Spring naar inhoud


Foto

Accu gesulfateerd


  • Log in om te reageren
13 reacties op dit topic

#1 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1484 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 06 januari 2012 - 15:11

Hoi,
Vandaag eens mijn accu op de lader gezet. (CTEK XS800)
Nu geeft die aan dat de accu mogelijk "gesulfateerd" is????
Volgens de manual gewoon doorgaan met laden dan komt het mogelijk goed.
Mijn vraag is, wat is gesulfateerd en hoe komt het. Ik vermoed dat er een sulfaat op de accu platen zit. Maar wat si dat, wat moet ik er mee.
Kan ik dat op een slimme manier verwijderen?

Wie heeft er ervaring mee en of heeft een goede uitleg?

Erwin

#2 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12723 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 06 januari 2012 - 15:18

De details kan ik je ook niet aan helpen, het enige wat ik wel weet is dat lang laden met een zo klein mogelijke stroom soms wil helpen.
VFRikus
p.s. ik zou dat ding ook niet direct geloven, want die kan ook niet binnen in een accu kijken.

#3 V4 Rosso

V4 Rosso

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2542 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:midden
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 06 januari 2012 - 15:20

Het ontstaat meestal na diepontlading. Kristallen slaan neer op de accuplaten en verhinderen het contact van de loodplaat met het electroliet.
Om de kristallen weer op te lossen wordt geladen met een kleine stroom en verhoogde spanning (>20V).

#4 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12723 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 06 januari 2012 - 15:26

Die verhoogde spanning wist ik niet, maar houd stroomsterkte wel zo klein mogelijk.
VFRikus

#5 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1484 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 06 januari 2012 - 15:30

Hmmm ja,

Ik kan niet veel doen dan die lader er oplaten.
Ja, ik heb nog een regelbare lineaire voeding.
Maar hoe laag moet de stroom dan zijn? 1 A of nog minder....

Bewerkt door Qwerc, 06 januari 2012 - 15:31.


#6 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12723 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 06 januari 2012 - 15:45

Veel minder zelfs. Mijn conditielader voor de motor doet 750 mA en die zet ik in dat soort gevallen in bij auto accu's.
Voor een motor accu zou ik in de buurt van de 200 mA gaan zitten.
VFRikus

#7 V4 Rosso

V4 Rosso

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2542 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:midden
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 06 januari 2012 - 15:50

Ik kan niet veel doen dan die lader er oplaten.

Aan de lader laten hangen is dan ook het beste want die heeft een desulfateer gang, anders zou deze niet aangeven dat er een (mogelijk) gesulfateerde accu aan hangt.

#8 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1484 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 06 januari 2012 - 17:14

Vreemde is dat ik niets aan de accu merk.
D.w.z. de motor start gewoon. Geen propleem.
Zachtjes doorladen zou het sulfaat kunnen oplossen.
Wat als ik nu een tijdje mijn licht laat branden?? Dan ontlaad de accu.
Maar waarschijnlijk helpt dat niets tegen het sulfaat, chemisch werkt het ontladen omgekeerd aan het laden.

Overigens is de lader gestopt met het melden. Geeft nu aan dat de accu netjes vol is !!??
Volgens mij is er weinig veranderd. Behalve dat de lader geen melding meer geeft!
Toch met een andere voeding proberen???

#9 Dutchgixxer

Dutchgixxer

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2672 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Friesland
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 06 januari 2012 - 17:42

Wanneer de accu wat ouder wordt stijgt de inwendige weerstand van de accu. Dat meet de conditie lader. Het wil nog niet zeggen dat de accu versleten is maar de koud start stroom wordt wel lager.
Accu zuur ( H2SO4) zorgt voor de geleiding in de accu. Op den duur slaat het sulfaat ( SO4 ) neer op de loden plaaten. Je doet er niets tegen. Zorg er voor dat je accu aan een conditie lader hangt, het liefst vorst vrij gedemonteerd uit de motor. Diep ontladen is zeer slecht voor een lood accu.

#10 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1484 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 06 januari 2012 - 18:55

Ok.
Goed dat het alleen maar waait en niet vriest.
2 weken terug heb ik nog gereden dus het zal dan wel mee vallen.

PS ...iemand nog een goed adres voor een goede (goedkoop) accu?????? Voor het geval dat!

Bewerkt door Qwerc, 06 januari 2012 - 18:57.


#11 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11398 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 06 januari 2012 - 19:43

Ja, VFRoem.

#12 knalselder

knalselder

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1085 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rijkevorsel-B
  • Interesses:Motorrijden en squashen.
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 07 januari 2012 - 10:22

Vorig jaar kreeg ik voor het eerst dezelfde meldingen van mijn acculader terwijl de accu het nog wel deed. Bij VFRoem in het voorjaar een nieuwe accu gekocht en nu geeft de Optimate geen kik meer. Volgens mij is je accu stilaan aan het eind van zijn latijn (de mijne was wel op de kop 10 jaar oud, dus niet echt verwonderlijk...). En de accu's van VFRoem zijn inderdaad van een ongekende prijs/kwaliteitverhouding B) .

#13 boertjes

boertjes

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1290 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Enschede
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Geel

Geplaatst 07 januari 2012 - 12:03

Ik heb wel een accu gehad waar het sulfaat op een van de polen zat, maar in de accu zelf? :blink:

#14 Rob@X-tour-R

Rob@X-tour-R

    Echte CT-rijder

  • Lid VFROC ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3626 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noord-Holland
  • Interesses:CT-club NL
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 07 januari 2012 - 15:35

Sulfatering van accu's had ik wel eens eerder gehoord. Hoe het precies zit vond ik hier heel goed uitgelegd:

Sulfatering van de batterij.
Een batterij kan gesulfateerd raken door :
Diepontladen van de batterij.
Indien een batterij wordt ontladen tot een s.g. beneden 1,13 kg / ltr. , dan ontstaat er loodsulfaat met een zodanig grove kristalstructuur, dat omzetting naar de uitgangsmaterialen van de positieve- en negatieve platen niet zonder meer mogelijk is. We spreken dan van diepontlading.
Deze diepontlading kan ontstaan doordat :
De heftruckchauffeur de batterij verder leeg rijdt als toegestaan.
Het kan ook zijn doordat een batterij die wel geladen is, te lang stilstaat zonder geladen te worden. Door de zelfontlading kunnen we dan ook in de situatie van een s.g. beneden 1,13 kg / ltr. komen.
Batterijen worden ook wel eens voor langere tijd  buiten bedrijf gesteld, zonder tevoren goed geladen en na-geladen te zijn...

Door de diepontlading heeft de batterij een grote inwendige weerstand, zodat bij het laden zelfs met een kleine stroom al een te hoge spanning over de batterij komt, waardoor de lader overschakeld op na-laden, terwijl de batterij nog nauwelijks geladen is.

Een te hoge zuurconcentratie.
Indien er een te hoge zuurconcentratie in de batterijcellen ontstaat is sulfatering ook mogelijk. Immers, sulfaat is zout van zwavelzuur, en hoe hoger de concentratie des te groter de kans op het ontstaan van sulfaat.
De te hoge concentraties zwavelzuur kunnen optreden door ;
Niet toerijkende lading. Hierdoor wordt het elektrolyt niet goed gemengd en zal het elektrolyt schiften, het zware zuur zakt dan naar de bodem van de cel, waar de concentratie veel te hoog wordt.




0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers