Ga naar inhoud

Stator / dynamo VTEC probleem


WilcoZwolle
 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn VTEC laadde niet goed bij waardoor de accu langzaam leegliep.

 

Samen met Johan hebben we allereerst de stator doorgemeten, deze leek goed.

Accu is nieuw en laadt aan de druppellader wel goed bij.

Verdachte was in eerste instantie de spanningsregelaar dus deze vanmiddag vervangen door een andere.

Het probleem bleef echter! :pompomdown:

 

Toen toch maar de dynamo losgehaald en de stator was zwartgeblakerd voor een groot deel.

Zou dat dan toch de boosdoener zijn?

Gelukkig had Vfroem nog een goede gebruikte liggen en wilde Germa wel even 300 km rijden om deze op te halen. :respect:

(De motor lag immers los dus was wel zo handig om dit meteen maar te doen).

 

Toen Germa weer terug was met de vervangende stator deze gemonteerd en de boel weer opgebouwd.

Starten, meten, en... Nog niet goed!!! :tease:

 

De vervangende stator was wel 7mm kleiner in diameter dan degene die eruit kwam.

Zou het hier in kunnen zitten? Vfroem vertelde wel dat er 2 soorten waren en 2 maten vliegwielen.

Johan en ik staan nu voor een compleet raadsel wat er aan de hand is en wat te doen. :?

 

Wie weet hier meer van en kan wellicht met een oplossing komen?

 

 

p.s. Johan, als je nog aanvullingen hebt op bovenstaande, kom er maar in!

p.s.2 Op de ene foto de oude verbrande stator, op de andere foto de vervangende welke een beetje kleiner is...

post-4636-1323554973.jpg

post-4636-1323554983.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me dat het 1 van de afwijkingen is van de updates die er vanaf '06 doorgevoerd zijn.

Ik heb zelf ook de stator vervangen maar ik heb er een aftermarket in gezet en 1 van de belangrijkste dingen die me opviel wat dat daar de wikkelingen bloot lagen en dus niet die laag eromheen had.

Bij mij was het echter wel meetbaar maar gezien het uiterlijk van je stator lijkt dat me wel duidelijk en de 7mm kleinere vervanger kan ook niet optimaal werken omdat de afstand van het vliegwiel groter is en daardoor verlies optreedt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me dat het 1 van de afwijkingen is van de updates die er vanaf '06 doorgevoerd zijn.

Ik heb zelf ook de stator vervangen maar ik heb er een aftermarket in gezet en 1 van de belangrijkste dingen die me opviel wat dat daar de wikkelingen bloot lagen en dus niet die laag eromheen had.

Bij mij was het echter wel meetbaar maar gezien het uiterlijk van je stator lijkt dat me wel duidelijk en de 7mm kleinere vervanger kan ook niet optimaal werken omdat de afstand van het vliegwiel groter is en daardoor verlies optreedt.

 

Dus "bijbehorende" vliegwiel monteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie op de eerste foto 2 statoren; 1 gemonteerd en 1 los.

Hoewel de losse zwarter is, is de gemonteerde ook naar de kl*te !!

De spoelen horen allemaal licht van kleur te zijn. Het bruine duidt op verbranding van de isolatielaag van de wikkelingen.

 

Dus afgezien van de afwijkende maat, is die gewoon ook stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat vfroem geen stator levert waarvan hij niet weet of hij goed is.

De verkleuringen van de "nieuwe" stator zijn normaal na een x aantal km's, dat wil niet betekenen dat hij stuk is, de "oude" is zichtbaar verbrand.

Door de kleinere diam. is de afstand tot het magnetisch vliegwiel te groot waardoor de inductie in de spoelen te weinig is en dus geen energie levert.

Na de stator gemeten te hebben kwam hij belast op ongeveer 18 volt, de weerstand van de spoelen lag rond de 0,5 ohm.

De stator lijkt dus goed, alleen is de ruimte tussen de spoelen en het vliegwiel vlgs mij te groot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de verschillende online part fiches bekijk, kom ik 2 verschillende partnummers tegen voor de stator en bij sommige sites ook 2 verschillende vliegwielen in de lijst.

 

klik

 

klik

 

Misschien dat het onderdeelnummer er ergens op staat, dan kan je vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de stator behoorlijk kleiner is dan zal ook de werking van de magneten er op minder zijn. Dus om deze stator meteen maar kapot te verklaren gaat mij een beetje te ver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat zodra het bijbehorende vliegwiel wordt gemonteerd, de boel werkt. Het zal me gezien de km stand van Wilco's fiets niets verbazen, als de originele stator er niet meer in zit. Blijkbaar is bij de dealer daarna het vervangende model gemonteerd, inclusief vliegwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat vfroem geen stator levert waarvan hij niet weet of hij goed is.

De verkleuringen van de "nieuwe" stator zijn normaal na een x aantal km's, dat wil niet betekenen dat hij stuk is, de "oude" is zichtbaar verbrand.

Door de kleinere diam. is de afstand tot het magnetisch vliegwiel te groot waardoor de inductie in de spoelen te weinig is en dus geen energie levert.

