Spring naar inhoud


Foto

ervaringen met het vtec systeem


  • Log in om te reageren
30 reacties op dit topic

#1 Raindeer

Raindeer

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 433 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Friesland
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 27 mei 2012 - 19:31

Even een paar vragen mbt het Vtec systeem:

Omdat het systeem pas bij krap 7000tpm vier kleppen per cilinder inschakelt, vraag ik mij af wat er op den duur gebeurd als je lange tijd alleen 2 kleppen per cilinder gebruikt. Als ik namelijk woonwerk verkeer rijd, kom ik bijna nooit boven de 6000tpm uit. Zou dit op den duur problemen geven?

Een andere vraag is, of een Vtec veel duurder in onderhoud is vanwege zijn techniek. Kleppen stellen is in ieder geval bewerkelijker denk ik. Ook vraag ik me af of dat kleppenstellen nog zelf te doen is als je een beetje technische kennis hebt?

#2 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11205 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 27 mei 2012 - 19:41

ALs je het laat doen is het wel een stukje duurder door de extra tijd om de V-tec kleppen überhaupt te kunnen controleren maar het is prima zelf te doen.
Ik heb het al een keer gecontroleerd, alleen de gewone kleppen en omdat die nog goed waren en de V-tec niet altijd meedoet geloofde ik dat ook wel.
Komende winter gaat hij helemaal uit elkaar en dan worden alle kleppen ook weer gecontroleerd en zo nodig gecorrigeerd.
Is gebeurd bij 42500 en nu staat hij ruim over de 70k, ik kijk niet zo nauw naar de opgegeven intervallen :blush:

#3 Bazz

Bazz

    een beetje gezond

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4882 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Voorne Putten
  • Interesses:iets met motoren ...
    en ik ben gek op vitamientjes!
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 27 mei 2012 - 22:44

ik rij ook wel woon-werkverkeer, maar dan kom ik toch regelmatig boven de 7000 toeren,
vooral op die leuke bochtenweggetjes op de weg terug naar huis... :scratchchin: :w

misschien kan je dan beter een CBF of iets soortgelijks nemen als je de Vtec toch niet benut?

#4 Teus

Teus

    Zeer ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPip
  • 902 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gent
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 27 mei 2012 - 23:47

het doet je motor goed om hem af en toe goed door te trekken, indien de omstandigheden het toelaten en je motorblok mooi warm is

#5 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11205 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 28 mei 2012 - 09:17

...
misschien kan je dan beter een CBF of iets soortgelijks nemen als je de Vtec toch niet benut?

Prima advies... ga maar een saaie lelijke motor rijden omdat er vanwege regeltjes een systeem op de mooie met karakter zit.
Ik rij ook lang niet altijd in het v-tec gebied maar daaronder rijdt ie ook heerlijk.

Bewerkt door Ray, 28 mei 2012 - 09:18.


#6 Jappe

Jappe

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2469 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Culemborg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 28 mei 2012 - 09:21

Laat je het v-tec systeem toch vastzetten. Heb je altijd 16 kleppen ben je van het hele gezeur af.

#7 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12700 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 28 mei 2012 - 10:06

Prima advies... ga maar een saaie lelijke motor rijden omdat er vanwege regeltjes een systeem op de mooie met karakter zit.


Het VTEC systeem zit er beslist niet alleen op om aan regeltjes te kunnen voldoen. Honda heeft nogal eens de neiging om graag te laten zien waar ze toe in staat zijn, maar dat pakt niet altijd even geweldig uit.
VFRikus

#8 Raindeer

Raindeer

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 433 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Friesland
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 28 mei 2012 - 12:48

Even ter aanvulling: ik zit inderdaad niet op een "saaie" (met alle respect) motor te wachten en ik hou ook echt wel van een stukje sportief rijden. Echter mijn woonwerkverkeer bestaat uit een lange rechte autoweg van 25 km gevolgd door een stuk bebouwde kom. Boven de 7000tpm komen houdt dan in + 150km/u rijden en daar zit ik niet op te wachten.
Voor de duidelijkheid, bij een blokje toeren trek ik echt wel eens lekker door, maar met name in het najaar en winter bestaat het gebruik voor 99% uit woonwerk.
Hopelijk mag ik na deze uitleg gewoon VFR blijven rijden :D

Daarom nogmaals de vraag: Zou dat (langdurig onder 7000tpm blijven)nadelig zijn voor het Vtec systeem?

