Spring naar inhoud


Foto

balhoofdlager vervangen


  • Log in om te reageren
33 reacties op dit topic

#1 dickster

dickster

    Nieuwkomer

  • Inactief
  • 2 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Nieuw Haamstede
  • Interesses:Mechanische horloges, Kiten,Golf,
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 07 oktober 2011 - 13:25

Goedemiddag,

Mijn balhoofdlager is niet helemaal fris meer en moet vervangen worden. Is dat een klus die je zelf kunt doen of moet je daar pers gereedschap voor hebben????


mvg Dick

#2 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12702 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 07 oktober 2011 - 14:01

Is goed zelf te doen, even er van uitgaande dat je een beetje sleutelervaring hebt.
Pers gereedschap is niet nodig, maar een stukje buis met een bepaalde binnen diameter is wel handig voor het op de plaats tikken van het nieuwe onder lager. Het wil er wel zonder.
VFRikus

#3 AFS Motorparts

AFS Motorparts

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3101 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 07 oktober 2011 - 15:14

Wat Rikus zegt klopt, maar ik zou zeggen dat er net iets meer ervaring nodig is dan een beetje.
Gebruik de oude lagerschalen om de nieuwe er in te tikken.
Een lange beitel om de oude eruit te tikken, en voldoende kogellagervet is absoluut noodzakelijk. De hamer moet echt een vuistje zijn, met een klein hamertje lukt het niet.....
Een pers is beter, ook al is het alleen maar een stuk M16 schroefdraad met moeren en pasflensen.

#4 Teus

Teus

    Zeer ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPip
  • 902 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gent
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 07 oktober 2011 - 15:58

volstaat het niet om de nieuwe lager in de diepvries te steken, of een spuitbus te gebruiken die het bevriest?

#5 Jappe

Jappe

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2469 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Culemborg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 07 oktober 2011 - 16:11

Reken maar eens uit wat het uitmaakt in diameter door het in de vriezer te leggen. Vloeibare stikstof zet pas echt zoden aan de dijk.

#6 AFS Motorparts

AFS Motorparts

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3101 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 07 oktober 2011 - 16:32

volstaat het niet om de nieuwe lager in de diepvries te steken, of een spuitbus te gebruiken die het bevriest?

Het scheelt iets, maar niet genoeg. Daarnaast heb ik gemerkt dat het blijven vastvriezen aan je vingers of handschoen lastiger is dan de meerwaarde van de kleinere diameter.......

#7 Waltersan

Waltersan

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 680 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Neder-Betuwe
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 07 oktober 2011 - 18:00

voor het verwijderen van de onderste lagerschaal op de balhoofdpen gebruik ik een dremel tool met een doorslijpschijfje, werkt super. scheelt een hoop getimmer en gevloek. ook heb ik een lange dikwandige buis van 35 binnen en 45 buiten dia, hiermee, en met de oude lagerschaal kun je de onderste lagerschaal op zn plek tikken.
ik heb ook een dikke alu prop van 55mm ofzo om de lagerschalen in het frame te tikken. met deze tools is het goed te doen (en enige dosis sleutelervaring), met alleen standaard gereedschap is het een hoop geklooi.
en als je sleutelwerk niet verder is dan remblokken vervangen en kettingspannen: niet aan beginnen.

#8 teake

teake

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2815 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Kampen
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 07 oktober 2011 - 18:56

Johan heeft ook de juiste gereedschappen en ervaring. Je kunt het eventueel met hem samen doen bij hem.
Heb ik ook gedaan, en ging zeer snel en soepel. Resultaat is super!

Bewerkt door teake, 07 oktober 2011 - 18:56.


#9 Johan

Johan

    SCJ

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2534 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zwolle
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 07 oktober 2011 - 19:24

Yep

#10 Teus

Teus

    Zeer ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPip
  • 902 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gent
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 07 oktober 2011 - 20:37

mijn oud balhoofdlager is al (deels) gedemonteerd en de nieuwe ligt klaar. ik moet binnenkort toch naar de ijzerwinkel. welk stuk buis heb ik nu precies nodig om de lager er in te kloppen?

#11 Jappe

Jappe

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2469 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Culemborg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 07 oktober 2011 - 21:00

Binnendiameter groot genoeg en buitendiameter ook. Neem hem niet te dunwandig.

#12 Johan

Johan

    SCJ

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2534 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zwolle
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 07 oktober 2011 - 21:34

mijn oud balhoofdlager is al (deels) gedemonteerd en de nieuwe ligt klaar. ik moet binnenkort toch naar de ijzerwinkel. welk stuk buis heb ik nu precies nodig om de lager er in te kloppen?

Je hebt een PB

#13 Teus

Teus

    Zeer ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPip
  • 902 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gent
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 07 oktober 2011 - 23:22

Een pers is beter, ook al is het alleen maar een stuk M16 schroefdraad met moeren en pasflensen.

ah, een M16 schroefdraad is makkelijk en goedkoop te krijgen.
ik moest Goochelen om te zien wat een flensverbinding was, blijkbaar gewoon een heel stevige ring met de juiste diameter. in welk soort handel koop je dat?

#14 AFS Motorparts

AFS Motorparts

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3101 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 08 oktober 2011 - 11:59

ah, een M16 schroefdraad is makkelijk en goedkoop te krijgen.
ik moest Goochelen om te zien wat een flensverbinding was, blijkbaar gewoon een heel stevige ring met de juiste diameter. in welk soort handel koop je dat?

Kopen is lastig, zelf maken met een draaibankje is het beste.

#15 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12702 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 08 oktober 2011 - 12:28

Ik zit me nu al een paar dagen af te vragen waar jij een pers / stuk M16 met allerlei flensen voor wil gebruiken.
Bij gebrek aan het goede stukje buis, waarvan Johan de juiste afmetingen wel weet, heb ik het spul gewoon met een pendrijver op de plek getikt.
VFRikus


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers