Spring naar inhoud

Foto

Wanneer een grote beurt

• Log in om te reageren
21 reacties op dit topic

#1 rocknrolla

rocknrolla

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 67 berichten
  • Geslacht:Man
  • Interesses:Computers, vissen, auto's en motoren.
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 01 april 2012 - 13:46

Wanneer is een grote en kleine beurt nodig en bij welke kilometerstand is het bij een VFR800FI.

#2 Dutchgixxer

Dutchgixxer

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2671 berichten
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 01 april 2012 - 14:15

24000 km

#3 Eric

Eric

Voorzitter

• Bestuur
  • 4681 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 01 april 2012 - 20:01

Onderhoudsschema's staan in de ownersmanual....
Die zijn volgens mij te vinden op dit forum.

#4 rocknrolla

rocknrolla

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 67 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 02 april 2012 - 15:30

Bedankt, ga ik even op zoek.

#5 Arno71

Arno71

There is more than meets the eye!

• Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6056 berichten
  • Interesses:SUP, MTB, VFR, Ski, Metal, F-35, reizen, foto/gopro.... etc.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 02 april 2012 - 16:07

Werkplaats handboek en meer.

#6 interceptor

interceptor

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 82 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 02 april 2012 - 21:15

Ik zag dat je je moto nog niet zolang hebt. Bij twijfel gewoon alles doen en dan ben je zeker dat hij in orde is vanaf nu.

#7 rocknrolla

rocknrolla

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 67 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 03 april 2012 - 15:16

Op de bonnen zag ik dat hij in 2011 een kleine beurt heeft gehad plus, ketting, tandwielen en balhoofdlager vervangen en later een set nieuwe banden.
Na deze beurt is er maar 3000 km ermee gereden. De teller staat nu op 64450km.

Bewerkt door rocknrolla, 03 april 2012 - 15:20.

#8 VFoRever

VFoRever

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 4473 berichten
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750

Geplaatst 03 april 2012 - 15:36

Vraag is hoe lang filters en vloeistoffen er al in zitten(olie(filter), luchtfilter, brandstoffilter, remvloeistof, koelvloeistof) en hoe de staat is van remblokken en schijven(is te zien/meten), hoe lang de bougies al dienst doen en of/wanneer de klepspeling is gecontroleerd.
Edit: bji een kleine beurt worden doorgaans olie+oliefilter gewisseld. Luchtfilter ook, maar eea zou dan wel op de nota moeten staan. Als bij kleine beurt is volstaan met olieverversen en overige onderdelen, vloeistofpeil etc controleren zegt dat niet zoveel over de huidige staat van onderhoud. Wat kun je vinden op de nota van de kleine beurt?

Bewerkt door VFoRever, 03 april 2012 - 15:39.

#9 rocknrolla

rocknrolla

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 67 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 03 april 2012 - 16:49

Ik zal eens vragen of de vorige eigenaar alle bonnen wil geven ivm onderhoud.
Hij is de laatste jaren bij Van Kekem Motoren in onderhoud geweest, anders kan ik nog altijd hun bellen voor meer info.

#10 VFoRever

VFoRever

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 4473 berichten
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750

Geplaatst 03 april 2012 - 18:45

Hoe meer info hoe beter, dus wat de vorige eigenaar nog heeft/weet zou ik opvragen. Ik wist toen ik mijn vfr bji 53000 km kocht dat de olie + filter ongeveer 5000 km oud waren en dat de ketting en kettingwielen net zo lang er op zaten, maar over het overige onderhoud was onduidelijkheid. Ik heb toen remblokken en schijven gecontroleerd. Alleen de remblokken achter waren versleten en die heb ik vervangen. Blokken voor waren bijna nieuw, dus ik denk ook 5000 km oud(wel meteen nieuwe voor voor gekocht en die kunnen er nu bijna op, want de blokjes die er nu in zitten zijn bijna versleten bij 70000 km). Verder heb ik nieuwe bougies geplaatst(niet overbodig) en het luchtfilter(je kon wel zien dat die er al wat langer in zat..) en brandstoffilter vervangen. Ook heb ik toen nieuwe balhoofdlagers gemonteerd; de oude waren versleten en de carburateurs chemisch gereinigd. Op een sleuteldag olie en oliefilter bij 58000 vervangen, remvloeistof vervangen en de carburateurs gesynchroniseerd. Daarna bij een bandenwissel de voorwiellagers vervangen(waren stuk).

