Ga naar inhoud

Superbikestuur op VFR750 '97


eline-fasteddie
 Delen

Aanbevolen berichten

Na de motor-winterslaap ben ik weer wakker geworden ;)

en vriendlief is op mijn VFR een ABM superbikestuur-set aan het maken.

 

Heeft er iemand hier ervaring met zo'n set, op een VFR750 RCII? Ik heb hier wel zat draadjes gevonden met zo'n stuur op een 800 of een VTEC maar nog geen 750 gezien die zo'n stuur heeft gemonteerd.

 

Het probleem is dus de gaskabels, deze moeten onder de tank door (volgens de aanwijzigingen), aan de voorkant, maar dan nog zitten ze vrij krap/strak... iemand nog tips hiervoor? En de tank zit ook heel anders vast aan de voorzijde als bij de Vtec (met 2 schroeven), dus ik/wij weten uberhaupt niet of dit wel gaat werken. Liefst zou ik ze buitenom zien liggen...

 

Ik heb ook dit draadje gevonden van Arno71 klik en van Ray klik

 

Misschien moet ik inderdaad maar een setje gaskabels van de PanEuropean 1100 bestellen.

 

 

Graag tips! En bij voorbaat dank ;)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is de documentatie van de montage (wel in Duits):

VFR_750_R_94_.DOC

 

Let ook even op de hinweis, daarin staat dat aanbevolen wordt het kuipwerk 65mm in te korten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt!

 

Helaas is mijn duits niet zo goed, dus heb ik hem door Google laten vertalen, wat nog niet heel duidelijk is.

De choke-kabel hebben we inderdaad via de linkerkant weten te monteren. Alleen die gaskabels zitten we nog mee....

 

De kuip wist ik inderdaad dat dat niet gaat passen, maar die haal ik er ook af. Dus dat komt wel goed. Ik ga er een klein stuurkuipje op zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan gewoon met een dremel een stukje van de onderste rand van de topkuip weghalen.

Dat maakt echt niets uit bij eventuele inruil bij een motor in die prijsklasse, vooral tegen de tijd dat jij 'm een keer weer wegdoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip:

Gebruik afplaktape om een mooie lijn af te tekenen waar je langs zaagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met gaskabels van een ST1100 loop je tegen het zelfde probleem aan als dat Ray had. De kabels zijn wel langer maar het uitstekende stuk binnenkabel is een stukkie korter.

Dat is dan met het een-en-ander aan dremelwerk wel weer te fixen maar een 1-op-1 oplossing is het niet.

(misschien kabels van een VTEC dan weer wel)

Ben zelf bezig een gecrashed exemplaar om te bouwen tot naked/streetfighter/roadster en liep tegen het zelfde probleem aan.

Ben zelf aan het dremelen geslagen en heb nu 1 kabel gedaan (pas op je vingers)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Koekum, ik snap het nog niet helemaal met die kabels, maar laat mijn vriend het nog wel even goed lezen, hij is tenslotte de technicus/monteur ;)

 

 

@ Ray, ik heb mijn motor met kuipschade gekocht en omdat ik toch een superbikstuur erop wilde heb ik ervoor gekozen om de hele kuip eraf te halen. Ook omdat de nieuwe kuipdelen vrij prijzig zijn. ;)

Toch bedankt voor je tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over de kabels:

Het probleem is opgespoord en aangepast in de how-to, volgens onderzoek moeten het de kabels zijn van de ST1300 en niet de 1100.

Dan nog het feit dat dat bij een V-tec is dus ik durf niet te bevestigen dat dit bij de 750 ook opgaat, misschien dat daar juist weer de 1100 kabels uitkomst bieden maar dan moeten wel de aansluitingen gelijk zijn dus probeer ergens de kabels te vergelijken of wacht tot iemand het bevestigd.

De langere kabels werken wel beter dan het verleggen omdat er toch wat rare bochten in komen die het gas stroef laten gaan (zwaarder dus).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. Dus toch de 1300 kabels.

 

Zoals ze nu liggen (onder de tank door) zit het wat strak. We gaan nog kijken of kan zoals ze nu liggen of dat het anders moet, met langere kabels.

 

Wordt vervolgd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou bij voorbaat gaan voor het alternatief, oftewel de andere kabels.

Als je toch alles los heb liggen kun je de oorspronkelijke meenemen naar een lokale sloop.

Vergelijk ze met de kabels van de ST1300 en evt de 1100.

M.a.w. als je het doet, doe het dan goed ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ST1100 past niet, te korte binnenkabel, dan moet je de buitenkabel inkorten (lengte zat)

ST1300 gaat wellicht passen maar is misschien ook wel te lang.

Zou de kabels van een VTEC ook opnemen in het rijtje van te checken kabels.

(ben zelf ook aan het modderen met een superbikestuur op een RC36-II en pas zelf de ST1100 kabels aan, maar heb wellens iets op een ander forum iets gelezen over VTEC-kabels maar of dat met aanpassing was... :? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ben weer een stukje verder met de motor. Ik heb bij de motorsloop een klein stuurkuipje gevonden, met 2 koplampjes erin en een klein schermpje, precies wat ik zocht eigenlijk. Is natuurlijk wel 2ehands dus moet een beetje aangepast worden, dus mijn vriend heeft wat steuntjes gemaakt om de lampjes en het kuipje goed vast te maken. De originele tellerset kan blijven zitten, dat kuipje past er heel mooi overheen, wat ik wel fijn vindt (lekker compleet met alle tellers), en de originele km-stand blijft dan bestaan.

De beugel waar de tellers aan vast zit hebben we ook weer rechtgebogen, die was ietsje scheef. Ik denk dat de motor al lang de schade heeft gehad, want er zat ook wel roest op sommige punten onder de originele kuipdelen.

 

Ook hebben we gaskabels gevonden van een Pan, ik weet zo even niet meer of het van de 1100 of 1300 is. Dus dit weekend gaat mijn vriend weer verder, met het stuurkuipje pasmaken en de gaskabels passen/pasmaken.

 

Het superbikestuur zit er nu al op, ziet er echt gaaf uit, lekker breed.

 

Dus: wordt vervolgd.

 

Ik zal ook snel even wat foto's erop zetten.

 

 

 

ps. De voetsteun die ik van Jeroen 'boertjes' heb gekocht staat er ook mooi op! Nu kan ik ook recht op de voetsteun zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...