Na de stator gemeten te hebben kwam hij belast op ongeveer 18 volt, de weerstand van de spoelen lag rond de 0,5 ohm.

De stator lijkt dus goed, alleen is de ruimte tussen de spoelen en het vliegwiel vlgs mij te groot

 

De stator zou nog best goed kunnen werken, maar aan de verkleuring is wel te zien dat de spoelen op hun donder hebben gekregen. (ooit een kapotte SR)

Verkleuring treedt alleen op bij (over)verhitting. Een nieuwe stator is gelijkmatig van kleur. Ik kan niet zeggen dat een gebruikte altijd ook gelijkmatig is. (hij zal best wel eens lekker warm worden).

 

Als Vfroem deze stator als goed heeft bestempeld, zullen de wikkelingen nog wel geisoleerd van elkaar zijn, maar zit je probleem inderdaad in de afstand magneet- stator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had in februari een probleem met het bijladen. Ik zag op mijn gemonteerde voltmeter dat de spanning teruggevallen was tot 11 volt.Te laag dus. Gelukkig was ik vlak bij huis en kon thuiskomen. Het bleek een kapotte stator te zijn.

Hier volgt een beschrijving hoe ik dat opgelost heb.

Als de generator niet meer bij laadt dan kan de stator kapot zijn. Dit is een van de twee bekende kwalen van een VFR Vtec. De andere kwaal is een kapotte thermostaat.

Bij mij uitte zich dit in een accu spanning van 11 volt tijdens het rijden. Iedere waarde beneden de 13 volt tijdens draaiende motor (minstens versneld stationair) is verdacht. Dit kan echter ook aan de regelaar liggen maar bij een Vtec is een kapotte stator waarschijnlijker. Door de weerstand en de spanning van de stator spoelen te meten kun je dit testen. De weerstand tussen de gele draden moet tussen de 0,1 en 1,0 Ohm (bij 20 graden C) zijn. De wisselspanning moet circa 40 tot 50 volt zijn. Dit is de open spanning dus op een los genomen stekker bij draaiende motor. De stekker bevindt zich achter de rechter stroomlijn. Deze stroomlijn moet dus ook los genomen worden.

 

De los genomen stekker is van de generator. De drie gele draden gaan dwars door het frame naar de rechterkant van de motor. Daar is de generator op de krukas gemonteerd.

 

Bij mijn motor was de weerstand van de stator in orde maar de wisselspanning was veel te laag. De waarden waren 4 tot 10 volt wisselspanning.

 

Er is een How-to op de site: http://www.vfrdiscussion.com/forum/index.p...w-to-with-pics/.

 

Als de stator verdacht is moet je de linker stroomlijn demonteren en het koelwater expansievat opzij hangen.

 

Nu de stekkers onder aan het generator deksel los maken en uit de weg hangen.

Het deksel zit met 8 bouten vast. Denk vooral aan de bout naast het kettingwiel, deze wordt gemakkelijk vergeten.

Tijdens het losdraaien van de bouten ook de stekkers linksonder het dynamodeksel losmaken. Die zitten anders in de weg.

 

Maak een draad aan de stekker voordat je die door het frame terug trekt. Daardoor gaat het monteren later veel makkelijker. Zie de afbeelding

post-1829-1323620692.jpg

post-1829-1323621792.jpg

Hier zie je de stator nog hangen aan de kabel en een nieuwe stator gemonteerd in het generator deksel. De stator is duidelijk kapot. Er zit verkoolde olie op. De stator is niet voldoende gekoeld geweest en daardoor is de olie verbrand. Het is belangrijk dat er niet met te weinig olie wordt gereden. Denk aan de juiste olie niveau controle. (3-5 minuten stationair draaien en dan na 2-3 minuten op een horizontale vloer op de midden standaard het niveau in het peilglas aflezen.)

Er komt erg weinig olie uit het deksel. In mijn situatie circa 10 cc. Een olie opvang bak was dus eigenlijk niet nodig geweest. Een dikke krant was voldoende geweest.

De roterende magneet ziet er als volgt uit:

 

Montage gaat in omgekeerde volgorde zoals ze altijd zo mooi schrijven.

De stator en het plaatje om de draad in het dynamohuis vast te zetten moeten met 12 Nm worden vastgezet.

Daarna de stekker met behulp van een ijzerdraad door het frame naar de rechterzijde voeren. Dit is niet makkelijk daar de draad tussen de V van de V4 en onder het inlaatspruitstuk door moet.

Nu kun je de generatorspanning bij lopende motor meten. Deze was bij mij 40 tot 50 Volt wisselspanning. Dit lijkt goed te zijn.

Nu alle stekkers weer aansluiten en dan de laadspanning controleren. Deze was bij mij 14,5 volt op de accu. De reparatie is waarschijnlijk dus geslaagd

post-1829-1323620980.jpg

Mijn VFR is van 2006 en heeft 58.817 km gelopen toen de stator kapot ging, ik ben de eerste eigenaar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie conclusie is juist. De luchtspleet tussen stator en rotor behoort maar een paar 0.1mm te zijn. Is de luchtspleet groter dan is de magnetische weerstand te groot om spanning is de spoel op te wekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...