Ga naar inhoud

Pilot road 2 of 3?


McFly
 Delen

Aanbevolen berichten

Het is weer tijd voor nieuwe schoenen, dus op naar de bandenboer.

Ik heb nu Michelin Pilot Roads er onder liggen en daar is op zich niks mis mee. Ze hebben het een 10.000 kilometer uitgehouden (ik ben niet zo van knietjes aan de vloer of toerentallen ten noorden van de 10.000). Ik gebruik mijn motor vrijwel elke dag en maak dan ook de nodige km's met af en toe een uitstapje richting Eiffel e.d.

 

Nu bestaan er Michelin Pilot Road 2's en inmiddels ook versie 3.

De 3's zouden wat sneller opwarmen en daarmee sneller kleveriger zijn. Ik vertaal dat als dat ze dus ook sneller slijten.

 

Iemand al ervaring mee? Voorkeur?

aangepast door McFly
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik verkoop zowel de 1, alsook de 2 en de 3.

Tot dusverre is het mij nog niet opgevallen dat de 3 minder lang meegaat dan de 2 (maar er zijn er nog niet zoveel die al een setje versleten hebben). Wel is opgevallen dat hij (nog) minder stabiel aanvoelt dan de 2, die al minder stabiel aanvoelde dan de 1.

De grip in regen en koude is wel met elk model verbeterd, net als de remweg is afgenomen.

Het prijsverschil tussen de 2 en de 3 is minimaal. Met wat zoeken krijg je een setje 2's gemonteerd voor ruim onder de 300 Euro, voor de 3 zit je daar net boven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er verder weinig verschil in zit, kan je dan toelichten hoe en onder welke condities of acties deze instabiliteit zich uit?

 

Ps: ik heb achter een 2 en ben er uitermate tevreden over. Maar misschien ben ik niet aan specifieke omstandigheden/ stijlen onderhevig geweest om dit als zodanig te ervaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begin vorig jaar ook voor de keuze gestaan voor een setje PR2 of PR3 en heb voor de PR2 gekozen vanwege de vele kleine sipes in het loopvlak van de PR3 die mogelijk veel steentje oppikken en daardoor eerder tot lekrijden leiden. Geen idee of dat het geval is, maar er was toen helemaal weinig ervaring met het nieuwe type en de PR2 is mij in het verleden zeer goed bevalle, stukken beter dan de PR1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb op dit moment PR3 eronder liggen. Ben er uitermate tevreden over en was een heeele grote verbetering tov mijn vorige Bridgestone.

 

Heb alleen nooit eerder op PR2 gereden dus daar kan ik niet over oordelen. Wat ik je wel kan vertellen is dat de PR3 ontzettend lekker rijdt en goed kleeft in de bochten. Ik rij veel in de regen en dat is helemaal super met PR3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verkoop zowel de 1, alsook de 2 en de 3.

Tot dusverre is het mij nog niet opgevallen dat de 3 minder lang meegaat dan de 2 (maar er zijn er nog niet zoveel die al een setje versleten hebben). Wel is opgevallen dat hij (nog) minder stabiel aanvoelt dan de 2, die al minder stabiel aanvoelde dan de 1.

Vanwege die klachten over instabiliteit raad ik daarom altijd aan om de B versie te monteren. deze heeft een extra koordlaag en is voelbaar stijver dan de normale. De B versie is alleen verkrijgbaar in de maat 180/55 ZR17. Zowel voor de MPR 2 als de 3 verkrijgbaar voor dezelfde prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er verder weinig verschil in zit, kan je dan toelichten hoe en onder welke condities of acties deze instabiliteit zich uit?

 

Ps: ik heb achter een 2 en ben er uitermate tevreden over. Maar misschien ben ik niet aan specifieke omstandigheden/ stijlen onderhevig geweest om dit als zodanig te ervaren.

Ik zeg niet dat het geen goede banden zijn, maar wel dat de MPR 2 en 3 duidelijk minder stabiel zijn dan alle andere concurrenten. Als je daar gevoelig voor bent, dan gaat dat ergeren.

Met name met hoge bochtensnelheden en/of zware belading wil de achterkant iets heen en weer bewegen (pendelen), zonder dat dat echt eng wordt trouwens.

Je krijgt er trouwens wel een duidelijk lichter sturende motor door, dat is het voordeel van hun bandopbouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke toer/sport band zou jij aanraden of zelf kiezen ?

In de vergelijkingstests van de laatste jaren kwam de Dunlop Roadsmart er als beste uit, en die heb ik zelf ook op 1 van mijn Blackbirds zitten (Naar volle tevredenheid).

Nu is de Roadsmart 2 net gelanceerd, en die schijnt op alle punten verbeterd te zijn (zegt Dunlop, maar ook de gebruikers).

 

Daarnaast is er tot eind Maart een actie van de importeur waarbij de aanschaf + montage van een setje Dunlops een waardebon van 30 Euro oplevert, vrij te besteden bij de bandenleverancier (ook aan andere producten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg niet dat het geen goede banden zijn, maar wel dat de MPR 2 en 3 duidelijk minder stabiel zijn dan alle andere concurrenten. Als je daar gevoelig voor bent, dan gaat dat ergeren.

Met name met hoge bochtensnelheden en/of zware belading wil de achterkant iets heen en weer bewegen (pendelen), zonder dat dat echt eng wordt trouwens.

Je krijgt er trouwens wel een duidelijk lichter sturende motor door, dat is het voordeel van hun bandopbouw.

