Ga naar inhoud

Airbox mod VFR800fi


imdnme
 Delen

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Gisteren heb ik bij mijn VFR800fi de airbox enigszins aangepast, dat wil zeggen dat ik het ventiel bovenop volledig heb verwijderd en ook de rubber snorker er uit heb gehaald. Verder heb ik het klepje gefixeerd wat normaal door het ventiel wordt bediend. Nu had ik gelezen dat er ook nog een stekker verwijderd dient te worden om deze mod compleet te maken maar ik heb geen flauw idee welke stekker dit is...

Tijdens proefrijden blijkt het volgende:

 

Bij stationair draaien van de motor hoor ik een duidelijk een diepe grom, positief dus !

Wanneer ik vervolgens wegrij veranderd die grom eerst in een mooie roffel, vervolgens gaat dat over in het normale geluid en pas bij meer gas komt de gruwelijke grom weer terug in het spel. De motor klinkt dan wel echt heel erg vet overigens..

 

Wie o wie heeft er een idee waarom ik ondanks het verwijderen en afdoppen van het originele ventiel en het fixeren van het klepje TOCH een variatie in geluid hoor ??? Zou dit aan een eventuele stekker kunnen liggen die nog niet is verwijderd ? Please help....

 

Groet,

 

Marvin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen het slangetje van dat ventiel afgehaald en afgedopt, snorkel heb ik ook laten zitten.

 

Ik heb verder geen klepje gefixeerd, moest dat dan ?

 

Ik merk trouwens geen verschil in gas-respons, alleen het getokkel van het klepje is verdwenen, wat ie soms deed bij stationair koppelen/ontkoppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wacht maar even op reactie, er zijn zat mensen die weten hoe het moet. Ik heb de mod idd ook en ik vind dat het geluid een stuk mooier is. Welk stekkertje los moet weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom doe je een aanpassing van je airbox? Wat wil je ermee bekomen?

Geluid vooral... VFR klinkt natuurlijk sowieso al heerlijk, maar met BOS-demper en deze airbox mod is het echt TE vet !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verder geen klepje gefixeerd, moest dat dan ?

 

Bij een VTEC hoeft deze niet gefixeerd te worden. Ik neem aan dat de 800Fi dit klepje ook onder vacuum bedient dus dan is dat niet noodzakelijk. De veer zorgt ervoor dat het klepje open blijft staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dacht ik ook al inderdaad, maar omdat ik totaal geen verschil in rijgedrag merk na de mod, dacht ik door de "fixeer" opmerking van ts dat ik wat vergeten was misschien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijgedrag merk je ook niet veel van. Inlaat geluid wordt er iets mooier/voller van.

En het voornaamste dat geklepper bij lage toerentallen vooronder is verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om aan emissie eisen te voldoen heeft Honda een aantal "trukjes" uitgevoerd waaronder de Pairvalve en Flapper modificaties.

Dit staat ook uitvoerig beschreven in de Manuals.

Deze modificaties (mods) hebben echter wel invloed op het (goed) draaien van de motor, mn tot 4000 toeren kun je een wat onrustig toerental hebben, oa bij stapvoets rijden is dat merkbaar.

Deze modificatie kun je ongedaan maken door de vacuumslang van de "flapper" af te halen en af te blinden en bij de Pairvalve mod moet je het stekkertje van dit klepje loshalen en de slang-aansluiting op de airbox afblinden.

Resultaat is meestal een beter lopende motor in het lage toeren bereik.

 

Bij de Vtec kun je overal makkelijk bij om de mods uit te voeren, echter bij de 800FI zit de pairvalve aan de voorkant links onder/achter de topkuip en is het wat moeilijker om daar de aansluiting op de airbox af te doppen, je moet een aantal dingen demonteren (het beste is ook om de vorkpoten even te verwijderen) om er goed bij te kunnen.

 

Edit: zie hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me onder het rijden regelmatig af of ik nou die valve hoor of dat het wat anders is. Het lijkt een metalig geratel (beetje rot geluid of er iets aanloopt). Vooral op lage snelheden. Het klinkt niet als tikken meer als een metalig kgggggg.

Misschien gewoon dat slangetje er maar eens aftrekken :scratchchin:

aangepast door bollocks
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...