Ga naar inhoud

balhoofd lager vastzetten


vfrbuddy
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoe vast zitten jullie het conisch balhoofdlager?

Ik heb het nu handvastgezet,voel geen speling,maar het stuur [met alles erop en eraan]voorwiel van de grond,valt niet naar links of rechts toe als ik hem een beetje omduw!

Stuur gaat wel gewoon makkelijk van links naar rechts.

 

Advies???

aangepast door vfrbuddy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vast zitten jullie het conisch balhoofdlager?

Ik heb het nu handvastgezet,voel geen speling,maar het stuur [met alles erop en eraan]voorwiel van de grond,valt niet naar links of rechts toe als ik hem een beetje omduw!

Stuur gaat wel gewoon makkelijk van links naar rechts.

 

Advies???

 

Ik heb je pb inmiddels beantwoord. Ik probeer me weer even voor de geest te halen hoe soepel het aanvoelde toen ik met het balhoofd bezig was, maar volgens mij viel die bij bij ook niet vanzelf naar links en rechts. Het moet echter wel heeel soepel gaan en zonder hapering. Heb je alle tighraps van de bekabeling los?! want die kunnen natuurlijk wel een kleine weerstand geven.

Nu dus nog een beetje aanzetten en nog eens voelen.

Als je het niet duidelijk voelt of je niet geheel zeker bent, dan zou ik het voorwiel eruit halen en dan nog eens voelen. Met het voorwiel er al in creeer je namelijk wel meer massa in de draaibeweging en die massa kan misschien een lichte hapering verdoezelen als je begrijpt wat ik bedoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevoel van hoe vast te zetten is moeilijk om op papier te zetten.

Ik draai het lager eerst stevig met een sleutel vast om het lager zich te laten zetten, daarna langzaam stukje voor stukje lossen, met gelijktijdig draaien van het balhoofd, tot hij licht en speling vrij draait.

Dan de contramoer vast en nogmaals controleren op speling en licht draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevoel van hoe vast te zetten is moeilijk om op papier te zetten.

Ik draai het lager eerst stevig met een sleutel vast om het lager zich te laten zetten, daarna langzaam stukje voor stukje lossen, met gelijktijdig draaien van het balhoofd, tot hij licht en speling vrij draait.

Dan de contramoer vast en nogmaals controleren op speling en licht draaien.

 

 

:^ Ook al de nodige balhoofdlagers gesteld. Om het lager te zetten, draai ik na het strak aandraaien de voorvork een paar keer heen en weer, om het zetten te helpen, vervolgens draai ik het lager los en zet het weer vast, met net de speling er uit.

 

Iets andere weg, maar met hetzelfde resultaat. Het lager moet zich onder spanning zetten en daarna net spelingsvrij vastgezet worden. Vervolgens wel de moer van de kroonplaat met het juiste aanhaalmoment vastzetten. Zo uit het hoofd 110 nm, maar kan er iets naast zitten. (niet veel)

aangepast door vroembert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als regel voor het aanspannen van conische lagers werd me vroeger aangeleerd alles vast te draaien (zodat het lager zich kan positioneren en het overtollige vet wegpersen) en dan 1/8 tot 1/6 toer terug los draaien om het teveel aan spanning weg te nemen. Daarna nog eens de "draaibaarheid" en speling controleren en indien nodig bijstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is, dat de regels voor het stellen van conische lagers per toepassing verschilt. In mijn bestelblik zitten conische wiellagers op de voorwielen, die zijn pas losgeweest voor het vervangen van de remschijven. Die moet je volgens het boekje aanspannen op 38 nm, vervolgens draaien, zodat ze zich kunnen zetten, daarna lossen en weer aanspannen op 8 nm (Met dop 32 op zo'n mini momentsleutel ;) ) en vervolgens splitpen er weer in, om deze passend te krijgen mag de moer max 30 gr teruggedraaid worden, wat in de praktijk handvast betekent. Dus spanning er net uit, meer niet. Zo trof ik het aan bij demontage en zit het na montage ook weer. Het komt neer op aanspannen, lagers zetten, lossen en spelingsvrij weer vastzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Conische wiellagers van auto's draai ik ook altijd handvast/net spelingvrij. Nooit problemen mee.

Gezien de krachten die er op de balhoofdlagers komen is speling vrij voldoende, anders zal het al gauw je stuurgedrag beïnvloeden.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de mijne ook vervangen een 4 weken terug omdat er een knik inzat.

Nu voelt het stuur tijdens het rijden "los" aan, moeilijk te omschrijven, maar ik heb de indruk dat het stuur tijdens het rijden constant links-rechts gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus ik dien de 2 getande ringen losser te zetten? Het stuur draait wel heel vlot en soepel als ik de motor opkrik.

Gaat je stuur heen en weer tijdens het rijden, of gaat de motor heen en weer tijdens het rijden? In het eerste geval zit het balhoofdlager te los, in het tweede geval te vast......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de indruk dat het stuur heen en weer gaat, dus toch te los?

Tijdens de winter eens ff zo een tool frezen dat op die getande ringen past, kan ik het eens op moment vastzetten.

Of is dit voor een redelijke prijs te koop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de indruk dat het stuur heen en weer gaat, dus toch te los?

Tijdens de winter eens ff zo een tool frezen dat op die getande ringen past, kan ik het eens op moment vastzetten.

Of is dit voor een redelijke prijs te koop?

Bij David Silver kost een "stearing stem socket" 39,95 engelse pond. Hiermee kun je met een momentsleutel de balhoofdlagering op moment vast zetten. Ik heb dit gereedschap gekocht, omdat ik originele balhoofdlagers(geen kegels, maar balletjes) heb gemonteerd en die moeten op moment vast gezet worden. De conisch lagers moeten op gevoel spelingvrij gemonteerd worden(hoewel op sommige motorfora een aanhaalmoment van 25Nm wordt genoemd voor conische lagers). Bovengenoemde gereedschap kan ook handig zijn bij stellen van conische lagers, omdat je hiermee beter houvast hebt bij het aandraaien en makkelijker kracht kunt doseren, maar echt nodig heb je hem niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...