Ga naar inhoud

contactslot VFR1200


erjo
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi, mede VFR'isten,

 

Even een vraag aan de VFR1200 berijders. Sinds ik in maart j.l. met een 'droog' :1241emule: en niet te gebruiken contactslot 'verplicht' ANWB lid ben geworden, rijst de vraag of dit herkenbaar is. Nu spuit ik maandelijks wat WD40 in het slot en is het draaien van de sleutel geen enkel probleem meer.

 

Mijns inziens is het metaal van het slot en de slothouder nogal gevoelig voor drooglopen waarna cilinder en slotbus gaan plakken. :rolleyes: Ik hoor graag wat andere ervaringen zijn.

Verder doe ik er niets mee, behoudens de maandelijkse WD40 beurt. :wijsneus:

 

Groetjes, Er(WD40)Jo :upyours:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mij is altijd geleerd dat je geen WD40 of andere olie-achtigen in welk slot dan ook moet spuiten. Ik heb een aantal jaren in de toegangstechniek gewerkt, dus ik twijfel niet aan deze wijze les. Het binnenwerk wordt kleverig, trekt vuil aan en uiteindelijk trekt het vuil ook weer vocht aan, waardoor het op korte termijn werkt maar op de lange termijn de problemen verergert. Vochtophoping in het vuil kan het slot zelfs doen vastvriezen.

Ik gebruik altijd een vochtafdrijvende spray, speciaal voor sloten op basis van grafiet. Gewoon te koop bij iedere bouwmarkt. Ik spuit de sloten van de motor ieder jaar 1 keer in wanneer ik m'n motor een beurt geef. Grafiet poeder kan ook, maar is dit is een contactslot van een motorfiets niet zo handig omdat deze een sluitklepje heeft tegen vocht. Mijn sloten lopen altijd soepel, ook in de winter vriezen ze niet vast e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ergens een slot mee kan vernielen is het wel grafiet poeder. In combinatie met wat vocht vormt dat een hopeloze substantie.

Ik gebruikte in het verleden een wapenolie en tegenwoordig een ATF olie. Die is lekker dun en heeft een hoog reinigend vermogen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe heb ik ook de beste ervaringen met WD40 of een gelijksoortige (siliconen)spray. Ook in de winter geen problemen. Uiteraard kan het gebeuren dat het slot vastvriest omdat zonder afsluitkepje er altijd vocht in kan komen maar ook slotontdooier doet het dan prima in dat geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ergens een slot mee kan vernielen is het wel grafiet poeder. In combinatie met wat vocht vormt dat een hopeloze substantie.

Ik gebruikte in het verleden een wapenolie en tegenwoordig een ATF olie. Die is lekker dun en heeft een hoog reinigend vermogen.

VFRikus

ABUS levert een speciale slot-onderhoudsspray in een spuitbusje die een combinatie is van anti-corrosiemiddel en grafiet, maar dan wel olievrij. Deze is speciaal ontwikkeld voor sloten die buiten gebruikt worden, zoals motorsloten. Werkt zelfs als roestoplosser en contactspray.

WD40 wordt door ALLE slotenleveranciers ten zeerste afgeraden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

WD40 wordt door ALLE slotenleveranciers ten zeerste afgeraden!

Uiteraard. Jij verkoopt natuurlijk ook het liefst je eigen merk. ;) Zal ook best perfect werken maar ik moet echt zeggen dat ik met WD40 nog nooit problemen heb gehad. Maar ja, het kan wel eens verschillen per geval waarschijnlijk. Gewone contactspray werkt trouwens ook prima. In theorie heeft elke formule zijn eigen voor- en nadelen, in de praktijk is me daar tot nu toe nog weinig van gebleken. Die van WD40 is nog altijd geheim maar heeft volgens opgaaf smerende, reinigende, vochtverdrijvende, corrosiewerende, conserverende, contactbevorderende en nietgeleidende eigenschappen en zou nog niet eens kankerverwekkend zijn ook. Aandelen heb ik niet, wel de conclusie dat mijn sloten het er al heel lang prima mee blijven doen. :)

 

http://www.wd40.nl/marken_wd40_faq_nl.php

 

Van grafiet ben ik iig geen liefhebber vanwege de smurrie die het achterlaat. Vooral ook dat houdt vuil vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ik geen chemie gestuderd, maar kan Bluebird prima volgen. Ik heb tot op heden ook geen enkel probleem met WD40 ervaren. Zelfs gedurende enorme hoosbuien in Schotland, bleef het slot prima functioneren. (Voorafgaande aan de trip effe WD40 in het slot gekiept) Ook heb ik inderdaad smurrie evaringen met grafiet.

