Ga naar inhoud

herstellen schroefdraad


Teus
 Delen

Aanbevolen berichten

Threadje gaat niet over Veefers maar over de Mobylette, sorry hoor :lol:

 

De bevestiging van de uitlaat is erg gevoelig: op de cilinder heb je een schroefdraad. De buis van de uitlaat gaat hier in, en over de uitlaat schuift er een ring die in de cilinder wordt geschroefd. Op deze foto zie je het: http://satsuki.nl/teus/photos/bikes/mbk/IMAG0294.jpg

De schroefdraad op de cilinder breekt echter makkelijk af, en da's bij mij dan helemaal gebeurd. er schiet bijna niets meer van over.

 

Ik hoor dat er twee oplossingen zijn:

a) wat uitboren en een ring inbrengen met langs de binnenkant schroefdraad. Ik ga er van uit dat je de cilinder erg heet stookt en de ring in de vriezer plaatst, dan breng je makkelijk de ring in en spant deze goed. Lijkt me de beste oplossing want zo kun je metaal gebruiken dat veel beter is. Ik weet echter niet wat dit kost.

b ) uitboren en een grotere schroefdraad trekken. dan een verloopstuk op de huidige ring plaatsen. moet de motor er uit, met een paar tientjes kom je er van af

c) er bestaan kitjes om schroefdraad te herstellen, dat breng je aan als gel ofzo. zou universeel zijn. erg duur. geen idee wat de juiste merknaam is.

edit: net gevonden op Ebay, het noemt bvb Permatex http://www.permatex.com/products/motorcycl...d_Repair_TR.htm

geen idee of zo'n goedjes tegen de temperatuur van een uitlaat kunnen. Permatex gaat tot 150 celsius

aangepast door Teus
Link naar reactie
Delen op andere sites

da's optie B dus :P

 

helicoil gaat tot M30 maar zo'n kitjes kosten meer dan 300 euro.

ik koop niet graag zo'n helicoil setje van zo'n grote maat, dat heb je maar 1 keer nodig. en ik denk niet dat je ergens zo'n setje kunt huren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuw(tweedehands) cilindertje? Ik weet niet hoe courant die onderdelen zijn, maar erg duur zal een andere cilinder misschien niet zijn. In mijn brommertijd was dat tientjes werk. Zoeken naar een goede cilinder en zuiger is misschien het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

normaal gezien plaatst men een andere cilinder ja, maar dan blijft die schroefdraad even gevoelig. tenzij ik ga voor een andere cilinder en kijk welke mogelijkheden qua uitlaat er zijn. als de doorsnee 16 jarige het kan betalen met zijn zakgeld moet dat voor mij geen probleem zijn.

wanneer ik eens genoeg tijd heb zal ik wat prutsen hiermee. de bedoeling is dat de brommer sneller accelereert en de uitlaat stiller is: de uitlaat neemt veel vermogen weg en dempt voor geen meter. door het prutsen aan de aandrijving kun je de topsnelheid legaal houden. als je de begrenzer in de automatische aandrijving kunt wegnemen, kun je die evengoed vergroten :1210:

aangepast door Teus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, ik zag niet dat het voor de mobylette is en nee ben met je eens die grote maat heb je niks aan.

Wat hierboven ook staan, een 2ehandje scoren of natuurlijk een vet snel cilindertje erop, een opgevoerde Mobylette is echt de bom :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k heb geen zin om die op te drijven: ik moet geen problemen met de politie en het is gewoon gevaarlijk. de banden komen recht van een fiets, de trommelremmen en ophanging zijn bagger maar net voldoende. moderne scooters zijn veel veiliger hiervoor: remschijven, goede moderne banden,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
'k heb geen zin om die op te drijven: ik moet geen problemen met de politie en het is gewoon gevaarlijk. de banden komen recht van een fiets, de trommelremmen en ophanging zijn bagger maar net voldoende. moderne scooters zijn veel veiliger hiervoor: remschijven, goede moderne banden,...

 

 

Je moet er ook geen 100 mee willen maar een beetje meer oef is wel ok toch?

De Mobylettes in BE hebben een variomaat meen ik, die zijn veel beter geschikt dan de NL versie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...