC (2007, ruim 40000 km):

 

De versnellingsbak ratelt duidelijk hoorbaar als de motor draait en de bak in z'n vrij staat. Zodra ik de koppeling inknijp (nog steeds in z'n vrij) is de ratel weg. Hoort dat (ook) bij de character van een VTEC?

 

Bij het opschakelen (1 naar 2, 2 naar 3, daarna veel minder) is er eerst een klak (die je ook voelt) als ik met de voet de versnelling wissel, en dan nog een kloeng (ook voelbaar) als ik de koppeling laat opkomen. Alsof je met de voet de versnelling maar half verandert hebt en bij het opkomen van de koppeling de versnelling er pas goed ingetrokken wordt. Ik denk niet dat het aan de schakelbeweging ligt (dat verhaal van de schoonmoeder ben ik hier al vaker tegengekomen :P ). Ligt het dan misschien aan mijn manier van koppelen en gasgeven?

 

Tenslotte kwam ik laatst door een twijfelnde schakelbeweging in een "vals vrij" tussen 2 en 3 terecht (met een enorme ratel :shock: ). Kan dat inderdaad optreden bij verkeerd schakelen, of is dat een teken dat er wat in de bak niet klopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koppeling werkt goed. Met de motor uit het achterwiel met de hand doordraaien in z'n vrij en in z'n een met de koppeling ingedrukt gaat even zwaar.

Als de motor (op de middenbok) draait en de eerste versnelling gekozen is draait het achterwiel. Zodra je de koppeling inknijpt wordt het achterwiel snel langzamer en staat binnen een seconde of zo stil.

 

Dus aan de de koppeling ligt het niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij beschrijft heb ik ook en die van mij is de 65k ondertussen gepasseerd.

Ratelen van de koppeling is standaard bij de VFR en is hier ook al genie over geschreven maar nog nooit dat er 1 stuk was dus dat is al 1 zorg minder.

Ook ik heb 'm al (een paar keer) in de valse vrij gehad en het beste kan je dan de koppeling intrekken even tussengas geven en opschakelen, dan pakt hij het best op maar kan soms nog wel wat ratelen.

Koppeling van een motor werkt net even anders dan die in een auto en daarom is schakelen zonder koppeling op het juiste moment ook niet meteen schadelijk en kan soms zelfs nog soepeler gaan dan met koppeling, mits je het juiste moment hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is de staat van ketting en kettingwielen? Mijn RCII heeft altijd een beetje gerammeld in vrij met koppeling niet ingetrokken. Is een kwaaltje van meer VFR's(iig de rcI en rcII), maar niet erg. Klak kloeng verschijnselen bij schakelen en hakkerig schakelen of mis schakelen kunnen ook (mede) veroorzaakt worden door versleten kettingwiel(en) en/of ketting of verkeerde kettingspanning. Ik merk duidelijk na 12000 km dat schakelen wat minder vloeiend gaat dan toen ik de motor net had. Ik ben van plan om het voorkettingwiel te vernieuwen. Vloeiend schakelen is ook een vaardigheid. Timing en snelheid van (ont)koppelen, schakelen en gasgeven hebben behoorlijk invloed op hoe de motor schakelt is mijn ervaring. Dat is voor mij ook weer anders als ik langzaam rustig optrek en doorschakel in lager toeren dan bij snel optrekken met hogere toerentallen. Kwestie van oefening en uitproberen. Heb je deze schakel problemen altijd gehad of is het ineens ontstaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijne Viffert klakt-kloengst soms ook flink met warme motor, bij koude motor is dat alleen bij het in de eerste zetten.

 

Bij terug schakelen doen ik altijd een beetje "tussengas" en gaat het zonder klak-kloengs.

Ketting en tandwielen heb ik pas vervangen en de kettingspanning is goed, olie ook, dus dat is het niet.

 

Ik heb wel gemerkt dat als je net voor opschakelen al wat druk met je voet tegen het pedaal zet, het ook zonder bijgeluiden gaat, zonder koppeling trouwens ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is de staat van ketting en kettingwielen? Mijn RCII heeft altijd een beetje gerammeld in vrij met koppeling niet ingetrokken. Is een kwaaltje van meer VFR's(iig de rcI en rcII), maar niet erg. Klak kloeng verschijnselen bij schakelen en hakkerig schakelen of mis schakelen kunnen ook (mede) veroorzaakt worden door versleten kettingwiel(en) en/of ketting of verkeerde kettingspanning. Ik merk duidelijk na 12000 km dat schakelen wat minder vloeiend gaat dan toen ik de motor net had. Ik ben van plan om het voorkettingwiel te vernieuwen. Vloeiend schakelen is ook een vaardigheid. Timing en snelheid van (ont)koppelen, schakelen en gasgeven hebben behoorlijk invloed op hoe de motor schakelt is mijn ervaring. Dat is voor mij ook weer anders als ik langzaam rustig optrek en doorschakel in lager toeren dan bij snel optrekken met hogere toerentallen. Kwestie van oefening en uitproberen. Heb je deze schakel problemen altijd gehad of is het ineens ontstaan?

 

Ik laat bij de volgende sleuteldag wel even naar ketting en tandwielen kijken.

Mijn vermoeden is dat het aan mijn schakel- en koppel-vaardigheden ligt :whistle:

Ik heb de VFR net een paar maanden (2e hands gekocht) en raak steeds meer aan die machine gewend. En dan gaan je dit soort dingen (meer) opvallen, maar volgens mij is het gedrag sinds (mijn) dag een hetzelfde gebleven.

Ik hoop/denk dat alles in orde is, zo niet, dan zou ik nu nog binnen garantie terug naar de dealer kunnen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Nog een naschrift enkele maanden later:

Veel van dat geratel bij het stationair draaien is verdwenen sinds ik bij de sleuteldag in Delft de motor heb laten synchroniseren.

Ergens wel logisch dat dat ongelijkmatig lopen van de niet-gesynchroniseerde motor ook de versnellingsbak beinvloed.

Aan de overige geluiden en zo ben ik nu blijkbaar gewend, dat zie ik nu als normaal :lol:

En last van een "valse vrij" heb ik niet meer gehad, blijkbaar gaan mijn schakel-vaardigheden vooruit ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppeling van een motor werkt net even anders dan die in een auto en daarom is schakelen zonder koppeling op het juiste moment ook niet meteen schadelijk en kan soms zelfs nog soepeler gaan dan met koppeling, mits je het juiste moment hebt.

 

Volgens mij ligt dit niet aan de koppeling maar aan het versnellingsbak/tandwielen type dat dit kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...