 

By the way, toen ik met het nietwerkende slot in R'dam stond, gebruikte de ANWB slotenspecialist ook WD40................Zal wel goed zijn, denk ik dan maar.

 

Dank voor de reacties, mede viffers....wie weet wat anderen nog in petto hebben.

 

Groetjes,

 

ErJo :rolleyes: (smeuig als altijd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een slot is water desastreus, vandaar dat er iets vettigs in moet en om verstoppen te voorkomen moet het niet te dik zijn.

Vandaar mijn keuze voor ATF.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft natuurlijk ook een feit dat WD40 een unieke formule heeft en zich daarmee een dito marktpositie heeft veroverd. Ook is het naar verhouding niet echt goedkoop te noemen. Het moet in ieder geval geen water, geen grafiet en geen siliconen bevatten dus moet er eigenlijk wel een oliebestanddeel inzitten. Dat dit precies goed moet zijn bewijst bij mij althans toch wel de werking en de duur ervan. Daarnaast zullen er uiteraard ook prima andere speciale cilinderslotsmeermiddelen zijn waarbij het verschil in prijs misschien de enige reden zou zijn om van WD40 af te stappen wat mij betreft. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal waarschijnlijk het patent zijn. Teflon kan het iig niet wezen als het volkomen onschadelijk voor de gezondheid zou zijn. :rolleyes:

 

Nog nooit problemen gehad met het slot op de 1200. Gebruik helemaal niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard. Jij verkoopt natuurlijk ook het liefst je eigen merk. ;) Zal ook best perfect werken maar ik moet echt zeggen dat ik met WD40 nog nooit problemen heb gehad. Maar ja, het kan wel eens verschillen per geval waarschijnlijk. Gewone contactspray werkt trouwens ook prima. In theorie heeft elke formule zijn eigen voor- en nadelen, in de praktijk is me daar tot nu toe nog weinig van gebleken. Die van WD40 is nog altijd geheim maar heeft volgens opgaaf smerende, reinigende, vochtverdrijvende, corrosiewerende, conserverende, contactbevorderende en nietgeleidende eigenschappen en zou nog niet eens kankerverwekkend zijn ook. Aandelen heb ik niet, wel de conclusie dat mijn sloten het er al heel lang prima mee blijven doen. :)

 

http://www.wd40.nl/marken_wd40_faq_nl.php

 

Van grafiet ben ik iig geen liefhebber vanwege de smurrie die het achterlaat. Vooral ook dat houdt vuil vast.

Mijn eigen merk? Ik verkoop alle merken, en zelfs ook WD40....... :beer:

 

M.b.t. WD40: Honda raad af dat te gebruiken in contactsloten met HISS. Waarom weet ik ook niet, dat zeggen ze er niet bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar hebben we hier idd een voorbeeld van gehad. Misschien kan het de elektronische werking verstoren van dergelijke sloten? Dan is het wel een hele goeie ''contactspray''............ :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi, gelukkig heeft iedereen wel zijn eigen smaak. :worshippy: Overigens, toen ik in maart j.l. mijn sleutel niet meer in het slot kon draaien, kwam de sleutelspecialist van de ANWB met 2 middelen aanlopen. Klein soort 'sleutel' hiermee kon hij in het slot voelen of er iets inzat. Twee, ja, een spuitbus WD40. Hij gebruikt dat altijd in dergelijke gevallen vanwege de goed smerende en reinigende eigenschappen en het bevat siliconen. :closedeyes: Dus WD staat bij mij op de plank.

 

Grafietspray ook wel eens gebruikt maar dat geeft inderdaad wat zwarte smurrie.

 

Groetjes, Er(WD40)Jo (greased lightning) :yahoo:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...