Sorry hoor, echter klinkt dat als klinkklare onzin.

Ik heb deze zomer bijna elk weekend (& regelmatig doordeweeks) heerlijk tientallen minuten op de Autobahn 220+ gereden met MPR2 bandjes en niet 1 keer heb ik het idee gehad dat mijn bandjes minder stabiel waren en/of wilden gaan 'pendelen'.

Kan natuurlijk zijn omdat ik dan helemaal tot rust kom, echter heb ik het idee dat ik zoiets toch wel zou voelen ;).

 

In de regen zijn die dingen trouwens helemaal vertrouwenswekkend.

En dat zal voor de MPR3 niet minder zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoeveel bochten heeft een Autobahn?

ALs je lekker vlot bochten pakt en dan vooral de lange doordraaiers wil je nog wel eens voelen dat de achterkant wat wiebelt.

Desalniettemin ga ik na deze set Roadsmarts toch weer terg naar de MPR2 (of 3).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je weet is een knik in de Autobahn bij 240-260 op de teller bijna gelijk aan een bocht.

Ook bij lagere snelheden en echte bochten heb ik het niet kunnen ontdekken. Misschien is mijn Wilbers (HK Suspension) vervangingsdemper achter dan toch beter dan ik dacht :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor, echter klinkt dat als klinkklare onzin.

Ik heb deze zomer bijna elk weekend (& regelmatig doordeweeks) heerlijk tientallen minuten op de Autobahn 220+ gereden met MPR2 bandjes en niet 1 keer heb ik het idee gehad dat mijn bandjes minder stabiel waren en/of wilden gaan 'pendelen'.

Kan natuurlijk zijn omdat ik dan helemaal tot rust kom, echter heb ik het idee dat ik zoiets toch wel zou voelen ;).

Ik durf de weddenschap met jou aan:

stap eens over op een vergelijkbare VFR met een setje goede Dunlops, Metzelers of Pirelli's (niet alle modellen), en rij daar hetzelfde stuk mee.

Voor jouw gevoel loopt deze motor dan op rails, en is die van jou met de Michelins is "levendiger".

 

En dat het als klinkklare onzin klinkt wil nog niet zeggen dat het ook zo is. Zelfs Michelin zelf geeft aan dat het klopt, het is een keuze die ze bewust gemaakt hebben (ter info: ik ben ook Michelin motorbandendealer).

De reden dat de Road 2 en 3 het zo goed doen in de regen is o.a. dat ze door het slappere karkas meer bewegen, en dus meer warmte in de band brengen. Hierdoor hebben ze meer grip.

Dat jij het niet voelt, dat kan kloppen. De een is er veel gevoeliger voor dan de ander. Ik krijg hier af en toe klanten die met een bandenspanning rijden die lager is dan 1 Bar, en er ook niets van gevoeld zeggen te hebben......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het ook wel degenlijk voelen

 

Ik heb 14.000 km op de MPR2 gereden (toen vervangen, kwam slecht uit, net voor de slechtere weersomstandigheden, wettelijk kon ik nog wel een poosje) kortom, ze gaan goed lang mee.

Bij de MPR2 reed ik voor altijd met 2.7 ipv 2.5 je kunt het aan Petra vragen, wanneer ik thuis kwam vertelde ik, er moet weer lucht in, controle leverde dan op dat de voorband weer op 2.5 stond.

 

Ik kon het echt merken in de wat langere bochten, die ik elke dag maak, dat de voorkant wat ging "zoeken" maar misschien ben ik daar gevoelig voor.

Erg is het niet hoor, ik kan er zeer goed mee leven, vind het wel lekker wanneer de motor zo de bocht "invalt"

 

Heb er nu 4000 km met de MPR3 opzitten, slijtage kan ik nog niet over meepraten, ik heb zelf wel het gevoel dat deze iets steviger voor is, ondanks wat Frank zegt dat deze slapper is :scratchchin: Ik rij met deze band voor nog steeds op 2.5

 

Zijwaardse beweging zit ook hier in, dat merk je in lange bochten en bij veel zijwind, inderdaad bij hoge snelheid rechtdoor merk je daar weinig van.

 

Het is een gegeven bij de MPR banden en ik zit er niet zo mee, grip dat wil ik en dat hebben ze ruim, zeker in de regen en op die stomme bitumenstrepen die je overal ziet tegenwoordig :pompomdown:

 

Sorry hoor, echter klinkt dat als klinkklare onzin.

Ik heb deze zomer bijna elk weekend (& regelmatig doordeweeks) heerlijk tientallen minuten op de Autobahn 220+ gereden met MPR2 bandjes en niet 1 keer heb ik het idee gehad dat mijn bandjes minder stabiel waren en/of wilden gaan 'pendelen'.

...

 

In de regen zijn die dingen trouwens helemaal vertrouwenswekkend.

En dat zal voor de MPR3 niet minder zijn.

 

In mij 32 jaar motorervaring heb ik nog geen band kunnen vinden waarmee ik zou hard in de regen door een bocht kan als de MPR2/3

Ik heb de standaard BT gelijk onder mijn VFR weggegooid, man wat stapte dan ding opzij in bochten, gewoon eng.

strepen en bitumen was echt levensgevaarlijk met die BT bij droogweer was hij stabieler dan de MPR2/3

 

Bij 220+ zijn de middelpunt vliegende krachten in je wielen gigantisch groot, ik denk inderdaad dat je MPR2 alleen maar mooi rond wil gaan :closedeyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...