#9 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11205 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 28 mei 2012 - 13:44

Kan ik heel duidelijk over zijn aangezien ik zo'n 40k op die manier gereden heb in weer en wind voor de verplichte fun kilometers (voor de meesten beter bekend als woon-werk ritten).
Ik heb geen nadelige effecten ervaren tijdens de jaren 25 tot 35Km enkele reis w-w (afhankelijk waar ik moest zijn).
Bijna helaas dat ik nu op de fiets moet (ja moet want ik start 'm niet voor minder dan 10km) omdat ik een andere baan heb, bijna vanwege de huidige brandstofkosten maar toch helaas omdat ik nu vanwege tijdsgebrek voor mijn gevoel ernstig kilometers tekort kom.

#10 VFRené

VFRené

    de grijze

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 454 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Oude Pekela
  • Interesses:Alles waar Honda op staat. Naast mijn inmiddels 6e Honda VFR (1990,1998,2003,2005,2009,2012) hebben we ook inmiddels onze 6e Honda Civic.(1990,2000,2002,2004,2008,2013)
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Wit/Zwart

Geplaatst 28 mei 2012 - 19:11

Het VTEC systeem zit er beslist niet alleen op om aan regeltjes te kunnen voldoen. Honda heeft nogal eens de neiging om graag te laten zien waar ze toe in staat zijn, maar dat pakt niet altijd even geweldig uit.
VFRikus



Man hoe kom je daar toch bij?! VTEC vindt ik nog steeds een verslavend gevoel, in 1 woord geweldig...


#11 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12700 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 28 mei 2012 - 19:43

Iedere motor constructeur doet zijn best om een zo egaal en zo vlak mogelijke koppelkromme te realiseren en dan komt Honda met een koppelverloop met een vreselijke dip er in en die word zo ongeveer heilig verklaard. :help:
VFRikus

#12 vfr keesie

vfr keesie

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 42 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:veghel
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 28 mei 2012 - 20:09

Iedere constructeur, probeert misschien een zo vlak mogelijke vermogensopbouw te realiseren.
En als dat dan gelukt is vinden de meeste testers zo,n motor saai want ze missen de lekkere schop onder de kont
die meestal toch veroorzaakt wordt door een vermogensdip.
En dat is wat de meeste vtec rijders juist zo leuk vinden denk ik.
Heb er helaas zelf nog nooit op gereden.
En het is natuurlijk ook gewoon leuk die techniek
En vfr rijders zijn vaak techneuten heb ik gemerkt.
Motorrijden is niet alleen rationeel gelukig ,anders rijden
we straks allemaal nc 700
Waar ook verder niks mis mee is ,ieder zijn meug

#13 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12700 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 28 mei 2012 - 20:24

En als dat dan gelukt is vinden de meeste testers zo,n motor saai want ze missen de lekkere schop onder de kont
die meestal toch veroorzaakt wordt door een vermogensdip.


Vraag maar eens aan Rossi of hij zo'n dip leuk zou vinden.
VFRikus

#14 Eric

Eric

    Voorzitter

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4681 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Lingewaard
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 28 mei 2012 - 20:44

Inderdaad...ieder zijn meug. Heb zelf nog nooit op een Vtec gereden.....maar wel in een auto met Vtec.....gewoon hartstikke leuk voor het dagelijkse gebruik (op het circuit is inderdaad een ander verhaal VRIkus). Cruisen als het moet en met een schop onder je kont extra "adrenaline"als het kan.....woow....

:focuski9: Als het mag.....Raindeer vraagt of het schadelijk is voor de techniek als je Vtec weinig laat werken....
Zelf heb ik nog nooit gehoord dat dat schadelijk zou zijn....Het is wel lekker voor een motor om af en toe effe lekker los te komen....dus als je de kans krijgt.... :w :w

#15 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12700 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 28 mei 2012 - 20:50

Ik kan me niet herinneren ooit een doorsnede tekening te hebben gezien van het inlaat traject van de VTEC, maar ik zou me kunnen voorstellen dat er vervuiling kan ontstaan vanwege het ontbreken van een luchtstroom in bepaalde gebieden..
VFRikus
p.s. @Epi: bekijk de koppelgrafiek maar eens, er is geen sprake van iets extra, alleen een gruwelijke dip.


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers