Ga naar inhoud

balhoofd lager vraagje


vfrbuddy
 Delen

Aanbevolen berichten

Heb deze winter o.a de voorvorkolie vervangen [ 15w],en ook het balhoofd lager door conische.

Ben vrijdag voor het eerst weer gaan rijden,en merk nu dat de motor anders stuurt, [moeilijk te omschrijven] ,het is net of ik steeds moet bijsturen [bij alle snelheden],een beetje zoekerig gedrag van de voorkant.

Bandenspanning oke,alles nagekeken van lagers en hoogte van vork ect, ect .

Toen ik de groote schroef [sleutel 30] ,waar de handelbars zitten[topbridge?] ,losser draaide [ moest volgens boekje 105nm vast zitten],was het zoekerige gedrag bijna helemaal weg! Stuurde toen ook lichter!

Dus mischien het balhoofd toch te vast gezet? [hand vastgezet], tot speling weg was, of toch de dikkere olie in de voorpoten?

 

Iemand die raad weet???

 

 

bvd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er op dat het balhoofdlager(s) te vast heeft gezeten. Het komt mij bekend voor.

Het is het ergt in een bochten combinatie, zoals op een dijkje. Zeker weten dat je bochten gaat missen bij iets verhoogde snelheid.

Ik had dat nl ook, de lagers vervangen door conische en daarna een club rit. Ik heb nog nooit zo moeten werken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jouw balhoofd lager te strak is aangedraaid.

Er zijn veel goede ervaringen incl myself met SAE 10 als voorvorkolie, SAE 15 kon wel eens te dik zijn maar heeft niets met het stuurgedrag te maken, hooguit is de voorvering veel te stug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de lagers speling vrij afstelt met de onderste moer en dan die bovenste vervolgens met 105 nM aantrekt is de boel zeker te strak.

Dat goed afstellen is het enige nadeel van conische lagers, maar als ze een keer goed zitten is het ook klaar.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus toch het balhoofdlager iets losser zetten en proberen??

De groote moer [sleutel 30] ,dan weer vast zetten met 105nm?

 

Bvd vfrbuddy

aangepast door vfrbuddy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar dan zodanig dat de boel net speling vrij is na aantrekken.

Zit je even bij te pielen, maar het is de moeite waard.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar haal je die 105Nm vandaan, uit het werkplaatshandboek?

Dat aanhaalmoment is voor de originele lagers en geld niet voor de conische, die moet je echt op gevoel spelingsvrij aanhalen omdat jet een compleet ander soort lager is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar haal je die 105Nm vandaan, uit het werkplaatshandboek?

Dat aanhaalmoment is voor de originele lagers en geld niet voor de conische, die moet je echt op gevoel spelingsvrij aanhalen omdat jet een compleet ander soort lager is.

De bovenste kroonplaat wordt met 105 Nm vastgezet

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bovenste kroonplaat wordt met 105 Nm vastgezet

 

Dank je Johan,ga deze week nog het balhoofd ietsje losser zetten,en dan de kroonplaat op 105nm vastzetten.

Wordt vervolgt

 

vfrbuddy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het balhoofd ietsje losser gezet,stuurt nu wel beter,en zig zag gevoel is ook weg!

Alleen als ik de grote moer [30] op 105nm vastzet ,lijkt hij weer wat zwaarder te sturen.

 

Wat ik lees op het forum b.v Ray "het lichter sturen" , met conisch merk ik helemaal niets van ?

 

Misschien toch nog te vast???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de onderste moet moet je net speling vrij afstellen, maar als je dan die bovenste aantrket met 105nM kan het al gauw net te veel zijn.

Je moet er even de tijd voor nemen om de afstlling zo te krijgen dat je na aantrekken van de bovenste moer nog steeds net speling vrij bent.

Dit is het enige nadeel van conische lagers, de afstelling. Als het een keer goed is ben je er voor heel lang ,misschien wel voor altijd want ik heb nog nooit gelezen over opnieuw vervangen conische lagers, klaar mee.

Ik kan me nog herinneren dat ik de mijne ook nog twee keer opnieuw afgesteld heb na vernieuwen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het moment dat je de kroonplaat op moment vastzet zet je ook automatisch druk op het lager die daardoor wat meer druk krijgt volgens Johan.

Hij heeft bij mij het lager op gevoel goed gezet (spelingsvrij) en toen nog ongeveer een kwart slag losser gedraaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray en Vfrikus bedankt voor de info,ga hem nog een keertje loshalen en weer iets losser zetten,hoop dat het dan wel goed is.

 

vfrbuddy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag het balhoofd ongeveer 6mm losser gezet , weer testen en.....super hij valt bijna de bocht in!!! ,heerlijk licht sturen, even op alle snelheden testen en perfect!!!

 

Dus: conclusie: echt handvast zetten en niet zoals ik, eerst naar een film van Arnold Schwarzenegger kijken en dan hand vast zetten [gerif dat je hem dan te vast zet]

 

Heren weer bedankt voor alle hulp.

 

vfrbuddy

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...