Spring naar inhoud


Foto

balhoofd lager vraagje


  • Log in om te reageren
24 reacties op dit topic

#1 vfrbuddy

vfrbuddy

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 242 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Interesses:Fitness,films
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 19 maart 2012 - 21:26

Heb deze winter o.a de voorvorkolie vervangen [ 15w],en ook het balhoofd lager door conische.
Ben vrijdag voor het eerst weer gaan rijden,en merk nu dat de motor anders stuurt, [moeilijk te omschrijven] ,het is net of ik steeds moet bijsturen [bij alle snelheden],een beetje zoekerig gedrag van de voorkant.
Bandenspanning oke,alles nagekeken van lagers en hoogte van vork ect, ect .
Toen ik de groote schroef [sleutel 30] ,waar de handelbars zitten[topbridge?] ,losser draaide [ moest volgens boekje 105nm vast zitten],was het zoekerige gedrag bijna helemaal weg! Stuurde toen ook lichter!
Dus mischien het balhoofd toch te vast gezet? [hand vastgezet], tot speling weg was, of toch de dikkere olie in de voorpoten?

Iemand die raad weet???


bvd

#2 Sparky

Sparky

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1134 berichten
  • Locatie:Beverwijk
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 19 maart 2012 - 21:35

Het lijkt er op dat het balhoofdlager(s) te vast heeft gezeten. Het komt mij bekend voor.
Het is het ergt in een bochten combinatie, zoals op een dijkje. Zeker weten dat je bochten gaat missen bij iets verhoogde snelheid.
Ik had dat nl ook, de lagers vervangen door conische en daarna een club rit. Ik heb nog nooit zo moeten werken!

#3 Johan

Johan

    SCJ

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2527 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zwolle
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 19 maart 2012 - 21:35

Ik denk dat jouw balhoofd lager te strak is aangedraaid.
Er zijn veel goede ervaringen incl myself met SAE 10 als voorvorkolie, SAE 15 kon wel eens te dik zijn maar heeft niets met het stuurgedrag te maken, hooguit is de voorvering veel te stug.

#4 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12698 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 19 maart 2012 - 22:02

Als je de lagers speling vrij afstelt met de onderste moer en dan die bovenste vervolgens met 105 nM aantrekt is de boel zeker te strak.
Dat goed afstellen is het enige nadeel van conische lagers, maar als ze een keer goed zitten is het ook klaar.
VFRikus

#5 vfrbuddy

vfrbuddy

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 242 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Interesses:Fitness,films
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 19 maart 2012 - 22:04

Dus toch het balhoofdlager iets losser zetten en proberen??
De groote moer [sleutel 30] ,dan weer vast zetten met 105nm?

Bvd vfrbuddy

Bewerkt door vfrbuddy, 19 maart 2012 - 22:05.


#6 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12698 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 19 maart 2012 - 22:07

Ja, maar dan zodanig dat de boel net speling vrij is na aantrekken.
Zit je even bij te pielen, maar het is de moeite waard.
VFRikus

#7 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11205 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 19 maart 2012 - 23:26

Waar haal je die 105Nm vandaan, uit het werkplaatshandboek?
Dat aanhaalmoment is voor de originele lagers en geld niet voor de conische, die moet je echt op gevoel spelingsvrij aanhalen omdat jet een compleet ander soort lager is.

#8 Johan

Johan

    SCJ

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2527 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zwolle
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 19 maart 2012 - 23:29

Waar haal je die 105Nm vandaan, uit het werkplaatshandboek?
Dat aanhaalmoment is voor de originele lagers en geld niet voor de conische, die moet je echt op gevoel spelingsvrij aanhalen omdat jet een compleet ander soort lager is.

De bovenste kroonplaat wordt met 105 Nm vastgezet

#9 vfrbuddy

vfrbuddy

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 242 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Interesses:Fitness,films
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 20 maart 2012 - 08:11

De bovenste kroonplaat wordt met 105 Nm vastgezet


Dank je Johan,ga deze week nog het balhoofd ietsje losser zetten,en dan de kroonplaat op 105nm vastzetten.
Wordt vervolgt

vfrbuddy

#10 vfrbuddy

vfrbuddy

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 242 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Interesses:Fitness,films
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 25 maart 2012 - 10:48

Heb het balhoofd ietsje losser gezet,stuurt nu wel beter,en zig zag gevoel is ook weg!
Alleen als ik de grote moer [30] op 105nm vastzet ,lijkt hij weer wat zwaarder te sturen.

Wat ik lees op het forum b.v Ray "het lichter sturen" , met conisch merk ik helemaal niets van ?

Misschien toch nog te vast???

#11 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12698 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 25 maart 2012 - 11:07

Met de onderste moet moet je net speling vrij afstellen, maar als je dan die bovenste aantrket met 105nM kan het al gauw net te veel zijn.
Je moet er even de tijd voor nemen om de afstlling zo te krijgen dat je na aantrekken van de bovenste moer nog steeds net speling vrij bent.
Dit is het enige nadeel van conische lagers, de afstelling. Als het een keer goed is ben je er voor heel lang ,misschien wel voor altijd want ik heb nog nooit gelezen over opnieuw vervangen conische lagers, klaar mee.
Ik kan me nog herinneren dat ik de mijne ook nog twee keer opnieuw afgesteld heb na vernieuwen.
VFRikus

#12 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11205 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 25 maart 2012 - 11:09

Op het moment dat je de kroonplaat op moment vastzet zet je ook automatisch druk op het lager die daardoor wat meer druk krijgt volgens Johan.
Hij heeft bij mij het lager op gevoel goed gezet (spelingsvrij) en toen nog ongeveer een kwart slag losser gedraaid.

#13 vfrbuddy

vfrbuddy

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 242 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Interesses:Fitness,films
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 25 maart 2012 - 16:03

Ray en Vfrikus bedankt voor de info,ga hem nog een keertje loshalen en weer iets losser zetten,hoop dat het dan wel goed is.

vfrbuddy

#14 vfrbuddy

vfrbuddy

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 242 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Interesses:Fitness,films
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 31 maart 2012 - 21:01

Vandaag het balhoofd ongeveer 6mm losser gezet , weer testen en.....super hij valt bijna de bocht in!!! ,heerlijk licht sturen, even op alle snelheden testen en perfect!!!

Dus: conclusie: echt handvast zetten en niet zoals ik, eerst naar een film van Arnold Schwarzenegger kijken en dan hand vast zetten [gerif dat je hem dan te vast zet]

Heren weer bedankt voor alle hulp.

vfrbuddy

#15 AFS Motorparts

AFS Motorparts

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3100 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 01 april 2012 - 08:18

6mm? Dan valt hij er bijna uit......
Het lager is maar iets van 12mm dik, dus je hebt hem er half uit liggen? Lijkt me niet......


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers