Ga naar inhoud

Roestvast staal toch niet roestvrij?


VFRikus
 Delen

Aanbevolen berichten

Al een tijdje ergerde ik me aan de bruine vlekken op mijn uitlaat van RVS en toen ik afgelopen week via een nieuwsbrief van een vakblad een aanbieding kreeg van een starter set met roest verwijderaar voor RVS heb ik het setje besteld en ik heb de pijp net even te grazen genomen met het bijgaande resultaat.

Helaas heb ik geen foto van voor deze actie, maar in het verleden heb ik wel eens een poging met cleaner gedaan maar dat had geen enkel resultaat.

Ik ben er zeer tevreden over.

VFRikus

 

Meer info: Emergo

 

post-1168-1339849313.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even inhaken op je topictitel vanwege het vraagteken.

Je formuleert het tenminste goed door roestvast te typen i.p.v. roestvrij zoals veel gedaan wordt, gewoon staal is immers ook roestvrij zolang het beschermt is :P

Er zijn vele gradaties RVS met 304 als meest gebruikte welke onder bepaalde omstandigheden toch enige roestvorming kan vertonen, blootstelling aan zuren of warmte is een veelvoorkomende oorzaak.

316 is doorgaans beter bestand tegen echte roest maar door bewerkingen van gewone staalsoorten in de directe omgeving van deze soort (slijpen en lassen) zal hier toch roest op vormen wat "vreemd roest" wordt genoemd omdat 316 wel tegen zuur en warmte kan.

Niet denken dat de hogere nummers beter bestand zijn want de 400 serie (RVS 409, 410 of 430) zijn want dit zijn zogenaamde ferristische soorten en dus ook magnetisch (o.a. gebruikt voor keukenapparatuur waardoor de koelkstmagneetjes wel werken) en het ferro erin is juist de veroorzaker van roest maar met een wat hoger chroomgehalte zijn ook deze soorten goed bestand tegen roestvorming.

De laatste is moeilijker te bewerken en zal dus ook minder snel gebruikt worden voor de complexe vormen die je tegenwoordig vaker tegenkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee wat BSM in zijn laatste dagen heeft gebruikt, maar het was blijkbaar niet het beste (lees duurste) materiaal, want al heel snel begonnen er lelijke plekken op te komen welke ik ook met cleaneren niet echt weg kreeg.

Nu wel. Wel even afwachten hoe lang het goed blijft. De tweede component belooft echter bescherming op basis van nano technologie. Ik ben benieuwd, maar vooralsnog is het weer piekfijn.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijd geleden eens een proefvaatje gehad van iets vergelijkbaars, maar dan voor gewone metalen. Dat goedje zet roest om in een zwarte laag. Waarschijnlijk is de samenstelling gewoon een licht zure oplossing zoals azijn oid.

 

http://www.bio-ontroester.nl/index.html

 

Maar mooi dat je zulke goede resultaten boekt! Altijd mooi om RVS weer te zien glimmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijd geleden eens een proefvaatje gehad van iets vergelijkbaars, maar dan voor gewone metalen. Dat goedje zet roest om in een zwarte laag. Waarschijnlijk is de samenstelling gewoon een licht zure oplossing zoals azijn oid.

 

http://www.bio-ontroester.nl/index.html

 

Maar mooi dat je zulke goede resultaten boekt! Altijd mooi om RVS weer te zien glimmen.

 

 

Voor het ontroesten van staal wordt vaak fosforzuur gebruikt, dat geeft inderdaad dat mooie zwarte laagje. Een ander veel gebruik zuur is citroenzuur. Fosforzuur heb ik in het verleden met succes gebruikt, om roesten van plaatwerk te stoppen. (HG roestoplosser is eigenlijk niets anders dan fosforzuur. )

 

De beitsen, warmee rvs na het lassen wordt bewerkt is dacht ik ook op basis van zuur.

 

Zelf heb ik de uitlaat al een paar keer weer mooi blinkend gekregen, met staalfix, bedoeld voor rvs spoelbakken en aanrechtbladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb wat gezocht op Innosoft en Innoprotect, want na de positieve bevindingen van Rikus wil ik ook wel zo'n setje.

 

Bij Emergo zelf kost een starterskit (2 x 250 mL + spons) € 25 euro (let op: dit is ex. BTW), ex. € 7,95 aan verzendkosten.

Ik zie dat Motoport ook Innosoft en Innoprotect (à 250 mL) verkoopt, resp. € 11,95 en € 7,95. Spons moet je dan zelf regelen. Heel wat voordeliger al.

Bij tuincentra verkopen ze een set van 2 flacons mét spons voor € 14,95. Dit wordt verhandeld onder de naam In-Lite, van de tuinverlichting. Ik kan helaas niet ontdekken om hoeveel mL het hier gaat, want dan zou het voorlopig de prijswinnaar zijn. Zal vandaag of morgen even langs een tuincentrum rijden.

 

Ergens nog voor minder gesignaleerd? We blijven tenslotte Hollanders (Belgen?), nietwaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het tuincentrum bleek het een set te zijn met flesjes van 100 mL. Heb de set toch maar aangeschaft. Als ik meer nodig mocht hebben kan ik altijd nog naar grotere hoeveelheden overstappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...