Onlangs heb ik (pas) bij 70000km de klep speling gecontroleerd. Allemaal mooi binnen de toleranties, dus daar hoefde ik verder niets aan te doen. Verloopt bij dit type motorfiets niet zo gauw. Ook de vorkolie maar eens ververst bij deze kmstand en dat had ik natuurlijk veel eerder moeten doen(stuurt nu echt merkbaar veel beter; is een echte aanrader! kost als je het zelf doet 12 euro aan vorkolie en als nodig 10 euro nieuwe keerringen). Ga ik elke 2 jaar doen. Bij deze operatie ook het balhoofdlager opnieuw uit elkaar gehaald ter controle(was nog picobello) en opnieuw gesmeerd en afgesteld. Opnieuw rem-/koppelingsvloeitstof(jaarlijks) vervangen en luchtfilterhuis schoongemaakt. Ook weer een olie+filter wissel, carburateurs chemisch gereinigd en de remklauwen grondig schoongemaakt. Binnenkort bij de sleuteldag in Gasselternijveen ga ik opnieuw de carburateurs synchroniseren en een nieuw voorkettingwiel plaatsen.

Aan sommige dingen kun je zien/meten of het nodig is, bij andere is dat wat lastiger of onmogelijk. Bij twijfel gewoon doen, want dan heb je een duidelijk uitgangspunt en kun je de km stand bijhouden; veel onderhoud heeft vaste km intervallen. Zeker als je het zelf doet is die investering in geld niet eens zo heel groot. Veel onderhoudsklussen kun je ook op sleuteldagen via dit forum doen met raad en daad van kundige medeforummers.

Ik heb het in dit verhaal niet over banden gehad. Die moet je natuurlijk vervangen op het moment dat ze versleten zijn en dat is niet zo moeilijk vast te stellen. Misschien helpt dit verhaal een beetje om een beeld te krijgen wat nodig kan zijn. Even bellen met Van Kekem is een goed idee. Misschien houden ze op kenteken bij wat er aan een motorfiets gedaan is.

#11 Eric

Eric

Voorzitter

• Bestuur
  • 4681 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 03 april 2012 - 18:54

Ik heb het in dit verhaal niet over banden gehad. Die moet je natuurlijk vervangen op het moment dat ze versleten zijn en dat is niet zo moeilijk vast te stellen.

Ben het helemaal eens met je VFoRever....
Wil er wel aan toevoegen dat de leeftijd van de banden een rol kan spelen. Heel oude banden (waar het profiel nog wel goed van is) kun je maar beter vervangen.
Dat zal bij de motor van rocknrolla niet zo snel het geval zijn gelet op de km-stand. Die banden zullen niet heel erg oud zijn.....

#12 rocknrolla

rocknrolla

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 67 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 03 april 2012 - 19:22

Bedankt voor de info VFoRever,

de remblokken zien op het oog nog goed uit, de remschijven zal ik morgen eens op meten.
Ik probeer zo veel mogelijk zelf te doen, maar er zijn van die dingen die kan je beter door een deskundige laten doen.

Wat de banden betreft VFR rijder die zijn van 2011 met 3000 km er op.

#13 rocknrolla

rocknrolla

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 67 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 10 april 2012 - 21:02

Nog een een ander nagevraagd aan de vorige eigenaar:

bij 62500 een kleine beurt, kleppen gesteld en nieuwe ketting en tandwielen.

Ik heb ook nog gebeld naar de motorzaak (ridderkerk) waar hij in onderhoud was, maar daar wordt ik niet veel wijzer van, kreeg en warrig verhaal en zat te zuchten dat hij het druk had.
Dus heb ik maar een mail gestuurdt dan kunnen ze de onderhoud historie op mail zetten als ze het minderdruk hebben voor een misschien toekomstige klant.

Helaas er wordt daarop niet gereageerd. :angry:

#14 Ray

Ray

Toercommissie

• Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11206 berichten
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X

Geplaatst 10 april 2012 - 21:08

Welkom in de wereld van de moderne motorzaken :39:
De goeie zijn dun gezaaid dus lang leve de sleuteldagen.

#15 dreamer

dreamer

VFR rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1194 berichten
  • Interesses:Alles waar je mee kunt scheuren
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 10 april 2012 - 21:12

Jammer te horen dat de garage zich er zo makkelijk vanaf probeerd te maken. Juist een mogelijke nieuwe klant zou je toch met open armen moeten ontvangen en in de watten leggen als hij al een motor heeft gekocht die bij je in onderhoudt is geweest. Even in het systeem de rekeningen erbij zoeken en kopie factuur printen. Persoonlijke gevens eventueel met een dikke stift onleesbaar maken en klant is helemaal voorzien in 5 minuten werk.

0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers